پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس - شبهه):
*- بالاخره باید تصمیم بگیرند که به نظرشان بالاخره اهل عصمت علیهم السلام، خطا و اشتباه نمیکنند یا میکنند؟!
*- آیا ابتدا حکم قطعی میدهند که آنان اشتباه کردهاند و سپس به برخی از ازدواجها استناد میشود؟!
*- با اندک جستجو، معلوم میشود که این پرسش یا شبهه، در فضای مجازی فرافکنی شده است و هر کدام نیز پاسخهایی دادهاند؛ بنابراین، یک شبهۀ هدفدار و برنامهریزی شده در جهت ایجاد تشکیک در عصمت میباشد و ازدواج بهانه است!
پیش از پاسخ تحلیلی، دقت شود که از همان ساعات احتضار پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، جوّسازی علیه عصمت ایشان آغاز شد، چنان که هنوز در بستر بودند که گفته شد: «هذیان میگوید»! لذا چنان که مشخص است، این مخالفت و ضدیت با عصمت ایشان، بیشتر ریشۀ سیاسی، به ویژه در تعیین ولایت، امامت و خلافت داشته و دارد! از اینرو، به بهانههای متفاوتی متوسل میشوند که بگویند: «آنان معصوم نبودند، بلکه افرادی چون ما بودند، حالا مقداری باسوادتر، با اخلاقتر و مؤمنتر. لذا همچون ما و دیگران دیگران، مرتکب خطا و اشتباه میشدند - لذا به خطاها و اشتباهات دیگران نیز نباید معترض شوید!»
●- در قرآن کریم، آیاتی اشاره به همسرانی از پیامبران نموده که آنان را آزار میدادند، از جمله همسران نوح، لوط و هم چنین پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله که در سورۀ تحریم، آیه 3 به آن تصریح شده است. در آیۀ بعد، پس از تصریح به انحراف قلوب آن دو زن [که به نقل از منابع شیعه و سنّی، «عایشه و حفصه» بودند]، به آنها توصیه مینماید که توبه کنند تا نجات یابند:
«إِنْ تَتُوبَا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُمَا وَإِنْ تَظَاهَرَا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ وَجِبْرِيلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمَلَائِكَةُ بَعْدَ ذَلِكَ ظَهِيرٌ» (التحریم، 4)
- اگر شما دو زن از کار خود به پیشگاه خدا توبه کنید [خدا توبه شما را می پذیرد]، چون دل شما دو نفر از حق و درستی منحرف شده است، و اگر بر ضدِّ پیامبر به یکدیگر کمک دهید [راه به جایی نخواهید برد]؛ زیرا خدا و جبرئیل و صالح مؤمنان [که علی بن ابی طالب است] یار اویند، و فرشتگان نیز بعد از آنان پشتیبان او خواهند بود.
حال آیا میشود گفت که ایشان عصمت نداشته که با این دو ازدواج نمودهاند و سایر انبیا نیز عصمت نداشتند و خطا کردند؟! لذا «ازدواج» بهانه است و مقصود اصلی نفی، انکار و تکذیب عصمت میباشد؛ چنان که برخی از بزرگان اهل سنّت نیز مدعی هستند که پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، عصمت تامّه نداشتند و چون این ادعا با سلامت نزول و ابلاغ وحی در تضاد بود، گفتند: «فقط در اخذ و ابلاغ وحی عصمت داشتند!»
ازدواج:
در مورد ازدواجهای اهل عصمت علیهم السلام و هر ازدواج دیگری [چه برای مردان و چه برای زنان]، باید به چند نکتۀ مهم توجه نمود:
یک - ازدواجها همیشه در پی عشق و عاشقی یا پسند و انتخاب نبوده و نمیباشد؛ ممکن است برخی به خاطر حفظ و افزودن ثروت، با کسی ازدواج کنند - برخی به خاطر سنّتهای قومی و خویشاوندی - برخی فقط برای رضای خدا - برخی به خاطر مصالح دیگر و از جمله سیاست! برخی مصلحت دین و اسلام را ملاک قرار دهند - و گاه ازدواجی به اجبار صورت میگیرد، مانند ازدواج حضرت امام جواد علیه السلام، با دختر مأمون، و هم چنین سایر ازدواجها اجباری که در جهان صورت میپذیرند!
دو - اگر صرفاً «انتخاب بر اساس محسنات» باشد، معلوم است که انتخاب پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، حضرت خدیجه کبری علیها السلام بوده است و انتخاب امیرالمؤمنین علیه السلام، حضرت سیدة النساء، فاطمه علیها السلام بوده است و انتخاب سایر امامان نیز، مادران امامان بوده است.
سه - فرهنگها، عادات و رسوم ملّی، قومی و قبیلهای نیز نقش بسیار مهمی در ازدواجها داشته و دارند.
به عنوان مثال: در میان عرب رسم این بود که نه تنها به جنگ داماد، خانواده، خویشان و قبیلهاش نمیرفتند، بلکه او را مورد حمایت خویش قرار میدادند و بیشتر ازدواجهای پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، به خاطر جذب اقوام به اسلام و برخورداری از حمایت آنان بود؛ لذا بیشتر همسران ایشان، سالمندان بیوه از قبائل گوناگون بودند؛ حتی ازدواج با عایشه که به پیشهاد پدرش ابوبکر صورت گرفت نیز به همین دلیل بود. ابوبکر دخترش را که ابتدا در عقد پسرعمویش بود، اما پیش از ازدواج طلاق گرفت، به عقد ایشان درآورد.
"جعده"، دختر اشعث بن قیس بود که پیش از مشهور شدن به سرکردۀ منافقان، بزرگ قبیلۀ کنده بود؛ او برادرش را در خواستگاری امیرالمؤمنین از دخترش برای امام حسن علیهما السلام فریب داد؛ آن دختر را به عقد پسر خودش درآورد و سپس دختر خودش را برای ازدواج پیشهاد داد. طبق فرهنگ آن زمان، اگر مردی دخترش را برای ازدواج پیشنهاد میداد و به حسب ظاهر مشکلی نبود، رد کردن آن ضمن اهانتی که دشمنی برمی انگیخت، به دور از مرام و مروّت محسوب میشد و میتوانست زمینه را برای ضد تبلیغ و جوّسازی مساعدتر نماید.
چهار - اما دو نکتۀ مهم دیگر وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد:
الف - اهل عصمت علیهم السلام، هیچگاه در امور و روابط اجتماعی، طبق علم غیب و مکنونات خود قضاوت و عمل نمینمودند و اگر چنین مینمودند، هیچ کس درک نمیکرد که چه کاری را چرا انجام دادند و هدایت نمیشدند. چنان که پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، در خطبۀ غدیر فرمودند: «من نام تک تک منافقان در میان شما را میدانم، اما مأمور به افشا نیستم».
مگر سیدالشهداء علیه السلام و دیگران و حتی مردم عادی نمیدانستند که اگر ایشان به طرف کوفه برود، به شهادت میرسند؟! اما باید به وظیفه عمل مینمودند، چنان که برای همگان مشهود باشد و بتوانند حق و باطل را در طول تاریخ تمیز دهند.
ب - اهل عصمت علیهم السلام [و هیچ انسان عاقل و مؤمن دیگری]، قصاص قبل از جنایت نمیکند.
از اینرو، باید توجه نمود که هر دوست یا همسر نالایق و بدی، از همان ابتدا شرّ و خائن نبوده است. چنان که عمرو سعد، شمر، خولی و ...، همه از سربازان امیرالمؤمنین علیه السلام بودند!
در اخبار ایران و جهان میشنوید که مردان یا زنانی اقدام به قتل همسر خود نمودهاند؛ آیا آنان از ابتدا به قصد قتل همسر ازدواج کردهاند، یا ابتدا آشنا شدند، سپس پسندیدند، چه بسا سالها عاشقانه زندگی کردند ...، اما ناگهان تغییر یافتند و دست به جنایت زدند!
●- بنابراین، ازدواج ناموفق پیامبران و اهل عصمت علیهم السلام، به هیچ وجه منافاتی با عصمت آنان ندارد؛ هر چند که تمام تحلیلها، به تناسب شرایط ظاهر و مشهود میباشد و هزاران دلیل پنهان، حکمت و اسرار دیگری نیز وجود دارد که ما نمیدانیم.
●- اگر ازدواج امام حسن مجتبی علیه السلام با جعدۀ قاتل، هیچ پیامی نداشته باشد جز این که مردم در طول تاریخ، تفاوت اسلام معاویهای با اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه و آله را با دلایل و مصادیق روشن تشخیص دهند؛ خود اقدامی بس عظیم در «تبیین» میباشد.
اما، برخی به جای مطالعه، تفکر، تعقل، بصیرت در نتیجهگیری و تمیز حق و باطل، آن منافقان و خائنان را رها میکنند و میگویند: «پس عصمت چه شد!»
مشارکت و همافزایی - پرسش و نشانی پیوند پاسخ، جهت ارسال و انتشار؛ متشکریم.
پرسش:
با وجود عصمت امامان علیهم السلام که خطا و اشتباه نمیکنند، بعضاً در انتخاب همسر اشتباه کردند و به دست آنان شهید شدند؟!
پاسخ (نشانی پیوند):
https://www.x-shobhe.com/etc/12791.html
کلمات کلیدی:
گوناگون