پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس - شبهه):
همانطور که با ذکر آیه اذعان نمودید، "با تقواترینها" برترینها میباشند، چه مرد و چه زن. چنان که در آیۀ مربوطه نیز به هر دو تصریح شده است:
«يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ» (الحجرات، 13)
- اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و شما را تيرهها و قبيلهها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد؛ (اينها ملاك امتياز نيست،) گرامىترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست؛ خداوند دانا و آگاه است!
تمامی آیاتی که به تفاوتها، فضیلتها و درجات تصریح نموده است، در رابطه با "همسری" و "حقوق و تکالیف" همسران نسبت به یکدیگر میباشد، نه مرد یا زن بودن آنها؛ چنان که اگر همین آیۀ مطروحه در پرسش را نیز تقطیع نکنند و کامل بخوانند، معلوم میشود که در رابطه با حقوق همسران میباشد، نه جنسیت آنها.
«وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِي أَرْحَامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَلِكَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ» (البقره، 228)
- زنان مطلقه، بايد به مدت سه مرتبه عادت ماهانه ديدن (و پاك شدن) انتظار بكشند! [عده نگه دارند] و اگر به خدا و روز رستاخيز، ايمان دارند، براى آنها حلال نيست كه آنچه را خدا در رحمهايشان آفريده، كتمان كنند و همسرانشان، براى بازگرداندن آنها (و از سرگرفتن زندگى زناشويى) در اين مدت، (از ديگران) سزاوارترند؛ در صورتى كه (براستى) خواهان اصلاح باشند و براى آنان، همانند وظايفى كه بر دوش آنهاست، حقوق شايستهاى قرار داده شده؛ و مردان بر آنان رتبهای دارند؛ و خداوند توانا و حكيم است.
درجه
"درجه" یک امتیاز رایگان و بیحکمت و منطق نیست؛ بلکه درجات در دنیا، همه تکلیفآور میباشند. در همین آیه میفرماید که "شوهران برای بازگرداندن زنان مطلقه به زندگی مشترک، سزاوارترند»، یعنی تکلیف آنها بیشتر است و متناسب با همین تکالیف، برایشان حقوق دیگری وضع شده است که هم خودشان و هم همسرانشان باید آنها را رعایت کنند تا کانون خانواده، مستحکم بماند.
●- بدیهی است که زنان و مردان غریبه، نسبت به یک دیگر، نه هیچ درجۀ برتری دارند و نه هیچ تکلیفی، به غیر از همان تکالیف شرعی و اسلامی، در زندگی فردی و اجتماعی. مانند رسیدگی به بیبضاعت، کرامت نسبت به یتیم و ...، لذا هر کجا که بحث از زن و مرد به عنوان یک "انسان" شده، هر دو مساوی معرفی شدهاند و به جز تقوا، فضیلتی نسبت به یکدیگر ندارند. بنابراین، نه تنها آیات مربوط به "انسان"، همگان را شامل میشود، بلکه در برخی از موارد به زن و مرد به صورت مستقل و در کنار هم تصریح نموده تا اینگونه شبهات مرتفع گردد، مانند:
«وَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا» (النساء، 124)
- و هركس از كارهاى نيك انجام دهد چه مرد و چه زن، درحالى كه مؤمن باشد، آنانند كه به بهشت درآيند و به اندازۀ شکاف هستۀ خرمايى به آنان ستم نمىشود.
●- دو مرد، دو زن، یک و مرد و یک زن و ...، به لحاظ انسانی، هیچ فضیلت و درجهای نسبت به هم ندارد، به غیر از تقوا؛ اما اگر یکی پدر و یا مادر بود و دیگر فرزند - یکی معلم بود و دیگری دانشآموز - یکی فرمانده بود و دیگری افسر یا سرباز - یکی پزشک یا پرستار بود و دیگری بیمار - یکی پیامبر، امام و ولیّ امر بود و دیگری امّت ...، درجات و بالتبع آن تکالیف و وظایف هر دو، متفاوت میگردد و حتماً درجۀ یکی در همین موضوع و این امر خاص، برتر از دیگری قرار میگیرد و وظایفش نیز مضاعف میگردد.
مشارکت و همافزایی - پرسش و نشانی پیوند پاسخ، جهت ارسال و انتشار توسط شما؛ متشکریم.
پرسش:
در آیه ۲۲۸ سوره مبارکه بقره، میفرماید: «وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ - و مردان بر زنان برتری دارند» آیا این به معنی برتر دانستن مرد بر زن توسط قرآن است؟ با اینکه خود قرآن فرموده «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّه»
پاسخ (نشانی پیوند):
https://www.x-shobhe.com/shortanswer/11830.html
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه