چرا خداوند شهوت را آفرید و به ما قوا و میل شهوانی داد؟ آیا میشود گفت: تفکر در مسائل جنسی، به خاطر تضعیف عقلانیت، تضعیف اراده و تقویت غرایز حیوانی و نفس اماره، حرام است؟! (دیپلم تجربی)
پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): همیشه باید سؤال را ابتدا در ذهن خود و سپس برای مخاطب، خوب و درست مطرح نماییم، تا امکان رسیدن به پاسخهای درست به دست آید. به عنوان مثال: در همین پرسش، ابتدا باید دقت نماییم که بسیار فرق است بین "تفکر"، با "توهم، تخیل و تصور" و سپس دقت نماییم که توهمات، تخیلات و تصورات، قوای جنسی را تقویت نمیکنند، بلکه "تحریک" مینمایند.
الف – شهوت و نیاز جنسی را [همانطور که اشاره نمودید]، خداوند متعال در وجود ما قرار داده است و بدیهی است که هر چه او آفریده و هر توان، کشش و حالتی که به ما داده، نه تنها بد نیست، بلکه لازمهی حیات و خوب میباشد، حال خواه "عقل برای شناخت" و "قلب برای ایمان، فهم و محبت باشد، و خواه نفس حیوانی و احتیاجات و یا لذائذش.
●- آیا "شهوت و میل جنسی بد است"؟! خیر؛ بلکه بسیار هم خوب است، و اگر چنین شهوتی با این شدت نبود، میلی به ازدواج و تولید مثل نیز نبود و نسل بشر، هنوز گسترش نیافته، نابود میشد. مضافاً بر این که ارضای شهوت جنسی، یکی از بهترین و شدیدترین لذائذ میباشد که خداوند متعال برای بشر قرار داده است.
●- آیا "میل به غنا، ثروت، طلا، نقره، جواهرات، برخورداری از مرکبهای نشاندار [امروزه، بهترین خودروها] بد است؟! خیر، بلکه هم از ملزومات زندگی است و هم لذتبخش میباشند.
●- نکته این است که آدمی متوجه باشد که اینها همه "ملزومات زندگی دنیوی" میباشند، هر چند که لذت هم دارند؛ مثل نوشیدن آب گوارا هنگام تشنگی، یا خوراک مطبوع هنگام گرسنگی، یا خوابی آرام، هنگام خستگی و یا نرمش و ورزش، هنگام خمودگی و ... . مهم این است که باید بدانیم، فهم و باور کنیم که هیچ یک از اینها، هدف نیستند؛ پس نباید به آنها وابسته شد؛ چنان که تمامی آنها فانی میباشند. خداوند متعال، در یک آیه فرمود که این کششها و حتی به حد محبت (دوست داشتن)، برای انسان زینت داده شده است، چرا که ملزومات و اسباب حیات دنیوی انسان میباشند؛ اما هدف، غایت و مقصد، رشد، کمال، قرب و سعادت در حیات اخروی و ماندگار میباشد که با "قرب الی الله" محقق میگردد.
«زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ» (آل عمران، 14)
ترجمه: دوست داشتن خواستنىها، از قبيل: زنان (شهوت جنسی)، پسران (فرزندان و نسل)، و اموال هنگفت از طلا و نقره، اسبهاى (سواری دهندگان) نشان دار، دامها و كشتزارها، براى مردم زينت داده شده است؛ اينها متاع زندگى دنياست و خداست كه نيك فرجامى فقط نزد اوست.
ب – "تفکر" دربارهی "مسائل جنسی"، با "تخیل و تصور" دربارهی "روابط جنسی"، بسیار متفاوند. نتیجهی "تفکر"، شناخت علمی در ابعاد گوناگون "مسائل جنسی" میباشد؛ از نقش این میل در اخلاق، روان، ساختار شخص و جامعه و ... گرفته تا مسائل بهداشتی، درمانی و ... . اما نتیجهی تخیل و تصور روابط جنسی، چیزی جز تحریک شهوت و سپس سرخوردگی آن نمیباشد، اگر چه تخیل کننده (اعم زن و مرد) در حین تخیل جنب شود و یا خدایی ناکرده با خودارضایی، فشار را بر طرف نماید.
گسترهی "تخیل و تصور"، محدودیت و انتهایی ندارد. هر کسی [اعم از پسر یا دختر] میتواند، اشخاص شناخته شده و یا حتی ناشناخته و خیالی را متصور گردد و هر حالتی در روابط جنسی را در خیال خود به تصویر بکشد، اگر چه میداند چنین حالتی در عالم واقع رخ نخواهد داد.
