در کانال ضد تبلیغی تلگرامی پرسیده: چرا طول روز آخرتی به حساب دنیا، در دو آیه هزار سال بیان شده و در یک آیه پنجاه هزار سال؟! (ارشد حسابداری)

سوالات و شبهات

طبق آیه "انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت ..."؛ اراده تکوینی خداوند بر این قرار گرفته که اهل بیت (ع) دارای عصمت باشند، درحالی که عصمت باید اکتسابی باشد نه خدادادی تا فضیلتی برای ایشان باشد، خواهشمند است این تناقض را توضیح دهید. (مهندس صنایع و کارشناسی لرشد MBA / همدان)
در احادیث تصریح شده که دینداری در آخرالزمان سخت‌تر است. پس چه بسا دینداری که در زمان آسان‌تری از دنیا رفته، اگر اکنون بود، جهنمی ‌می‌شد. لطفا تعارض و یا عدم تعارض این مسئله را با عدالت خداوند توضیح دهید.
با توجه به اینکه خداوند در برخی آیات قرآن اشاره به هدایت از طرف خداوند نموده است و عنوان شده که هر که را خدا بخواهد هدایت می کند و یا هر که را خدا هدایت کند گمراه نمی شود و ... مانند؛ بقره آیه ۲۶ و نحل ۹۳ و کهف ۱۷ و زمر ۳۷ چگونه آیه "إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا - ما راه را به او نشان داديم خواه شاكر باشد و پذيرا گردد يا ناسپاس" قابل توجیه است؟