ایکس – شبهه / پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات: همان گونه که هیچ دو نفری با هم یکسان نیستند، هیچ یک از انبیای الهی نیز با یک دیگر برابر نیستند. از این رو همانگونه که راجع به همگان فرمود: برخی را برخی دیگر فضلیتی دادم (فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ)، راجع به انبیاء و رسولانش سلام الله علیهم اجمعین نیز فرمود که برخی افضلیتهایی دارند و مثالهایی نیز بیان فرمود:
«تلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ مِّنْهُم مَّن كَلَّمَ اللّهُ وَرَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجَاتٍ وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَلَوْ شَاء اللّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِينَ مِن بَعْدِهِم مِّن بَعْدِ مَا جَاءتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَلَـكِنِ اخْتَلَفُواْ فَمِنْهُم مَّنْ آمَنَ وَمِنْهُم مَّن كَفَرَ وَلَوْ شَاء اللّهُ مَا اقْتَتَلُواْ وَلَـكِنَّ اللّهَ يَفْعَلُ مَا يُرِيدُ» (البقره، 253)
ترجمه: از اين فرستادگان، برخى را (كه ذكرشان گذشت) بر برخى برترى داديم، از آنان كسى هست كه خدا با وى سخن گفت (مانند موسى)، و برخى را چندين درجه بالا برد، (مانند پيامبران اولوا العزم) و عيسى بن مريم را دلايل روشن (معجزات آشكار) عطا كرديم و او را با روح القدس تأييد نموديم. و اگر خداوند اراده حتمى مىكرد، كسانى كه بعد آنها (از امتهاى آنان در طول تاريخ) آمدند پس از آنكه (آن همه) دلايل روشن به آنها رسيد با هم نمى جنگيدند، ولى اختلاف كردند، پس برخى از آنان ايمان آوردند و برخى كافر شدند (و جنگها در جهان به راه انداختند). و حتما اگر خدا مىخواست نمىجنگيدند، و لكن خدا آنچه را اراده كند (مختار قرار دادن بندگان در عقايد و اعمال) انجام مىدهد.
الف – خداوند متعال حضرت آدم علیه السلام را به سبب "علم" بر سایر موجودات و حتی ملائک برتری بخشید و او را مسجود و معلم ملائک نمود.
«وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاء هَـؤُلاء إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ» (البقره، 31)
ترجمه: و [خدا] همه نامها [و معانى] را به آدم آموخت سپس آنها را بر فرشتگان عرضه نمود و فرمود: «اگر راست مىگوييد، از اسامى اينها به من خبر دهيد.»
و همین طور به تمامی انبیایش وحی فرستاد و بدین سبب بر دیگران فضیلت بخشید و برخی از آنان را نیز صاحب کتاب و شریعت گردانید، و فرمود که تمامی علوم کتب گذشته در قرآن کریم هست، به اضافه آن که این کتاب حاکم و نگهبان سایر کتب نیز میباشد.
«وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ فَاحْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ وَلاَ تَتَّبِعْ أَهْوَاءهُمْ عَمَّا جَاءكَ مِنَ الْحَقِّ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا وَلَوْ شَاء اللّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَـكِن لِّيَبْلُوَكُمْ فِي مَآ آتَاكُم فَاسْتَبِقُوا الخَيْرَاتِ إِلَى الله مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ»
ترجمه: و ما اين كتاب [قرآن] را به حقّ به سوى تو فرو فرستاديم، در حالى كه تصديقكننده كتابهاى پيشين و حاكم بر آنهاست. پس ميان آنان بر وفق آنچه خدا نازل كرده حكم كن، و از هواهايشان [با دور شدن] از حقّى كه به سوى تو آمده، پيروى مكن. براى هر يك از شما [امّتها] شريعت و راه روشنى قرار دادهايم. و اگر خدا مىخواست شما را يك امّت قرار مىداد، ولى [خواست] تا شما را در آنچه به شما داده است بيازمايد. پس در كارهاى نيك بر يكديگر سبقت گيريد. بازگشت [همه] شما به سوى خداست آن گاه در باره آنچه در آن اختلاف مىكرديد آگاهتان خواهد كرد.
پس چون قرآن را برتری بخشید، عالم و معلم و عامل قرآن کریم (اهل عصمت علیهم السلام) نیز برتری دارند.
ب – خداوند متعال هر نبی، رسول، کتاب و شریعتی را برای زمانی خاص و قومی خاص فرستاد، اما فرمود: هم این پیامبر جهانی و همیشگی است و هم این کتاب برای همگان است:
پیامبر برتر - «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ» (الأنبیاء، 107)
ترجمه: و ما تو را جز رحمتى براى جهانيان نفرستاديم.
کتاب برتر - «تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا» (الفرقان،1)
ترجمه: والا و بىزوال و پربركت است آن (خدايى) كه فرقان (قرآن جدا كننده ميان حق و باطل و جدا جدا از حيث آيات و سور) را به تدريج بر بنده خود فرو فرستاد تا همه جهانيان را (از انس و جن تا انقراض نسلشان) بيمدهنده باشد.
ج – خداوند علیم و حکیم، پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله را ختم نبوت قرار داد، چرا که دین را به او کامل و نعمت را به او تمام کرد (أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي) و فرمود:
«مَّا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِكُمْ وَلَكِن رَّسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا» (الأحزاب، 40)
ترجمه: محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست، ولى فرستاده خدا و خاتم پيامبران است. و خدا همواره بر هر چيزى داناست.
پس نبی و رسولی که «رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ» باشد، کتابش شامل کتب پیشین و حاکم و نگهبان آنها باشد، خودش ختم انبیاء و المرسلین باشد، دینش کاملترین ادیان باشد، خودش اشرف و اکمل مخلوقات و افضل از سایر انبیای الهی میباشد.
فضلیت سایر معصومین علیهمالسلام:
خلقت: این پیامبری که افضل و خاتم انبیای الهی علیهم السلام میباشد، خود میفرماید که من و علی از یک نور خلق شدیم: «خُلِقْتُ أَنَا وَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ مِنْ نُورٍ وَاحِد – من و علی بن ابیطالب از نور واحد خلق شدیم / علل الشرایع 1/134». و هم چنین در خصوص اهل بیت خود میفرماید: «خَلَقَنِیَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ أَهْلَ بَیْتِی مِنْ نُورٍ وَاحِد – الله تبارک و تعالی من و اهل بیتم را از نور واحد خلق کرد / کفایة الاثر 71»
قرآن: قرآن کریم عین وجود پیامبر اکرم و اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین است و آنها نیز عین قرآن کریم هستند و هیچ فرقی بین آنها نیست، لذا فرمود: من از میان شما میروم و این دو ثقل را باقی میگذارم که «وَلَنْ يَفْتَرِقَا حَتّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ - و اين دو هرگز از يكديگر جدا نمىشوند تا سر حوض كوثر بر من وارد شوند».
بدیهی است که هر گونه و هر مقدار مرتبهی کمالی در هر کدام نسبت به دیگری، سبب "افتراق" میگردید. پس قرآن برترین است و اهل بیت علیهم السلام که عین قرآن (قرآن حی و ناطق) هستند، نیز برترین میباشند.
و هم فرمود همه چیز را "کتاب" احصاء کردم و هم فرمود همه چیز در "امام" احصاء کردم. یعنی عین هم هستند و هر دو اکملند و همه علوم در آنها احصاء شده است، حتی اعمال مردم و آثار آنها تا قیامت.
«وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ كِتَابًا» (النبأ، 29)
ترجمه: و حال آنكه هر چيز را ما در كتابى به احصاء و شماره رقم كردهايم.
«إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَى وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ» (یس، 12)
ترجمه: ماييم كه مردگان را زنده مى كنيم و آنچه كرده اند و آنچه از آثارشان بعد از مردن بروز مى كند همه را مى نويسيم و ما هر چيزى را در امامى مبين برشمرده ايم.
کلمات کلیدی:
گوناگون