پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه):
شاید مخالفت با تزریق واکسن، آنقدر مهم نباشد که آگاهی از جریان فکری مخالفت با آن [در بسیاری از کشورها] مهم باشد.
الف - ماجرای رویکرد به گیاهان دارویی، حدود چهل سال پیش از آلمان و با حمایت گستردۀ شرکتهای بیمه شروع شد، چرا که داروهای گیاهی، تحت پوشش بیمه نیستند و با رویکرد به آنها، هزینههای بیمهها کاهش مییابد.
این سیاست و رویکرد اقتصادی، به سرعت به فرانسه کشیده شد و در آنجا به یک جریان، حزب و گروه و یا باند بیتابلو مبدل گردید و سپس تا کانادا نیز گسترده شد.
گیاهان دارویی، بیشتر از مناطق گرمسیر آسیایی، چون: ایران، هند، چین، پاکستان تهیه میشد و در اروپا و توسط شرکتهای بسیار بزرگ، بستهبندی و به بازار عرضه میشد. لذا ابتدا صادر کنندگان انگشتشمار و ناشناس داشت، اما بعد به این فکر افتادند که منافع بازار بزرگ 80 میلیونی ایران، منافع بیشتری از صادرات محدود دارد.
ب – جهت ترغیب اذهان عمومی و گسترش بازار، در هر منطقه یا کشوری، مطابق با فرهنگ خودشان تبلیغات گسترده آغاز شد. در غرب با توجه به رویکرد طبیعتگرایی (naturalism )، گفتند: «این داروهای گیاهی، صد در صد طبیعیاند و مواد شیمایی ندارند و مفید و درمانگر میباشند ...؛ و در ایران، رنگ دینی و شیعی به آن دادند و گفتند: "طبّ اسلامی"! و چون تمامی علما و فقها تصریح کردند که به رغم وجود چند حدیث محدود، چیزی تحت عنوان "طب اسلامی" نداریم، به "طبّ سنّتی" عقب نشینی کردند؛ و البته مراکز علمی سعی دارد که این جریان انحرافی را با توجه و رویکرد مثبت به "طبّ ایرانی"، اصلاح کنند؛ چرا که طب سنتی، در ایران، چین، مصر، هند و ...، سابقۀ چند هزار ساله دارد و اختصاصی به اسلام یا ایران ندارد.
ج – اما، از همۀ اینها مهمتر آن است که طرفداران این به اصطلاح "طبّ اسلامی، یا طبّ سنتی"، به یک جریان بسیار متعصب فکری، اعتقادی و البته سیاسی مبدل شدند؛ چنان که در غرب نیز چنین شد. در فرانسه، کانادا و ...، به بهانۀ مخالفت با محدودیتها و دستورالعملهای بهداشتی (ماسک، واکسن و ...)، تظاهراتهای ضد دولتی به راه انداختند و در ایران نیز دعوت به تجمع مقابل مجلس، وزارت بهداشت و ... کردند، با آن شعارهای تُند سیاسی و البته فحاشی!
د – از آنجا که هدف اصلی این جریان در ایران، جذب متدینها، مذهبیها و البته "ولایتی"ها بوده و هست، یک جریان خشک متعصب به راه انداختند؛ تا جایی که برخی از روحانیون شناخته شده نیز جذب و وارد صحنۀ تبلیغ و دفاعی جریانساز شدند و حتی انقلابیها و ولایتمدارها نیز خط قرمزشان طب سنتی و مخالفت با واکسن شد، چنان که حتی در مقابل دریافت واکسن توسط امام خامنهای و توصیه بیانی و عملی به رعایت تمامی دستورالعملها، گفتند: «معصوم که نیست، خب خطا کرده – مجبور شده و ...»!
خرافه و خرافهگرایی
محمل "جریانسازها"، خرافهها و خرافهپذیری مردم بوده و هست که اختصاصی به امروز و یا ایران هم ندارد. در عصر فرعون و پیش از او نیز چنین بوده و امروزه نیز چنین است.
در امریکا گفتند: «اگر واکسن کرونا را تزریق نماییم، شیطان به بدن ما حلول میکند و در زیر پوست ما ساکن میشود! – التبه نمیگویند: اگر مشروب بنوشیم، زنا کنیم، آدم بکشیم نیز چنین است!» - در اروپا که به حسب ظاهر روشنفکرتر از امریکاییها هستند، گفتند: «اینها میخواهند با تزریق واکسن، یک کیت در بدن ما قرار دهند تا ما را کاملاً و دائماً کنترل کنند!»
در ایران گفتند: «عامل ابتلای به کرونا، ترس است و موحد و متوکل نباید بترسد و اگر نترسد مبتلا نمیشود – عامل ابتلا، باور کردن وجود این ویروس است، در حالی که دروغ است و وجود ندارد – ویروس کرونا به حرمها و محافل مذهبی را نمییابد – اگر کسی در حرم امام حسین یا حضرت عباس علیهما السلام ماسک بزند، به آنها اهانت کرده است – خداوند بدن ما را به نوعی خلق نموده که خودش مقابل ویروس ایستادگی میکند و تزریق واکسن، مخالفت با امر خدا و دخالت در کار خداست و ...»!
