تو تلگرام نوشته: چرا تولیت آستان قدس، برای درمان رفته آلمان؟ چرا از امام رضا شفا نخواست؟ آیا این یک شبهه نیست؟ (فوق لیسانس انگلیسی / قوچان)
پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): چرا، اتفافاً مصداق "شبهه" میباشد، چرا که "شبهه"، یعنی شبیه کردن حق به باطل، به گونهای که اگر انسان با دقت و بصیرت ننگرد و تأمل نکند، منحرف میشود.
برای این شبهه، باید دو پاسخ "نقضی و حلی" ایفاد نمود، تا جای هیچ شبههای باقی نماند. البته این که آقای تولیت آستان قدس، برای معالجه به آلمان رفته، یا برای کار دیگری رفته، یا اصلاً رفته یا نرفته را نمیدانیم، بلکه با فرض مصداق مشابه، مسئله را بررسی میکنیم.
نقضی:
*- اگر مداوای بیماری در داخل کشور میسر است و او برای مداوا به خارج میرود، هم خطاست و هم جفا! چنان که مصرف تولیدات خارجی که مشابه ایرانی دارند، هم خطاست و هم جفا.
*- خداوند منّان مجیب الدعواة است و در همین راستا توسل به اهل عصمنت علیهم السلام، اولیاء الله و مؤمنین کارساز است، چنان که دعای والدین، خانواده و هر کسی برای خودش نیز کارساز است، اما دلیل نمیشود که همه «مستجاب الدعوة» باشند. مردم گناهان بسیاری مرتکب میشوند که مانع از استجابت دعای آنها میگردد و دعای برخی از سرشان هم بالاتر نمیرود.
پس دلیل نمیشود که هر کس گفت: «یا الله»، سریع پاسخ بیاید «لبیک عبدی = بگو بنده من» و هر چه به نام دعا فرمان داد، از بالا به نام اجابت، اطاعت شود.
فرض کنید خدایی ناکرده، کسی اهل دروغ، غیبت، زیر آب زنی، رانت، رشوه، لقمه حرام، تکبر، غرور، جاهطلبی ... و حبّ ریاست باشد؛ ولی به رغم ابتلا به این گناهان کبیره، انتظار رود که [مانند انجام دستور از بالا به پایین)، هر چه فرمان داد و خواست، انجام و مهیا گردد!
حلی:
حضرت امام رضا و سایر معصومین علیهم السلام، از خود هیچ ندارند، هر چه هست، از خداست و نظر لطف اوست. این خداوند متعال است که "شافی" هست؛ و البته اسمای حسنای او، در انسان کامل و اهل عصمت علیهم السلام تجلی تام دارد.
خب حال چه کنیم؟ درب تمامی مطبهای پزشکان و بیمارستانها را ببندیم و بگوییم «خدا شافی» است؟! یا اگر کسی دعا کرد و شفا نگرفت، شبهه در اصل موضوع کنیم؟!
نکته:
رازق خداست، پس مردم چرا کار میکنند؟! علیم و معلم خداست، پس مردم چرا تحصیل علم میکنند؟! حیات و ممات در ید قدرت خداوند سبحان است، پس مردم چرا اینقدر برای سلامت خود، به لحاظ علمی یا عملی تلاش میکنند؟! آیا میتوان شبهه کرد: «حال که استجابت از سوی خداست، پس مردم چرا دعا میکنند؟!»
بله، اول و آخر اوست و همه چیز مِلک و همه جا مُلک اوست، اما برای تحقق هر هدفی، راهکارها و وسایلی قرار داده است، منتهی فرموده که این وسایل را "علت غایی و هدف" نگیرید. یعنی اگر تحصیل کردی و از این عالَم پهناور هستی و جهان کوچک مادی، خُرده علمی به دست آوردی، گمان نکنی که تو علم را خلق کردهای و یا خودت بدون وسایل به این علم رسیدهای؛ و بدان که اساساً از علم، به جز اندکی به بشر داده نشده است. « وَمَا أُوتِيتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً - و به شما از دانش جز اندكى داده نشده است / الإسراء، 85». اما برخی تا دو تا فرمول یا چهارتا جمله یاد میگیرند، بسیار مغرور و فرحناک به جنگ خدا میروند! دین، قرآن و کتاب را مسخره میکنند و اصلاً توجه ندارند که فقط اندکی از علم خدا را که تجلی یافته است، کشف کردهاند و چه بسیار مواردی که کشف نکردهاند.
«فَلَمَّا جَاءتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَرِحُوا بِمَا عِندَهُم مِّنَ الْعِلْمِ وَحَاقَ بِهِم مَّا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُون» (غافر، 83)
ترجمه: و چون پيامبرانشان دلايل آشكار برايشان آوردند، به آن چيز [مختصرى] از دانش كه نزدشان بود خرسند شدند، و [سرانجام] آنچه به ريشخند مىگرفتند آنان را فروگرفت.
