پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه):
اسلام عزیز که دین خدا برای بندگانش میباشد، دین علم، حکمت و عقلانیت است؛ بنابراین وقتی عقل سلیم که به نور علم میبیند، حکم میکند که باید برای ادارۀ یک کشور و جامعه، تفکیک قوا صورت پذیرد و بر اساس آن ساختارهای نهادی و سازمانی شکل بگیرند، قانونمند شوند و هر سازمان و مسئولی تکلیف خود را بداند و آن عمل نماید؛ پس، حکم اسلام نیز همین است و دیگر فرقی ندارد که حاکم، شخص امیرالمؤمنین و یا حضرت امام مهدی علیهما السلام باشند، یا ولیّ فقیه، یا سایر افراد عاقل، عالِم، مؤمن، متقی و البته متخصص.
مگر میشود که از حقوقدانان و یا کسانی که استعداد قانونگذاری (قانونگزاری) دارند و میتوانند مسائلی چون بودجه یا سایر قوانین را بررسی نمایند، انتظار داشت کار نظامی بکنند؛ و یا از یک قاضی انتظار داشت که مدیریت اجرایی جامعه را به دست بگیرد؟!
بنابراین، ساختار اساسی یک نظام سیاسی و حکومتی، در یک تقسیمبندی کلّی، به سه قوۀ "مقننه، مجریه و قضائیه" تقسیم میشوند و سپس هر کدام در زیر مجموعۀ خود، وزارتخانهها، نهادها، سازمانها و تشکیلاتی را تعریف میکنند و برای هر کدام شرح وظایفی تعریف و مصوب مینمایند، تا کشور و جامعه، در نظم معینی اداره شود.
قرآن کریم:
جهاد در راه خدا، ایستادگی مقابل دشمنان مهاجم و دفاع از دین خدا و جامعۀ اسلامی، بر همگان واجب است؛ اما میدان جهاد که فقط میدان جنگ نیست؛ جهاد علمی، جهاد اقتصادی، جهاد سازندگی و ... همه از اقسام و مصادیق جهاد میباشند؛ لذا خداوند متعال میفرماید: «حتی هنگام جنگ، همه نروند – برای کسب علم نیز همه روند؛ بلکه به چند دسته تقسیم شوند»، این یعنی "تفکیک قوا":
«وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» (التوبة، 122)
- و مؤمنان را نسزد كه همگى (به یک جبهه) كوچ كنند؛ پس چرا از هرگروه از مسلمانان دستهاى كوچ نمىكنند تا در شناخت دين فهيم شوند و قوم و قبيلهى خود را آن گاه كه به سويشان بازگردند، از گناه و كارهاى زشت بترسانند، شايد آنان بترسند و بپرهيزند؟
●- امیرالمؤمنین، امام علی السلام، مالک اشتر را ابتدا به فرماندهی نظامی منصوب مینمایند؛ سپس حکم خلافت بر مصر را به ایشان میدهند.
ایشان، عثمان بن حنیف را به بصره، عماره بن شهاب به کوفه، عبیدالله بن عباس را به یمن فرستادند؛ و هنگام عزیمت برای جنگ نهروان، هانی بن هوذه بن عبد یغوث را جانشین خود در کوفه نمودند ...، وقتی ابوذر، با آن درجه از ایمان، تقوا و ولایتپذیری، برای خدمتی از ایشان منصب و مسئولیتی را درخواست نمود، فرمودند: «این کار تو نیست».
امام زمان، حضرت مهدی علیه السلام
حضرت امام مهدی علیه السلام، جامعۀ جهانی را به بهترین نحو مدیریت و اداره خواهند نمود؛ هرگز یک قاضی عالیرتبه را شهردار و یا وزیر نیرو نخواهند نمود و یک جراح متخصص را رئیس اداره مالیات نخواهند نمود؛ و جهان را بدون سازماندهی اداره نخواهند نمود؛ بلکه "تفکیک قوا" مینمایند و کارها را به مؤمنان متخصص میسپارند؛ و البته الزامی ندارد که ساختار و تشکیلات حکومتی و تفکیک قوای ایشان، دقیقاً به همین شکل امروز باشد؛ چرا که حکومت ایشان جهانی میباشد؛ پس نظمی که به ساختار حکومتی میدهند، مطابق نیاز و ضرورت چنین حکومتی خواهد بود.
●- یکی از شیوههای ضربه زدن نظام سلطه به کشورها و نظامات سیاسی و حکومتی - و نیز یکی از سببهای اصلی عدم پیشرفت در عرصهها و امور گوناگون، دخالت (نه ارتباط) قوا در امور دیگری و منصوب نمودن اشخاص در غیر توان و تخصص خودشان میباشد.
مشارکت و همافزایی – پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال و انتشار توسط شما؛ متشکریم.
پرسش:
آیا اسلام موافق "تفکیک قوا" میباشد یا خیر؟ آیا حضرت مهدی علیه السلام بیایند نیز نحوه حکومت داری به همین صورت هست یا خیر؟
پاسخ (نشانی لینک):
https://www.x-shobhe.com/shortanswer/11489.html
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه