(فضای مجازی): مسلمانان در هر دو جهان ضرر می‌کنند، ولی غیرمسلمانان نفع می‌برند! چون ازلحاظ دنیوی مسلمانان بخاطر اعتقادشان یک سری کارها را انجام نمی‌دهند ولی غیرمسلمانان هرکاری که دوست داشته باشند انجام می‌دهند، ازلحاظ اخروی هم میگن چون تو مسلمان بودی و احکام رامی‌دانستی بخاطر فلان گناه برو جهنم، ولی به غیرمسلمان میگن چون به تو احکام الهی نرسید و نمی‌دانستی بخشیده شدی و برو بهشت (فوق دیپلم حقوق / شیراز)

سوالات و شبهات

گناه - من وجود جهنم رو قبول دارم ولی اینکه بابت چند تا گناه مسخره بریم جهنم عادلانه نمی‌دونم؛ یا همون که شما گفتید: (که نمی‌شود) اگه به کس دیگه کمک کردیم مزدش از دیگری بخواهیم ... (دانشجوی حقوق)
س 288 – سوال من اینه که خدا میگه هیچ کاری تو این دنیاانجام نمیشه بدون حکمت و خواست خودم. من فکر میکنم تمام کارایی که ما انجام میدیم هم خدا از قبل برامون تعیین کرده و همچنین بهشت و جهنم رفتنمون و خود ما انسان‌ها هیچ دخالتی تو سرنوشتمون نداریم. چون تا خودش نخواد که ما کار بد انجام نمی‌دیم. و خدا تو قرآن هم گفته ما خودمون مسئول کارای خودمونیم. پس این چطور با خواست و اراده خدا هماهنگه؟
معاد – حسن آقا‌میری، چنین می‌گوید که معاد از اصول دین است و اصول دین نیز تقلیدی نیست. و هر کس باید فکر کند وبرای خود حجت پیدا کند. قرار نیست همه ما به یک نتیجه برسیم، قراره همه ما فکر کنیم. چیزی که تقلیدی نیست اگر من فکر کردم و به یک نتیجه‌ای رسیدم غیر از آن نتیجه‌ای که شما رسیدید، نباید شما بگویید نتیجه شما باطله؟ ... حالا از یک سو می‌گویم تقلیدی نیست و از یک سو می‌ترسم به انحراف بیافتم ... (دیپلم – هشتگرد)