زراره میگويد، از امام باقر(ع) پرسيدم: آيا [قائم(ع)] به سيره و روش حضرت محمد(ص) سير میكند؟ حضرت فرمود: «هرگز، ایشان با روش رسول اكرم(ص) پيش نمیرود» و به مهربانی پیامبر اکرم و جنگهای امام اشاره نمودند! + صوت
پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس - شبهه):
از هر حقیقت، واقعیت و توصیف درستی، میتوان سوء استفاده نمود و نتایج نادرست اخذ نمود و اذهان عمومی را منحرف ساخت! چنان که امیرالمؤمنین علیه السلام دربارۀ ادعاها و شعارهای خوارج که مبتنی بر آیات قرآن کریم جلوه میدادند، فرمودند: «كَلِمَةُ حَقٍّ يُرادُ بِها باطِلٌ - سخن حقّى است كه از آن اراده باطل میشود» (نهج البلاغه، حکمت 187) - چنان که داعش نیز زیر پرچم توحید و نبوت، اما در خدمت امریکا و انگلیس و صهیونیسم بین الملل، آن جنایات هولناک علیه مسلمانان را مرتکب شد!
به عنوان مثالی به روز و آشکار: در هفتۀ وحدت و ایّام سالروز میلاد حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله، شعار «پیامبر مهربانیها» را در رسانهها و ... بسیار تکرار میکنند و البته به حق هم هست، چرا که ایشان «رحمة للعالمین» میباشند و البته تمامی امامان نیز «امام الرّحمة» میباشند، اما فراموش نشود که به ایشان نیز جنگهایی از سوی کفار و یهودیان تحمیل شد و شخصاً در 27 جنگ حضور داشتند و فرماندهی مینمودند که به آنها «غزوه» میگویند و تعداد جنگهایی را که شخصاً حضور نداشتند و گروهی را برای سرکوب اشرار و طاغیان میفرستادند، از 36 تا 48 و حتی 66 جنگ نقل کردهاند که به آنها «سریه» میگویند و تردیدی نیست که در غزوات و سریهها (جنگها)، شیرینی و گل پخش نمینمودند، بلکه میکشتند و کشته میشدند و بسیاری نیز مجروح میشدند.
«إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ ...» (التوبة، 111)
- خداوند از مؤمنان جانها و اموالشان را خريداری میكند كه (در برابرش) بهشت برای آنان باشد؛ (به اين گونه كه) در راه خدا پيكار میكنند، میكشند و كشته میشوند ... .
در زیارت حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله میگوییم:
«السَّلامُ عَلَيْكَ يَا رَحْمَةَ اللّٰهِ ... السَّلامُ عَلَيْكَ يَا قائِماً بِالْقِسْطِ ... وَأَنَّكَ قَدْ رَؤُفْتَ بِالْمُؤْمِنِينَ، وَغَلُظْتَ عَلَى الْكافِرِينَ»
جنگ بد است یا خوب؟
نکتۀ نخست آن است که بدانیم که هیچ گریزی از جنگ نیست، لذا فرمود:
«كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» (البقره، 216)
- جنگ [با دشمن] بر شما نوشته [مقرر و لازم] شده است، و حال آنکه برایتان ناخوشایند است. و بسا چیزی را خوش ندارید و آن برای شما خیر است، و بسا چیزی را دوست دارید و آن برای شما بد است؛ وخدا [مصلحت شما را در همه امور] میداند و شما نمیدانید.
سبب ناگزیری از جنگ، استکبار و زیادهخواهی کفار، مشرکان و ظالمان میباشد که هیچ حریمی برای کشورها و ملّتها قائل نیستند و همه چیز را مال خود و برای خود میدانند، لذا برای تصاحب آنها حملهور میشوند، مانند: امریکا، انگلیس، فرانسه و اسرائیل در این عصر!
ابتدای به جنگ، برای کشورگشایی، تجاوز به حریم دیگران، ظلم و جنایت و چپاول ثروتها و تعرض به نوامیس معنوی و مادی ملّتها، بسیار بد، مذموم و پلید میباشد؛ اما تردیدی نیست که مقابله با آنها نه تنها لازم و ضروری، بلکه بسیار خوب و مقدس میباشد، چنان که رویارویی و مقاومت ایرانیان در تجاوز رژیم بعثت عراق در جنگ تحمیلی 8 ساله را «دفاع مقدس» مینامند.
جنگها به هنگام قیام حضرت امام مهدی علیه السلام:
بنای تمامی پیامبران و امامان علیهم السلام، مبتنی بر «تبیین، آگاهی بخشی، بشارت و انذار» و دعوت به حق [معرفت و ایمان به خدا و دوری از هر گونه کفر شرک] و پذیرش ولایت الهی و نپذیرفتن ولایت شیاطین جنّ و انس، طاغوتها و فرعونها زمان میباشد، لذا امام زمان علیه السلام نیز چنین مینمایند.
اما، تردیدی نیست که نظامات سلطه، پادشاهان جور، صاحبات ثروتهای جهانی و ظالمانی که تمامی مردمان جهان را به بردگی کشاندهاند و از خون آنها ارتزاق میکنند، به سرعت لبیک نمیگویند، تسلیم نمیشوند و کلید طلایی شهرها را تسلیم نمینمایند، بلکه جنگهای بسیاری را تحمیل میکنند، چنان که انقلاب اسلامی ایران نیز پس از مقاوت در برابر حکومت نظامی و کشتارهای بسیار و وحشتناکی به پیروزی رسید و پس از آن نیز جنگها و ترورهای بسیاری تحمیل شد.
جنگ نرم علیه امام زمان علیه السلام
بیتردید؛ چنان که امام خمینی رحمة الله علیه نیز تصریح نمودند، کاربُرد سلاح تبلیغات، به مراتب بیش از کاربُرد تسلیحات نظامی میباشد؛ لذا جنگ نرم، جنگ روانی، جنگ تبلیغاتی، جنگ شناختی و ...، پیش و بیش از جنگ نظامی مورد توجه میباشد.
●- مسئلۀ جنگ و خونریزی در زمان ظهور و قیام حضرت حجّت علیه السلام را بیش از برکات حکومت عدل جهانی مطرح میکنند و پیش از آن که واقع شود، از سوی دشمنان، مورد تهاجم شناختی، فرهنگی و تبلیغاتی قرار گرفته است و حال آن که این جنگها را نظامات سلطه به راه میاندازند و مثالش در توصیف، همین است که امروز میبینیم! مردم فلسطین را که در برابر تهاجم وحشیانۀ اسرائیل جعلی و غاصب ایستادهاند و از خود، کشور و وطن خود، سرزمینهای خود و جان و مال و نوامیس خود دفاع میکنند، «تروریست» نامند و در کمال وقاحت، کشتار آنها، تخریب خانهها، کوچ دادن و آواره نمودن یک ملت و حتی نسل کُشی و قتل عام زنان و کودکان، حتی در بیمارستان و مدارس را حق طبیعی این رژیم سفاک برمی شمارند و قدرتها با کمال وقاحت، حمایت خود را اعلام و علنی مینمایند!
در موضوع جنگهایی که در زمان قیام آن حضرت به وقوع خواهد پیوست نیز نمیگویند: «قدرتهای طغیانگر و ظالم، حکومت عدل جهانی را برنمی تابند و جنگ به راه میاندازند»؛ بلکه میگویند: «خونهای بسیاری در جنگهای ایشان ریخته میشود!»
سیره (روش)
«سیره» یعنی «روش»؛ لذا چه بسا اصل و اساسی ثابت باشد، اما روشها به تناسب زمان، شرایط، امکانات، گستره و اهداف متفاوت باشد. چنان که تا 100 سال و حتی 50 سال پیش، روشهای تحصیل و کسب علم - تولید - ارتباطات - تبلیغات - تعاملات سیاسی و اجتماعی - تجارت ... و جنگهای سخت و نرم، با امروز متفاوت بود.
بنابراین، همیشه اصول [در هر امری] ثابتاند، اما روشها میتوانند متناسب با اهداف شرایط، زمان، امکانات، گسترۀ اجرا و ... متفاوت باشند.
برخی از تفاوتها
1- رسالت و مأموریت پیامبران این است که همگان را مخاطب قرار دهند، به حق دعوت کنند و راه را نشان دهند؛ خواه مخاطبان ایشان، بزرگانی چون امیرالمؤمنین، خدیجه کبری، فاطمه زهراء، سلمان، ابوذر، عمار و یاسر... علیهم السلام باشند، خواه ابوسفیانها، ابو لهبها و ابوجهلها؛ اما مأموریت و تکلیف امامان علیهم السلام این است که مردمان را در راهی که خداوند سبحان به واسطۀ انبیاء تبیین و ابلاغ نموده، هدایت و رهبری نمایند، چنان که به پیامبرش صلوات الله علیه و آله فرمود: «إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ - تو فقط هشداردهندهاى و براى هر قومى رهبرى است» (الرّعد، 7) - و البته تمامی یا بسیاری از پیامبران، در عصر خود، امام نیز بودند و مقصود تبیین تفاوت این دو مسئولیت میباشد. بنابراین، شیوۀ اجرای این دو مأموریت، متفاوت میباشد.
2- پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، به منظور تحقق رسالت خویش، گاه با کفار میجنگیدند و گاه بنابر مقتضیات و مصالح، مذاکره، معاهده و صلح داشتند، مانند صلح حدیبیه - امامان علیهم السلام نیز برای حفظ و اشاعۀ اسلام و نیز حفظ جان و مال و امنیت مسلمانان و پیروان (شیعیان)، گاه مجبور میشدند که در برابر حکومت، تعهداتی بپذیرند، اما حضرت امام مهدی علیه السلام، هیچ تعهدی نسبت به هیچ حکومتی، نداشته، ندارند و نخواهند داشت؛ چنان که خود فرمودند:
«إنّهُ لَم يكُن أحدٌ مِن آبائي إلاّ وقَعَتْ في عُنُقِهِ بَيعةٌ لطاغِيةِ زمانهِ، و إنّي أخرُجُ حينَ أخرُجُ و لا بيعةَ لأحدٍ مِن الطّواغيتِ في عُنُقي» (بحار الأنوار : 52 / 92 / 7)
- هيچ يك از نياكان من نبود، مگر آن كه در بند بيعت طاغوت زمانش بود؛ اما من، به گاه قيام، خروج مىكنم در حالى كه بيعت هيچ طاغوتى را به گردن ندارم.
3- پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، موظف بودند تا در قضاوت، مبتنی بر اسناد، مدارک و شواهد حکم دهند؛ اما حضرت حجّت علیه السلام، همچون حضرت داود علیه السلام، مبتنی بر علم خود به حقایق حکم میدهند.
4- فقر، فلاکت و بدبختی که به خاطر جور ظالمان و زیادهخواهان و مستکبران بر مردمان تحمیل شده و میشود، به ویژه در میان افراد نادان و کسانی که در ایمان، تقوا و بصیرت ضعیف میباشند، عامل بسیاری از انحرافات و مفاسد میگردد.
خداوند متعال در قرآن مجید، به انفاق، صدقه و کمک به ضعیفترها و نیازمندان امر نموده است و پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام نیز به صورت علنی و مخفی، به نیازمندان کمک مینمودند؛ اما پس از استقرار حکومت جهانی امام مهدی علیه السلام، ظلم برچیده میشود - زمین ذخائر خود را بیرون میریزد و دیگر هیچ فقیری یافت نمیشود و علت یا بهانهای برای انحراف، گناه و فساد، باقی نمیماند. لذا روش ایشان در دعوت نیز متفاوت میباشد.
و ...
مشارکت و همافزایی - پرسش و نشانی پیوند پاسخ، جهت ارسال و انتشار؛ متشکریم.
پرسش:
زراره میگويد، از امام باقر(ع) پرسيدم: آيا [قائم(ع)] به سيره و روش حضرت محمد(ص) سير میكند؟ حضرت فرمود: «هرگز، ایشان با روش رسول اكرم(ص) پيش نمیرود» و به مهربانی پیامبر اکرم و جنگهای امام اشاره نمودند!
پاسخ (نشانی پیوند):
https://www.x-shobhe.com/emammahdi/12943.html
- تعداد بازدید : 293
- 4 آبان 1402
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: گوناگون امام مهدی