*- "پسران و دختران، و زنان و مردان" بسیاری، از مشکلات در بارهی مسائل و روابط جنسی خود را برای ما مینویسند و در آخر معلوم میشود که علت اصلی بسیاری از این مشکلات، درگیری و مشغولیت دائمی ذهن، با تخیلات و تصوراتی میباشد که وقوع آن در عالم واقع، امکان پذیر نمیباشد؛ و البته تردیدی نیست که دیدن انواع و اقسام عکسها، فیلمها و کلیپها، این درگیری ذهنی را تشدید نموده و سبب کثرت و تنوع تخیلات و تصورات میگردد.
پ – اما در مورد "گناه"، باید دقت نماییم که اطراف و ابعاد گوناگونی دارد. اگر بپرسید: «آیا تخیل و تصور یک رابطهی جنسی، به خودی خود حرام است یا خیر؟» پاسخ این است که "تخیل یا تصور" حرام نیست، چنان که تخیل هیچ جرم و جنایتی نیز حرام نیست. اما اگر بپرسید: «تخیل و تصور زن متأهل، مردان و زنان مؤمنه، نوامیس دیگران چطور؟!»، پاسخ این است که حرام و گناه است.
اگر بپرسید: «آیا صورتسازی یک رابطهی جنسی در ذهن، هر چند سبب تحریک قوای شهوانی شود [که میشود]، چه حکمی دارد؟! پاسخ این است که صرف صورتسازی ذهنی حرام نیست. اما اگر بپرسید: «این تخیلات و تصورات، عقل مرا ضایع میگرداند – ارادهی مرا تضعیف میکند – سبب هیزی و نگاه شهوتآلود (نگاه ریبه) من به اشخاص میشود – به اعصاب و روان و حتی جسم من فشار میآورد – چه بسا مرا به خودارضایی بکشاند و ...؟! پاسخ این است که نباید به جسم، روان، ایمان، اخلاق و تقوا خود آسیب برسانید و فراهم نمودن مقدمات گناه، خودش گناه است.
ت – باید توجه داشته باشیم که توهم، تخیل و تصور نیز مانند میل به شهوات گوناگون و از جمله شهوت جنسی، از قوایی است که خداوند متعال در وجود ما قرار داده است، لذا نه تنها بد نیستند، بلکه لازمهی رشد و کمال میباشند، چنان که توهم، تخیل و تصور، چه در امور مادی و چه غیر مادی، مقدمهی "تفکر" و "شناخت" میباشند.
کدام کشف علمی یا اختراعی بدون تخیلات و تصورات قبلی صورت پذیرفته است؛ مضافاً بر این که حتی اگر بخواهیم یک لیوان آب بنوشیم، ابتدا این حرکت را از همان ابتدا تا انتهایش تخیل و تصور مینماییم، و سپس نوبت به اراده میرسد و پس از آن عمل واقع میشود.
بنابراین، هم تخیل و تصور خوب است، هم شهوت جنسی خوب است، هم تفکر در مسائل جنسی خوب است و هم تخیل و تصور در روابط جنسی خوب و مفید و البته لازم است، منتهی در چارچوب و طبق ضوابط خودش و در جهت رفع درست نیاز که همان رسیدن به کمال میباشد.
●- آیا ممکن است که هیچ زن و مرد همسری، بدون هیچ تخیل و تصوری، میلی به نزدیکی داشته باشند و به طرف همسر [زوج یا زوجهی مشروع خود] برود؟! آیا مردن و زن، مبتنی بر تخیلات و تصوراتی که به تفکر، برنامه و اراده انجامیده، خود را برای نزدیکی آماده نمیکنند؟! لذا تخیل و تصور نیز باید تحت کنترل آدمی باشند، وگرنه انسان تحت کنترل آنها در میآید؛ چنان که هر شهوتی – از جمله شهوت جنسی – باید تحت کنترل عقل و ارادهی آدمی باشد و در چارچوب شرع و اخلاق ارضا شوند، وگرنه انسان تحت کنترل هوای نفس حیوانی در میآید. و این است که برای انسان، فرد و جامعه، بد، مذموم و زیانآور میگردد.
مشارکت و هم افزایی - پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی
پرسش:
چرا خداوند به ما قوای شهوانی داد؟ آیا میشود گفت: تفکر در مسائل جنسی، به خاطر تضعیف عقلانیت، تضعیف اراده و تقویت غرایز حیوانی و نفس اماره، حرام است؟!
پاسخ (نشانی لینک)
http://www.x-shobhe.com/shobhe/10239.html
پیوستن و پیگیری در پیامرسانها:
- تعداد بازدید : 6530
- 6 فروردین 1399
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: گوناگون ازدواج