پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه):
متن و برگردان (ترجمۀ) آیۀ مطروحه در پرسش، به شرح زیر میباشد:
«يَا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْآتِهِمَا إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ» (الأعراف، 27)
- اى فرزندان آدم! شيطان شما را نفريبد، آن گونه كه پدر و مادر شما را از بهشت بيرون كرد، و لباسشان را از تنشان بيرون ساخت تا عورتشان را به آنها نشان دهد! چه اينكه او و همكارانش شما را مىبينند از جايى كه شما آنها را نمىبينيد؛ (امّا بدانيد) ما شياطين را اولياى كسانى قرار داديم كه ايمان نمىآورند!
●- لباس تن نیز هم حفاظ است و هم سبب وقار و زیبایی میگردد؛ در بهشت مؤمنان به زیباترین لباسها آراسته میشوند و در جهنم همه عریان میباشند! اما مقصود از آیه، فقط لباس تن نمیباشد.
●- اگر چه امروزه نیز اطاعت از شیطان، سبب عریانی بدنها شده است، اما مقصود فقط این لباس تن و عریانی بدن نمیباشد.
●- از خود بپرسیم: «مگر شیطان لباس آدم و حوا را از تنشان درآورد؟!» مگر خودشان اختیار پوشیده یا عریان بودن خود را نداشتند که نگذارند شیطان لباس آنها را آورد؟!
●- و همانطور که در پرسش آمده، از خود بپرسیم: «حالا مگر عریانی زن و شوهر در مقابل اشکالی دارد و یا اساساً امر بد و مذمومی میباشد؟!»
الف – در این آیه، به دو مسئله اشاره شده است، یکی "لباس" و دیگری "عورت".
از آنجا که نگاه ابتدایی و ظاهری بشر، نگاهی مادی میباشد، گمان میکند که "لباس" فقط "لباس تن" است و "عورت" نیز یعنی بخشی از اندام بدن که همگان میپوشانند.
لباس:
خداوند متعال در یک آیۀ قبل، میفرماید که هم برای بدن شما لباس مادی قرار دادیم و هم برای روح شما لباس زیبایی و شکوه قرار دادیم که آن "تقوا"ست:
«يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْرٌ ذَلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ» (الأعراف، 26)
- اى فرزندان آدم! لباسى براى شما فرستاديم كه اندام شما را مىپوشاند و مايۀ زينت شماست؛ اما لباس پرهيزگارى بهتر است! اينها (همه) از آيات خداست، تا متذكّر (نعمتهاى او) شوند!
پس، معلوم میشود که در آیۀ بعد، لباسی که شیطان از تن بنیآدم در میآورد، همان "لباس تقوا" میباشد.
عورت:
برخی گمان دارند که "عورت" فقط به معنای آلت تناسلی میباشد؛ در حالی که "عورت" یعنی: «آن چه آدمی از آشکار و دیده شدن آن شرم دارد». بنابراین "ستر عورت" نیز فقط به معنای پوشیدن لباسی بر تن نیست، بلکه "پوشاندن بدیها و شرمگاهها" میباشد.
در اشعار فارسی نیز "عورت" به همین معنا به کار رفته است؛ چنان که ناصر خسرو میسراید: «پیش خردمند در این حربگاه – بیخردان را همه تن عورت است»؛ یعنی: اینجا میدان جنگ "عقل و جهل" است؛ و نزد انسان خردمند، تمام وجود بیخرد [جاهل)، عورت، زشت و شرمآور است.
●- دیدن بدن انسان، نزد اجنبی، "عورت" است - در آیۀ از قرآن کریم، به داخل خانۀ شخصی که اجنبی نباید به آن نفوذ و ورود داشته باشد، "عوره" گفته شده است – برخی از اسرار آدمی که دیگران نباید بفهمند و یا اگر بفهمند سبب شرم میشود، "عورات" محسوب میگردند – ظهور بدیها، یا خصلتهایی چون: حرص، طمع، کینه، دشمنی، حقد، بخل، خسّت نسبت به دنیا، متاع دنیا و اهل دنیا، همه "عورات" میباشند.
* - پس وقتی حضرات آدم و حوا علیهما السلام، به تحریک و فریب ابلیس لعین، از آن بهشتی که در آن بودند [نه بهشت اخروی] اخراج شدند، و زندگی دنیوی آغاز شد، تمامی این خصلتهای پنهان، بیرون ریخت. لذا به اولاد آدم فرمود: «مراقب باشید، شیطان شما را هم فریب ندهد تا این بدیهای پنهان شما (هواهای نفسانی و اخلاقهای حیوانی)، بیرون بریزد و ظاهر گردد.
مشارکت و همافزایی – پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال و انتشار توسط شما؛ متشکریم.
پرسش:
در سوره اعراف آیه ۲۷، منظور از این که " لباس را از تن آن دو برکند تا عورتهایشان بر آنان آشکار سازد" چیست؟ مگر عریانی زن و شوهر مقابل هم اشکال دارد و بد است؟!
پاسخ (نشانی لینک):
https://www.x-shobhe.com/shortanswer/11589.html
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه سوره اعراف