نتیجه:
پس فرمود: برای کسب علم، تحصیل کن – برای آدم شدن، تزکیه داشته باش – برای سلامتی، بهداشت را رعایت کن و اگر بیمار شدی، اقدام به مداوا کن – برای کسب معاش، تلاش کن – برای بقای نسل ازدواج کن – برای دفاع از دینت، مجاهدت داشته باش – برای برپایی قسط و عدل قیام کن ...؛ اما این اقدامات و وسایل، ابزار رشد تو باشند و نه این که هدف تو قرار گیرند و سبب غفلت و خدافرموشی و انکارت شوند.
این شبهه، مثل آن است که بگویند: اگر علم از خداست و او تعلیم میدهد، پس دیگر مدرسه، دانشگاه، معلم، کتاب و تدریس به چه دردی میخورد و ما چرا باید تحصیل کنیم؟! یا اگر فتح و شکست و پیروزی از اوست، ما چرا قیام کنیم؟ در حالی که او فرموده است، پیامبر و دلایل روشن عقلی و معجزات و "میزان" (امامان علیهم السلام یا هر قوه تشخیص و تمیز دیگری) را برای قیام به قسط فرستادم، نه برای این که دست روی دست بگذارند و بگویند: «خدا خودش انجام دهد!»
« لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ...» (الحدید، 25)
ترجمه: به راستى [ما] پيامبران خود را با دلايل آشكار روانه كرديم و با آنها كتاب و میزان سنجش را فرود آورديم تا مردم به انصاف (برپایی قسط و عدل) برخيزند... .
فرمود: زمین و آسمان و هر چه در آنهاست را خلق کردم و رام شما قرار دادم، تا کسب علم کنید، تا تعقل کنید، تا تفکر و تدبر کنید ...؛ حالا یکی بگوید: «خدا خودش خورشید و ماه و زمین و فلک و ستارگان را خلق کرده و خودش اداره میکند، پس به ما چه که بشناسیم و بهرهی علمی از آنها ببریم؟!». خب ای نگاه و ادعا، اگر مغرضانه نباشد، حتماً جاهلانه و عوامانه میباشد.
خداوند متعال میفرماید: آنان که نادان هستند یا اهل شبهه هستند، میگویند: خدا چرا خودش با حرف نمیزند، چرا مستقیم یک معجزهای برای خودمان نمیفرستد، چرا ...؟! و قابل توجه آن که اینها هیچ حرف جدیدی نمیگویند، اسلاف آنها در قرون گذشته نیز عین همین حرفها را میزدند:
آیهی ذیل، دقیقاً پاسخ شبههی مطروحه میباشد:
« وَقَالَ الَّذِينَ لاَ يَعْلَمُونَ لَوْلاَ يُكَلِّمُنَا اللّهُ أَوْ تَأْتِينَا آيَةٌ كَذَلِكَ قَالَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِم مِّثْلَ قَوْلِهِمْ تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ قَدْ بَيَّنَّا الآيَاتِ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ » (البقره، 118)
ترجمه: افراد نادان گفتند: «چرا خدا با ما سخن نمىگويد؟ يا براى ما معجزهاى نمىآيد؟» كسانى كه پيش از اينان بودند [نيز] مثل همين گفته ايشان را مىگفتند. دلها [و افكار] شان به هم مىماند. ما نشانهها [ى خود] را براى گروهى كه يقين دارند، نيك روشن گردانيدهايم.
نتیجه:
پس آن که طالب علم است، با توکل به خدا تحصیل میکند – آن که طالب رزق است، با توکل به خدا کار میکند – آن که طالب سلامتی است، با توکل به خدا بهداشت را رعایت میکند و اگر بیمار شد، اقدام به مداوا میکند ...، و همگان به وسایل متوسل میشوند، و اهل ایمان، برای رشد، کمال و تقرب به او، به وسائلش، آن گونه که خودش فرموده، متوسل میشوند.
« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَيهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُواْ فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ » (المائده، 35)
ترجمه: اى كسانى كه ايمان آوردهايد، از خداوند پروا كنيد و (براى تقرّب) به سوى او (از مقرّبان درگاهش، از عملهاى صالح، از استفاده بهینه از نعماتی که داده و ...) وسيله بجوييد و در راه او جهاد كنيد، شايد رستگار گرديد.
مشارکت و همافزایی (سؤال کوتاه و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
تلگرام: چرا تولیت آستان قدس، برای معالجه به آلمان رفت و از امام رضا شفا نخواست؟
http://www.x-shobhe.com/shobhe/7187.html
عضویت در کانال «پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه)»
- تعداد بازدید : 2146
- 19 دی 1394
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: گوناگون