ایکس – شبهه / پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات: بپرسید که تعریفشان از خدا (خالق) و ربوبیت چیست که گمان میکنند خدا ربوبیتش را کنار گذاشته و جهان را رها کرده است؟! حتماً تعریفشان از اساس غلط میباشد.
شبههی «خدا جهان را رها کرده است»، به هیچ وجه جدید نیست و اختصاصی به جوامع غربی امروزی ندارد، هر چند که تمامی شبهات غربیها، همان شبهات چند هزار سال پیش است که مجدد و مجدد تکرار میکنند و در این خصوص، اصلاً هم خود را مرتجع، متعصب، متحجر و غیر مدرن نمیخوانند! این شبهه را یهودیان حاکم بر قوم یهود، همچون اسلاف خود نیز تکرار کردند؛ صهیونیستهای امروز نیز همین را میگویند.
به طور کلی، هر گاه حکومتی استکباری، بر قومی موحد حاکم شد، چون نتوانست اصل و ریشه اعتقاد توحیدی و معادی را از آنان بگیرد، مدعی شد که «خدا جهان را رها کرده است و اکنون اختیارش در دست ماست»!
الف – به آنها باید گفت: «اگر شما اعتقادی به وجود خدا داشتید، چنین نسبت و اتهام ناروایی به او نمیزدید» و «اگر اساساً منکر وجود خدا هستید، خُب صریحاً انکار کنید، چرا میگویید که او هست، اما جهان را رها کرده است؟!» آیا هیچ نیاندیشهاید که انکار هر یک از صفات خدا، انکار وجود اوست؟ خدا که مرکب نیست تا قابل تجزیه باشد، در لحظهای به او صفتی بدهند و در لحظهی دیگری بگیرند! اگر رب است، همیشه رب است.
ب – بیتردید آنان که خدا را با کامپیوتر مقایسه میکنند، نه تنها خدا را نشناختهاند، بلکه کامپیوتر را نیز نشناختهاند. پس میتوان نتیجه گرفت که عدهای نادان، مأمور به جوّ سازی هستند و حتی برای خودشان نیز مهم نیست که چه میگویند.
ج – یک توپ پلاستیکی فعال را نیز نمیتوان بدون محرک و مدیریت در حرکت رها کرد، چه رسد به یک کامپیوتر را – کدام کامپیوتری بدون برنامهریزی مدبرانه، کنترل مدام، شارژ مدام برق و ... کار میکند؟ چه کسانی ویروس و ضد ویروس طراحی میکنند؟ چه کسانی هر روز دهها و صدها برنامهی جدید به این کامپیوتر میدهند و ورژنهای جدید میسازند ... .
د – "خدا جهان را رها کرده یعنی چه؟" خدا اگر خداست، علیم و حکیم است و رها کردن کار عبثی است که گذشته و فعل و آیندهی فعل را در بر میگیرد. اگر کسی در وسط بیابان یا شهری، خانهای بیهدف بسازد و سپس آن را رها کند، یعنی زحمت گذشته – وضعیت فعلی و سرنوشت و آیندهی این خانه را به فنا داده است. حتی انسانی که اندکی عقل داشته باشد، چنین نمیکند، پس چطور آن را به خدا نسبت میدهند؟
ﮪ – اگر خدا رها کرده بود، هیچ خلقت جدیدی نیز پدید نمییافت و همه چیز همان شکل بود که ابتدا خلق شده بود. چون دیگر رها شده است. حال آیا جهان این چنین است، یا همه چیز - آن به آن - خلق میگردد.
و – چه برای عالم هستی، خالق و خدایی قائل باشند و چه نباشند، چندین حقیقتی که مشهود همگان است، به هیچ وجه قابل کتمان و تکذیب نمیباشد؛ حقایق و اصولی که همه دال بر وجود خدا و ربوبیت مستمر اوست، از جمله:
یک – همه چیز در این جهان «حادث» است، یعنی نبودنش بر بودنش سبقت دارد، نبوده و بعدا به وجود آمده، پس به وجود آورنده میخواهد. خلقت مدامی که تزاحم و تناقض با چرخه حیات پدید نمیآورد. این یعنی ربوبیت مدام.
دو – دنیا دار فانی است، همه چیز در لحظه از بین میرود و دوباره خلق میشود. اگر دنیا رها شده بود، همان ابتدا که هر چیزی به اجل و فنای خود رسید، نابود میشد و جهان در همان لحظه پیدایش، به فنا میرفت. پس اگر خلقت و حیات دوام و تجدید دارد، معلوم میشود که خدا رها نکرده و خالقیت و ربوبیتِ مستمر دارد.
سه – ربوبیت یعنی چه؟ یعنی: صاحب اختیاری و تربیت امور. حال سؤال این است: «این خدایی که از ربوبیت استعفا داده و عالم خلقتش را رها کرده است، این ربوبیّت را به دیگری واگذار کرده و یا کلاً رها کرده است؟!» اگر بگویند: به دیگری واگذار کرده؟ میپرسیم: آن کیست و چه دلیل و سندی بر ربوبیت او وجود دارد؟ و اگر بگویند: کلاً رها کرده، که دیگر محال عقلی است و بحث نمیخواهد.
چهار – همه این ادعاها برای آن است که به ظاهر به انسان باج دهند و بگویند که «ربوبیت را به انسان سپرده است» و در باطن بگویند: «البته نه هر انسانی، بلکه ربوبیت را به ما سپرده است». در هر دو حال میپرسیم: شما که خودتان مربوب و تحت ربوبیت غیر هستید، کجا را ربوبیت کرده یا میکنید که چنین ادعایی دارید؟ خب ربوبیت کنید که هرگز نمیرید، هر چه خواستید برایتان آماده گردد، عالم هستی تحت مالکیت، اختیار، اداره و ربوبیت شما باشد و ... . پس اگر ربوبیت وجود دارد و شما یا دیگران نیز ربّ نیستید، پس ربوبیت الهی پابرجاست.
پنج – هیچ فکر نکردهاند که اگر خداوند متعال [اگر چه به دور از منطق و حکمت است]، این جهان را مثل یک کامپیوتر ساخته و سپس رهایش کرده باشد، آن وقت جبر حاکم میشود؟ آیا منکر اختیار هستند؟! اگر اختیار را نیز قبول دارند، نمیاندیشند که این اختیار در کار آن کامپیوتری که طبق برنامه عمل کرده و رها شده است، اختلال ایجاد میکند؟
شش – آیا هیچ نیاندیشهاند که اگر مخلوق، به ویژه انسان، در یک امری به خدا نیاز نداشته باشد، در هیچ امر دیگری نیز نیاز نخواهد داشت و این بینیازی ممکن نیست، مگر این که مخلوق (و انسان) غنی شده باشند. یعنی انسان (یا سایر موجودات) هستی و کمال محض گردند و هیچ گونه نقص و نیستی و نیاز به آنان راه نیابد (خدا شوند).
«يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ» (فاطر، 15)
ترجمه: اى مردم، شما به خدا نيازمنديد، و خداست كه بىنيازِ ستوده است.
نکته:
اگر بگویند: «ما وجود خدا را تکذیب میکنیم»، میگوییم: خب، خدا نشناس است و باید بشناسد. اما وقتی میگویند: «خدا جهان را پس از خلقت رها کرده است»، یعنی اولاً اذعان به وجود خدا دارند – ثانیاً اذعان به ربوبیت نخستین او دارند و ثالثاً استمرار ربوبیّت را نفی میکنند.
حال سؤال میکنیم که از کجا فهمیدید؟ این خدای شما، خودش به شما وحی کرده است که من دیگر از ربوبیت استعفا دادهام – یا در وجود خودتان و کائنات دریافتید که او دیگر رها کرده و ربوبیت ندارد – یا دلایل عقلی برای اثبات این افترا دارید؟ بالاخره از کجا فهمیدید؟
نتیجه:
این حرفها و ادعاها و مثالهای کامپیوتریاش، که گاه در قالب یک نظریه فلسفی بیان میگردد – گاه با اسمهایی چون خدا، رب و ربوبیت، صبغه اعتقادی به خود میگیرد و گاه فقط به صورت یک شعار خالی از پشتوانهی شعور مطرح میگردد، فقط برای القا و تحمیل یک باور به اذهان عمومی است و آن این که «نه با خلقت و ربوبیت خدا کار داریم و نه با استمرارِ خلقت و ربوبیت جهان توسط خدا کاری داریم و نه با ...، بلکه شما باید "ما" را که صاحب قدرت هستیم، "ربّ = صاحب اختیار و تربیت کنندهی امور" خود بشناسید و بندگانِ تسلیم ما باشید.» و القای چنین ادعایی، بدون انکار ربوبیت خدا، مسخره است. پس اول آن را انکار کرده و سپس این را القا میکنند.
خب این همان ادعایی است که فرعون در آن زمان داشت و فراعنهی هر عصری دارند.
«فَحَشَرَ فَنَادَى * فَقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَی» (النّازعات، 23 و 24)
ترجمه: و [فرعون] گروهى را فراهم آورد [و] ندا درداد * و گفت ربّ بزرگتر شما منم (صاحب اختیار، تربیت کنندهی امور شما و ابر قدرت من هستم)
سؤال کوتاه و نشانی پاسخ (لینک) جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی:
منکرین ربوبیت خدا میگویند: او جهان را مثل یک کامپیوتر با برنامهریزی خلق و سپس رها کرده است، پس دیگر نیازی به ربوبیت او نیست.
http://www.x-shobhe.com/shobhe/6919.html
دعوت:
کانال رسمی تلگرام پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات
تلگرام را به آخرین نسخه به روز نمایید. برای عضویت بر روی آدرس زیر کلیک نمایید.
https://telegram.me/x_shobhe
کلمات کلیدی:
اعتقادی توحید