پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): به همان دلیل که بهشت را آفرید.
حال که خداوند متعال هم دنیا را آفریده و هم بهشت را و هم جهنم را خلق نموده، چرا فقط در مورد آفرینش جهنم چون و چرا و سؤال میشود؟!
چرا که وقتی معرفت و ایمان به حد لازم نرسیده باشد، شخص با خود میگوید: «دنیا را که دوست دارم – بهشت هم اگر باشد چیزی خوبی است – فقط میماند این جهنم که اگر باشد، خیلی جای بد و وحشتناکی است»! لذا به جای آن که به خودش متذکر شود، به خدا معترض میشود که اصلاً چرا جهنم را آفرید؟ گویی مجبور است که حتماً به جهنم برود.
پرسش از "خدا چرا جهنم را آفرید"، گاهی از باب معرفت (شناخت) و نیز آگاهی به "حکمت" است که خیلی ارزشمند است و در قرآن کریم نیز بسیار به حکمت آفرینش بهشت و جهنم تصریح شده است، اما گاهی به خاطر جهل از یک سو و تکبر از سوی دیگر است، لذا به سؤال رنگ اعتراضی هم میدهد! واقعش این است که فرد میگوید: «من دلم میخواهد هر موضعی که خوشم میآید اتخاذ کنم و هر کاری که دوست دارم انجام دهم، پس چرا عاقبتی چون جهنم وجود دارد»؟! میگوید: «چرا باید ترس از جهنم، بازدارندهی من از گناه باشد»؟! «چرا باید نتایج مواضع بد، بیمعرفتی، بیایمانی، بیتقوایی، شرک، گناه و ظلم به خود و یا دیگران، جهنم و عذابهایش باشد»؟!
حکمت:
اولین دلیل واضح و برهان قاطع و حکمت روشن برای وجود "بهشت و جهنم"، علیم، حکیم و عادل بودن خداوند سبحان است؛ چرا که اگر قرار باشد چیزی عاقبت نداشته باشد که خلقت پوچ و عبث خواهد بود و اگر قرار باشد عاقبت داشته باشد، هر کاری باید نتیجهای متناسب خود داشته باشد، نه این که در آخر کار، همه چیز مساوی شوند! مگر میشود که "عقل و جهل" – "علم و نادانی" – "عدل و ظلم" - "ایمان و شرک" و "عمل صالح با فسق و فساد و جنایت" مساوی باشند؟!
●- ضرورت وجود بهشت و جهنم که به عقل ثابت است، بلکه اگر بهشتی در کار نباشد، جای دارد که بندگان بپرسند: «پس نتیجه ایمان و عمل صالح ما چه میشود؟ پس نتیجه عبادت، صبر و استقامت و مجاهدت ما چه میشود؟ این صراط مستقیمی که میرویم، به کجا ختم میشود»؟! و اگر جهنمی در کار نباشد، جای دارد که بندگان بپرسند: «خداوندا! پس چرا به ما عقل، شعور، اختیار، قوه انتخاب، اراده و نیز پیامبر، وحی، کتاب، شریعت و امام دادی؟! چرا این همه در تمامی شئون و امور زندگی فردی و اجتماعی، احکام حقوقی قرار دادی و باید و نباید فرمودی؟! اگر قرار باشد در آخر کار همه چیز مساوی باشد، همگان در یک سطح و درجه باشند و ظالم و مظلوم به یکجا برسند که همه چیز مسخره میشود و دیگر دین موضوعیتی ندارد؟!»
«قُلْ لَا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ فَاتَّقُوا اللَّهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» (المائدة، 100)
ترجمه: بگو: «(هیچگاه) ناپاک و پاک مساوی نیستند؛ هر چند فزونی ناپاکها، تو را به شگفتی اندازد! از (مخالفت) خدا بپرهیزید ای صاحبان خرد، شاید رستگار شوید!
«وَمَا يَسْتَوِي الْأَعْمَى وَالْبَصِيرُ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَلَا الْمُسِيءُ قَلِيلًا مَا تَتَذَكَّرُونَ» (غافر، 58)
ترجمه: هرگز نابینا و بینا (بصیر و کور دل) یکسان نیستند؛ همچنین کسانی که ایمان آورده، و اعمال صالح انجام دادهاند با بدکاران یکسان نخواهند بود؛ امّا کمتر متذکّر میشوید!
«أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّيْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَيَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ» (الزّمر، 9)
ترجمه: (آیا کسی که خدا را فراموش کرده و مردم را منحرف میسازد با ارزش است) یا کسی که در ساعات شب به عبادت مشغول است و در حال سجده و قیام، از عذاب آخرت میترسد و به رحمت پروردگارش امیدوار است؟! بگو: «آیا کسانی که میدانند با کسانی که نمیدانند یکسانند؟! تنها خردمندان متذکّر میشوند!»
پس، هر راهی باید به مقصد خود برسد و هر کاری باید به نتایج خود برسد.
مشارکت و هم افزایی - پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی .
پرسش:
چرا خداوند جهنم را آفرید؟
پاسخ:
http://www.x-shobhe.com/shobhe/10005.html
پیوستن و پیگیری در پیامرسانها:
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه