ایکس – شبهه / پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات: بدتر از ایمان ضعیف، اطلاعات اندک، نفهمیدن دین و عمل نکردن به آن، تحریف دین، تفسیر به رأی و سوء استفاده از آن برای امیال و خوشایندهاست و بدتر از آن، بیبصیرتی است.
آیا کسی که چنین توجیه بیمنطقی بیان دارد، واقعاً خودش اعتقاد دارد که با تأسی به دستورات پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، حدود الهی را کنار گذاشته است، یا به آنها بیتوجهی مینماید؟!
آیا پیامبر ایشان فرمودهاند که اگر شرایط روز و جوّ حاکم بر زمان و مکان، کفر و شرک و الحاد و یا فسق و فجور بود، فرزندان خودتان را این گونه تربیت کنید؟! آیا خداوند حکیم، انبیای خود را با چنین رسالت و آموزههایی فرستاده است؟!
احادیث و روایات تربیتی در آموزههای اهل عصمت صلوات الله علیهم اجمعین بسیار است، اما اگر کمی با منطق، تعقل، تفکر و بصیرت در آنها تأمل شود، همگی فرمودهاند که چگونه «تربیت» کنید و نفرمودهاند که چگونه «بیتربیت» کنید.
بله ما در روایت بسیار ژرف و گویای امیرالمؤمنین علیهالسلام میخوانیم:
«لا تَقسِروا اَولادَكُم عَلى آدابِكُم ، فَاِنَّهُم مَخلوقونَ لِزَمانٍ غَيرِ زَمانِكُم» (شرح ابن ابى الحديد، ج 20، كلمه 102، ص 267)
ترجمه: آداب و رسوم خود را به فرزندانتان تحميل نكنيد، زيرا آنان براى زمانى غير از زمان شما آفريده شدهاند.
حال آیا معنای این بیان نورانی این است که اگر عصر شما عصر کفر و فساد بود، به فرزندانتان دین نیاموزید؟ یا این که سخن از «آداب» شخصی، خانوادگی، قومی و بومی است و میفرماید که این آداب را به فرزند تحمیل نکنید، چون عصر و زمان او با شما متفاوت است؟ و میفرماید که او را با پیشرفتها زمان آشنا کنید.
به عنوان یک مثال ساده: مثلاً در محاسبات، یاد و عادت ندهید که با چرتکه محاسبه کند، عصر علم و تکنولوژی و ماشین حساب و رایانه است. چنان چه رهبر معظم انقلاب در دو دهه پیش هشدار دادند کسی که امروز کار با کامپیوتر را نداند، فردا بیسواد تلقی خواهد شد و امر به نهضت نرمافزاری کردند.
حال این تعبیر چقدر متفاوت است با نگاه کسی که فرزندان خود را بیدین، بیتقید و بیتقوا بار بیاورد و زمینه فساد و فحشا و گناهان دیگر را بر او فراهم نماید و بدتر از همه آن که مدعی شود در حدیث آمده که فرزند را به روز تربیت کنید؟!
*- شخصی صاحب اولاد شد و او را نزد رسولالله صلوات الله علیه و آله برد و پرسید: حق این فرزند بر من چیست؟ ایشان فرمودند: «تُحسِنُ اسمَهُ وَ اَدَبَهُ وَ تَضَعُهُ مَوضِعا حَسَنا - وسایل الشیعه ج21، ص390» یعنی: « اسم خوب برايش انتخاب كنى، به خوبى او را تربيت نمايى و به كارى مناسب و پسنديده بگمارى»
به تعبیر کاملتر این که میفرماید او را چنان تربیت کنی که در هر امری بهترین مواضع را اتخاذ کند.
*- ایشان (ص) فرمودند:
«ادّبوا اولادكم على ثلث خصال حبّ نبيّكم و حبّ اهل بيته و تلاوة القرآن» (مقدمه قاموس قرآن ص2)
ترجمه: فرزندان خود را به كسب سه خصلت تربيت كنيد: دوستى پيامبرتان و دوستى خاندانش و تلاوت قرآن.
حال اگر کسی آموزههای قرآنی و صدها حدیث تربیتی را رها کرد و به روز بودن را به جهالت، فسق، فجور، فحشا، کنار گذاشتن واجبات، رو کردن به محرمات و ...، تعبیر (تحریف) نمود، چه باید گفت؟ قطعاً یا جاهل است، یا عمد دارد و به تعبیر قرآن مصداق کسانی است که کلمات خدا را از موضعاش تحریف میکنند و امر به منکر و نهی از معروف میکنند. به دو آیه ذیل توجه نمایید:
«أَفَتَطْمَعُونَ أَن يُؤْمِنُواْ لَكُمْ وَقَدْ كَانَ فَرِيقٌ مِّنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلاَمَ اللّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِن بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ يَعْلَمُونَ» (البقره، 75)
ترجمه: آيا طمع داريد كه [اينان] به شما ايمان بياورند؟ با آنكه گروهى از آنان سخنان خدا را مىشنيدند، سپس آن را بعد از فهميدنش تحريف مىكردند، و خودشان هم مىدانستند.
«الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُواْ اللّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» (التوبه، 67)
ترجمه: مردان و زنان منافق همه از يكديگرند كه امر به منكر و نهى از معروف مىكنند و دستهاى خود را [از انفاق] بسته مىدارند. خدا را فراموش كردهاند و او هم فراموششان كرده است. آرى، منافقان همان فاسقانند.
*- پس، به دوست، فامیل و هر کس که چنین تفسیر به رأی یا سوء تعبیرهایی برای توجیه خلاف و معصیت خود میکنند، متذکر گردید که اولاً سعی کنید هیچ گاه معصیت نکنید، آن هم گناهان کبیره، آشکار و علنی و به ویژه گناهانی که فساد اجتماعی میآورد – ثانیاً اگر خدایی ناکرده مرتکب شدید، توبه و استغفار کنید – ثالثاً اگر توفیق آن نیز سلب شده بود، دست کم انحراف و معصیت خود را به اسلام، قرآن و حدیث حمل نکنید، این افتراست و افترا به خدا و اهل عصمت علیهمالسلام، بزرگترین ظلم و بزرگترین جرم است که راه نجات و رستگاری در دنیا و آخرت را میبندد:
«وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ إِنَّهُ لاَ يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ» (الأنعام، 21)
ترجمه: و كيست ستمكارتر از كسى كه بر خدا دروغ بندد يا آيات او را تكذيب كند؟ بىترديد ستمكاران رستگار نمىشوند.
«فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ إِنَّهُ لاَ يُفْلِحُ الْمُجْرِمُونَ» (یونس، 17)
ترجمه: پس كيست ستمكارتر از آن كس كه بر خدا دروغ بندد يا آيات او را تكذيب كند؟ حقيقت اين است (حقاً) كه مجرمان رستگار نمىشوند.
کلمات کلیدی:
گوناگون