آیاتی که تأکید دارد «غیر خدا را صدا نزنین»، به چه معناست؟ اگر به این معناست که آنها را به خدایی نخوانید، چرا از واژه صدا زدن استفاده شده و نه مثلا از عبادت کردن و ...؟
پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): این همان سؤال یا شبههی رایج درباره "توسل" است که اکنون بدین شکل مطرح شده است.
ما معمولاً کلمات و واژگان قرآنی را به معانی رایج، متداول و محاورهای خود ترجمه میکنیم و بعد دچار این گونه مشکلات میشویم. مانند همین «دعو» یا «دعا» یا «خواندن و خواستن»، که به ناچار آن را صدا زدن ترجمه میکنیم.
الف – بله، در قرآن کریم آیات متعددی هست که میفرماید: جز خدا را نخوانید – آنان که جز خدا میخوانید، نه توان شنیدن دارند و نه اگر بشنوند، قدرت و مالکیتی برای اجابت دارند – آن کسانی که جز خدا را میخوانند، برای او شریک قائل شدهاند و ...؛ به عنوان نمونه:
« ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ » (الأعراف، 55)
ترجمه: روردگار خود را (آشکارا) از روی تضرّع، و در پنهانی، بخوانید! (و از تجاوز، دست بردارید که) او متجاوزان را دوست نمیدارد!
« وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ يَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ مَنْ لَا يَسْتَجِيبُ لَهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَهُمْ عَنْ دُعَائِهِمْ غَافِلُونَ » (الأحقاف، 5)
ترجمه: چه کسی گمراهتر است از آن کس که معبودی غیر خدا را میخواند که تا قیامت هم به او پاسخ نمیگوید و از خواندن آنها (کاملا) ً بیخبر است؟!
« إِنْ تَدْعُوهُمْ لَا يَسْمَعُوا دُعَاءَكُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجَابُوا لَكُمْ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكْفُرُونَ بِشِرْكِكُمْ وَلَا يُنَبِّئُكَ مِثْلُ خَبِيرٍ » (فاطر، 14)
ترجمه: اگر آنها را بخوانيد، دعاى شما را نمىشنوند، و اگر [فرضاً] بشنوند اجابتتان نمىكنند، و روز قيامت شركِ شما را انكار مىكنند؛ و [هيچ كس] چون [خداى] آگاه، تو را خبردار نمىكند.
الف – پس «دعو» به معنای خواندن کسی، صرفاً به معنای صدا زدن او نمیباشد، بلکه خواندن کسی، برای خواستن چیزی از اوست. در قرآن کریم میخوانیم که خدا انسان را دعوت میکند – انبیا علیهم السلام به سوی او دعوت میکنند – انسانها یک دیگر را میخوانند و به خیر یا شرّ دعوت میکنند و ... .
ب - مگر ما، پدر و مادر، همسر و فرزند، دوست و آشنا و حتی بیگانگان را صدا نمیزنیم و اینها همه غیر از او نیستند؟!
ج – البته ممکن است که ما دیگران را صدا بزنیم و از آنها نیز چیزی بخواهیم؛ حتی اگر کسی دیگری را صدا بزند و به او بگوید: «لطفاً یک لیوان آب به من بده»، او را صدا زده و از او چیزی خواسته است، اما بندهی خدا، مؤمن و مسلمان باید بداند که هیچ کس از خودش چیزی ندارد که بخواهد به دیگری بدهد؛ بلکه مالک، غنی و رازق خداست و دیگران همه وسیله هستند.
د – پس وقتی میفرماید: «به جز خدا را نخوانید»، یعنی گمان نکنید که دیگران استقلال وجودی و مالکیتی دارند و آنها را معبود، رازق و برآورندهی حاجات خود ندانید و با این باور و این قصد، آنها را نخوانید.
دعاها و توسلات به دیگران:
همانطور که بیان شد و دائم تجربه میکنیم، ما یک دیگر را نیز صدا میزنیم (میخوانیم) و از هم دیگر چیزهایی میخواهیم؛ پزشک را میخوانیم تا معالجه کند، مهندس را میخوانیم تا نقشهی مهندسی ترسیم کند، همکار را میخوانیم (صدا میزنیم) تا کمک کند، مردم را میخوانیم تا وحدت و مشارکت نمایند و ...؛ اما اگر کسی بر این باور باشد که اینها خودشان چیزی دارند و میتوانند نیاز و حاجتی را برآورده کنند، باوری مشرکانه دارد و اگر دیگران را به این قصد بخواند، عملی مشرکانه انجام داده است؛ اما به عنوان واسطه، وسیله و اسباب؛ چارهای جز ارتباط، اتصال و تعاون بین یک دیگر وجود ندارد، ولی باید دانست که غنی، مالک و رازق و اجابت کننده اوست. لذا به صراحت در قرآن کریم فرمود که با توسل به وسایل به او تقرب جویید.
