چرا میل برخی به سمت گناه و برخی به سوی ثواب است؟ مثلا معصومین در عمر خویش یک گناه هم نکردند و تمایلشان به خوبی بود.محال است فردی عادی بتواند با اختیار خود به این تقوا تا این حد برسد. آنها ثانیه‌ای فکر گناه را هم نمی‌کردند و بهشت رفتن در نتیجه بر آنها بسیار ساده می‌شود. پس نعوذ بالله که این حرف را می‌زنم ولی عمل آنها هیچ ارزشی هم نباید داشته باشد چون از اختیار نیست.

سوالات و شبهات

آیا شیطان پرست‌ها قدرت پیش‌بینی یا توانایی‌های خارق العاده غیر بشری دارند؟! آیا طالع و طالع‌بینی حقیقت دارد؟! آیا فراماسون ها و ... توانایی پیش‌گویی دارند؟! چون برخی از مسائل را از پیش گفتند و به وقوع پیوست!
بهایی‌ها شبه‌های وارد ساخته‌اند که نبوت ختم شده، ولی رسالت ادامه دارد و خاتم نیز یعنی انگشتر است! و همچنین عده‌ای گفته پیامبر ما ظهور خداوند بود و حسینعلی نوری لعنة الله علیه نیز ظهور خدا‌وند بود و با پیامبر ما حقیقت روحی یکسانی دارد و همان پیامبر ماست که در قالب او دوباره ظهور کرده در نتیجه خاتمیت همچنان برقرار است. پاسخ این سه شبهه چیست؟ (دانشجو، زنجان)
عالِمی در سخنرانی گفت: شرط قبولی اعمال، تقواست. اگه شراب می‌خوری، هزارتا جهیزیه هم که بدی، ازت قبول نمی‌کنند؛ اگه نماز نمی‌خونی، صدتا روضه هم برا امام حسین بگیری فایده نداره. تقوا را هم این طوری معنی کردند که هر چه خدا گفت باید بگی چشم. می‌خواستم بدونم نظر شما چیه؟ واقعا از آدم گناهکار هیچ عملی پذیرفته نیست؟