●- اکنون کار این عده به جایی رسیده که بسیار دُگم، متعصب و خشک، هر سخنی از ناحیه خودشان را باور میکنند و به آن عمل مینمایند! تا جایی که یکی گفت: «درخت کاج شیطانی است و کاشت آن یک توطئه بوده است!» و یک گروه هم در شهرک محلاتی تهران به راه افتاده بودند که باید تمامی درختهای کاج این شهرک را از ریشه بکنیم!
●- این خرافهها نیز جدید نیست؛ آبله در ایران همچون طاعون گسترش یافت، امیرکبیر واکسن آبله را آورد و اجباری کرد؛ اما یک گروه جریان راه انداختند که این واکسن شیطانی است و هر کسی تزریق کند، تسلیم شیطان شده است! خدا رحمتش کند که زیر بار این خرافات عوامانه و جوّسازیها نرفت، تزریق اجباری کرد – برای امتناع کنندگان جریمههای سنگین قرار داد و خلاصه مردم و کشور را نجات داد.
آیا اجباری کردن تزریق واکسن کار دستی است؟
چرا تحصیلات ابتدایی و متوسطه اجباری است؟ چرا خدمت نظام وظیفه اجباری است؟ چرا رعایت قوانین رانندگی اجباری است؟ چرا خودداری از کشت خشاش اجباری است، در حالی آن نیز گیاهی است مانند سایر گیاهان؟ ... و صدها اجبار دیگر که متخلفانش نیز جریمه یا زندان میشوند؟!
حتی در لیبرالترین، بیبند و بارترین و منحطترین فرهنگها و قوانین جهان میگویند: «آزادی نیز حدّی دارد و حدّش عدم تعدی به حقوق دیگران و سلب آزادیهای طبیعی و بحقّ آنان میباشد»!
اسلام عزیز، پیش و بیش از غرب، فراتر رفته و میفرماید: «حتی کسی نسبت به خودش هم آزادی مطلق ندارد و حق ندارد به خودش آسیب برساند – مالک خداوند است، کسی مالک خودش و دیگران نیست – هر چه خداوند داده، اماناتی است که بازپس میگیرد و در مورد آن سؤال میکند؛ لذا انسان مسئول است؛ حتی مقابل دیدن و شنیدن و یا باورها»:
«وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا» (الأسراء، 36)
- از آنچه به آن آگاهى ندارى، پيروى مكن (بر آن ایستادگی مکن)، چرا كه گوش و چشم و دل، همه مسئولند.
... و البته امروزه غرب نیز در برخی موارد، به این اصل رسیده که افراد، آحاد یک جامعه هستند، پس در هر امری آزاد نیستند و به شدت آن را مراقبت مینماید.
پس، کسی حق ندارد که به بهانههای گرایش و یا تعصبی و خرافات خودش، سلامتی و جان مردم را به مخاطره اندازد و یا به بهداشت عمومی آسیب برساند.
آن که با ماسک، تزریق واکسن و حتی معالجۀ بیمار در بیمارستان و تحت مداوای پزشک مخالف است؛ دست کم باید "تکبرش" را کنار بگذارد و نگوید: «من هم شیوع ویروس کرونا را قبول ندارم – هم ماسک نمیزنم و هم واکسن تزریق نمینمایم – و هم به ویژه در تجمعات [مدرسه، دانشگاه، مسجد، حرم، بازار، مترو و ...] با مردم نفس به نفس میشوم ... و دویت نباید تزریق واکسن را اجباری نماید!
او میتواند به خاطر این خرافهها و تعصبات خشک خود، به جای لجبازی با واقعیات و مردم، در خانۀ خود بنشیند و بیرون نیاید، و حتی به خاطر حفظ سلامت اعضای خانواده، خود را در اتاقی قرنطینه کند و سالها در آن بماند.
اما، اگر میخواهد زندگی اجتماعی داشته باشد، رفت و آمد داشته باشد، ارتباطات داشته باشد، امرار معاش کند و در تجمعات نیز حضور داشته باشد، باید [نه فقط واکسن، بلکه] تمامی حقوق مردم را خودش را رعایت کند، چه قانونی برایش وضع شده باشد و چه نشده باشد. و البته دولتها نیز موظف و مکلف هستند که از سلامتی و جان مردم و بهداشت عمومی محافظت نمایند، که یک راهش "ایجابی" است، یعنی امکان ماسک، تزریق واکسن و نیز شرایط مداوای مبتلایان را فراهم سازد، و یک راهش "سلبی" است؛ یعنی طبق قانون و شدت در رعایت آن، ماسک و واکسن را اجباری نماید.
مرتبط:
●- وقتی علم نوین پزشکی هست، چرا باید به روایاتی که مال ۱۴۰۰ سال پیشه و صحتش هم کاملا مورد تایید نیست اکتفا کرد؟! خود ائمه هم الان بودن از طب نوین استفاده میکردند؟ (27 شهریور 1400)
●- تقابل طب اسلامی و طب نوین غربی به بالاترین حد خود بیش از هر زمان دیگری رسیده است ...؟ (5 خرداد 1398)
مشارکت و همافزایی – پرسش و نشانی پاسخ، جهت ارسال و انتشار توسط شما؛ متشکریم.
پرسش:
نظرتان راجع به تزریق واکسن چیست و آیا اجباری کردنش کار دستی است؟
پاسخ (نشانی لینک):
https://www.x-shobhe.com/etc/11681.html
کلمات کلیدی:
گوناگون