همین که به یک دیگر میگوییم «التماس دعا»، یعنی واسطه شو و مرا نزد پروردگار عالم، دعا کن، این یعنی "توسل". اگر کسی به امام رضا علیه السلام عرض کند که «بیماریم را شِفا بخش یا مشکلم را برطرف کن»؛ باور و مقصودش این است که باذن الله و به واسطه فیض و برکتی که خدا به شما داده، واسطه شوید تا خدا مرا بهبود بخشد یا گرفتاری مرا مرتفع نماید. اما اگر گمان کند که امام رضا علیه السلام، استقلال وجودی دارد و خودش کاری (بی اذن و عنایت خدا) میتواند انجام دهد، نه تنها باور، خواندن و درخواستش مشرکانه است، بلکه از نظر ایشان که حجتالله هستند نیز مطرود میباشد.
نمونه:
به دعاها و توسلات رسیده از اهل عصمت علیهم السلام توجه کنید، بیشتر آنها با « اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ – خدایا از تو میخواهم» شروع میشود و سپس از واسطهها به عنوان وسایل نام برده میشود؛ مانند: «باسمِکَ الّذی – به حق آن اسمت که ...» - «بِنورِکَ الّذی ... – به حق آن نورت که ...» - یا « اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیک – خدایا! از تو میخواهم، بحقی که محمد و آل محمد [صلوات الله علیه و آله] نزد تو دارند ».
حتی اگر اهل عصمت علیهم السلام را صدا بزنیم و حاجتی داشته باشیم، میگوییم: به شما توسل میکنیم، یعنی شما را وسیله قرار میدهیم، نزد آن کسی که معبود است و او شما را وسیله و واسطه فیوض و برکات و نعمات خودش قرار داده است:
دعای توسل، بهترین نمونه:
دعای توسل، خود بهترین نمونه است، با درخواست از خداوند متعال شروع میشود و سپس به اهل عصمت علیهم السلام، نزد او توسل میشود:
« اَللَّهُمَّ إِنّى أَسْئَلُكَ وَاَتَوَجَّهُ اِلَيْكَ بِنَبِيِّكَ نَبِىِّ الرَّحْمَةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ »
ترجمه: خدايا! از تو درخواست دارم و به سويت روى آوردم به وسيله پيامبرت، پيامبر رحمت محمّد (درود خدا بر او و خاندانش).
« يا اَبَاالْقاسِمِ يَا رَسُولَ اللّهِ يَا اِمامَ الرَّحْمَةِ يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا إِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا يا وَجيهاً عِنْدَ اللّهِ إِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللَهِ »
ترجمه: اى ابا القاسم، اى فرستاده خدا، اى پيشواى رحمت، اى آقا و مولاى ما، به تو رو آورديم و تو را واسطه قرار قرار داديم، و به سوى خدا تو را وسيله ساختيم، و تو را پيش روى حاجاتمان نهاديم، اى آبرومند نزد خدا، براى ما نزد خدا شفاعت كن.
نتیجه:
پس خداوند متعال، بندگانش را متذکر شد که خالق، مالک، ربّ، معبود، إله، غنی، رازق ... و اجابت کنندهای جز خودش نیست و نباید به جز او، چنین باوری نسبت به کسی داشت و به این قصد آنها را خواند.
مرتبط: (کلمات "دعا و نیز توسل" را در بخش جستجو در سایت درج و کلیک نمایید، مطالب بسیاری در این خصوص درج شده که در اختیار قرار میگیرد)
*- چرا توسل؟ مگر خداوند نفرمود: «ادْعُوني أَسْتَجِبْ لَكُمْ». توسل و واسطه قرار دادن یعنی از کسی بخواهیم پیغام ما را به خدا برساند، مگر او سمیع نیست؟! (30 مهر 1389)
مشارکت و همافزایی (سؤال کوتاه و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
*- آیاتی که تأکید دارد «غیر خدا را صدا نزنین»، به چه معناست؟ اگر مقصود «عبادت نکردن غیر اوست»، چرا همین واژه را به کار نبرده است؟
http://www.x-shobhe.com/shobhe/7717.html
- تعداد بازدید : 7104
- 27 خرداد 1395
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: قرآن دعا
نظرات کاربران
سلام
این کاربری که می گوید چون امامان مرده اند نمی شود به آنها توسل کرد با توسل به امام زنده موافقند؟ قطعا نه. ضمنا در آیه قرآن حرفی از زنده یا مرده نگفته است! از کجا فهمیدند فقط مال مرده ها است؟
اینکه ما به کسی می گوییم آب بده مثال درستی نیست چون آن شخص زنده هست اگر به کسی که مرده است بگوییم آب بده می تواند مثال درستی باشد شخص مرده دیگر نمی تواند به شما آب دهد و حرف شما را بشنود پس مردم را به گمراهی نبرید نگران آخرت خود باشید این زنگ خطر هست!!!!!!!!!
سایت - این که گمان کنید امامان یا شهدا مرده اند خطاست، خلاف نص صریح قرآن است، اگر چه توسل نزد خدا، مرده و زنده ندارد. چرا پیامبر (ص) به زیارت قبر عموی خود (سیدالشهداء حمزه) می رفتند، امامان چرا به زیارت قبر شریف پیامبر می رفتند و ... ؟