پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس - شبهه):
اگر کسی منکر معجزه باشد، او را با دلایل عقلی و نقلی رد میکنیم و نه اصل معجزۀ انبیای الهی را! البته بوعلی مسلمان بود و معجزه را قبول داشت.
هر کسی، هر ادعایی که دارد، خودش باید دلایل لازم برای اثباتش را اقامه کند، نه این که هر چه خواست ادعا کند، سپس دیگران به دنبال توضیح و دلیلش بروند، یا رد کنند!
بو علی سینا، ملاصدرا و چند نفر محدود مانند ایشان، دانشمندان، حکیمان، مفسران و فیلسوفهای نادر در جهان بشریت بودند؛ حال آیا میشود نظرات تحلیلی و استدلالی آنها را به صورت شعاری در یک یا جمله بیان داشت و در فضای مجازی منتشر نمود؟!
بنابراین، هدف از انتشار اینگونه مطالب در فضای مجازی (به قول شما پیجها)، جوّسازی و عوامفریبی میباشد!
در این فضا، گوینده و بیشتر مخاطبانش، نه بوعلی را میشناسد، نه از نظراتش مطلع هستند، نه حتی درک علمی بالایی از مفاهیمی چون: وحی و معجزه و ... دارند!
یک دانشمند در علوم کلامی یا عقلی (فلسفی)، به ویژه در سطح بوعلی سینا که حکیم و البته فیلسوف نابغهای بود، به تمامی مباحث و مسائل، از زاویۀ "عقلی - فلسفی" نگاه، بررسی، تحلیل و تفسیر میکند.
بو علی سینا، در مبحثی به قوای انسان در «معرفت (شناخت) نفس» اشاره دارد که مباحث بسیار دقیق و پیچیدهای میباشد. و در همین راستا مدعی است که "وحی" فقط همین نیست که یک فرشتهای میآید و کلام خدا را به شخصی نازل و ابلاغ مینماید؛ بلکه این شخص به تکامل و تعالی نفس نبوی رسیده است که میتواند فرشته وحی را ببیند و یا صدای او را بشنود.
همین بحث را ملاصدرا در «چهار سفر» تبیین مینماید، و امام خمینی رحمة الله علیه نیز به صورت اجمال برای اذهان عمومی بیان میدارند:
«آمدن جبرئیل چیز ساده ای نیست و این گونه نیست که جبرئیل برای هر کسی ممکن باشد، بیاید در حقیقت تناسبی لازم است بین روح کسی که جبرئیل میآید و مقام جبرئیل که روح اعظم است که این تناسب تنها بین جبرئیل و انبیا در درجة اول بوده است.» (صحیفه امام؛ ج۲۰، ص ۴- ۶)
و امثال دکتر سروش نیز سوء استفاده کرده و مدعی میشوند: «وحی تجربۀ دینی یک شخص است»!
●- "معجزه" یعنی کاری که دیگران در انجام آن ناتوانند، و از دلایل اثبات نبوت میباشد، نه اثبات وجود خدا؛ و بوعلی در مورد "معجزه" نیز تفسیر و تحلیل دارد و میگوید: «چنین نیست که معجزه، فقط انجام یک کار خارق العاده توسط یک شخص باشد، بلکه مستلزم برخورداری شخص از مراتب بالای وجود و قوای کامل نفسانی (روحی) میباشد ...؛ معجزه از ملزومات نبوت است؛ وحی خودش معجزه است و معجزه قابلیت تحلیل فلسفی دارد.
حال آیا این مباحث انکار معجزه است، یا نگاه عقلی (فلسفی، کلامی و تفسیری) به معجزه؟!
مشارکت و همافزایی - پرسش و نشانی پیوند پاسخ، جهت ارسال و انتشار توسط شما؛ متشکریم.
پرسش:
جناب ابن سینا درمورد معجزه چه دیدگاهی داشتند؟ بعضی پیجهای ضد دینی ادعا میکنند ایشان منکر معجزه بوده است؟
پاسخ (نشانی پیوند):
https://www.x-shobhe.com/shortanswer/11876.html
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه