محبت - شخصی از بنده سوال کرد: خدا ما را دوست ندارد و موقعی که دعا می‌کنیم جوابمان را نمی‌دهد و برای چه نماز بخوانم با اینکه می‌دانم که خدا من را دوست ندارد. و اصلا چرا مرا خلق کرده؟ و خلاصه از همه چیز و همه کس متنفر می‌باشد. چطور می‌توانم او را به خدا و به اسلام و به خلقتش و به مردم خوش‌بین کنم؟ (لیسانس دینی و عربی / اهواز – ملاثانی)

سوالات و شبهات

از پدر پرسیدم برای چی انقلاب كردید؟ پاسخ داد: برای اسلام؛ گفتم‌: مگه اون وقت‌ها نماز نمی‌خوندی؟...چرامگه مسجد نمی‌رفتی؟...چرا مگه مكه نمی‌رفتی؟... هه همه بيدارشين ببينين چی داره سرمون مياد؟ (رایج شده در فضای مجازی)
دعا و گریه – من به خدا ایمان دارم. می‌گویند: مشکلات با دعا حل می‌شود؛ اما برای دعا نیز هزار تا شرط (مثل دل شکسته، گریه، حزن و ...) گذاشته‌اند! مگه خدا مهربان سریع‌الرضا نیست؟ آیا به بنده‌ای که با ادب دعا می‌کند، نمی‌دهد و می‌گوید: برو تو سرت بزن و اشک بریز تا بدهم؟ خدا دعای آدم جنب وبی نماز وبی وضو هم اگر خواست قبول میکنه، لطفاً برای دعا بروشور صادر نکنید و ... (دیپلم / بروجرد)
مذهب چیست؟ یک فیلسوف تا به حال هرگز یک روحانی را نکشته است، در حالی که روحانیون فلاسفه زیادی را کشته‌اند (دنيس ديروت) – " وقتی که مردم بشتر آگاه می‌شوند، کمتر به روحانی و بشتر به معلم توجه می‌کنند - اگر بر مسلمانان تکلیف شده بود که روزانه به جای هفده رکعت نماز؛ هفده دقیقه مطالعه کنند؛ امروزه نه تنها هیچ مسلمان بی‌سوادی وجود نداشت؛ که اصلا " هیچ نامسلمانی وجود نداشت " (صادق هدایت) – [شبهه دریافتی از فضای مجازی/ لیسانس حوزوی – فارس].