پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس - شبهه):
«بدن» یا همان جسم مادی، نه خوشحالی دارد و نه ناراحتی. اینطور نیست که مثلاً دست یا پای انسان، و یا چشم و گوش انسان و ...، از بروز مسائل ناگوار، دچار غم و غصه و ناراحتی، یا نگرانی و اضطراب شوند و یا در در بروز مسائل خوشایند، به وجد و نشاط درآیند؛ بلکه از آنجا که بدن ابزار حیات روح در این دنیا میباشد، در برابر هر رویکرد یا اتفاقی، واکنشهای طبیعی [فیزیکی، شیمایی و ...] دارند و سلسله اعصاب، اطلاعات را به مغز ارجاع میدهد و ...؛ اما خود مغز نه از این که دانشهای فراوانی را اندوخته خوشحال میشود و نه از این که دانش چندانی نیاموخته، ناراحت میشود.
روح
«روح» به غیر از بدن است؛ اعضا و جوارح ندارد، مذکر و مؤنث ندارد، چشم و گوش مادی و سلسله اعصاب و مغز ندارد؛ اما، (سمع و بصر و قلب) دارد، میبیند، میشنود، خوشحال و یا ناراحت میشود، رشد میکند و یا کلاً به اسارت بدن (هوای نفس) در میآید و ... .
●- معنی «وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي»، این نیست که خداوند سبحان نیز روح و جسم دارد و روحش مرکب و قابل تجزیه میباشد و بخشهایی از آن را به انسان دمیده است! اینها همه خرافات مشرکان بت پرست بوده است که پس از نفوذ به یهودیت و مسیحیت و تحریف کتابهای آسمانی، به پیروانشان القا شده است و متأسفانه پس از نفوذ یهودیان و مسیحیان به جهان اسلام، به اذهان عمومی مسلمانان نیز القا شده است! اما، الحمد لله، هم کتاب تحریف نشده وجود دارد و هم احادیث معتبر.
عالَم خلق و عالَم امر
در مورد چگونگی پدید آوردن (خلقت) روح، آیۀ دیگری نیز نازل شده است که در آن میفرماید: «روح از عالَم امر» میباشد:
«وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا» (الإسراء، 85)
- و از تو دربارۀ روح مىپرسند، بگو: روح از امر پروردگار من است، و از دانش و علم جز اندكى به شما داده نشده است.
●- خلقت، به طور کلی بر دو قسم میباشد، هر چیزی یا به واسطۀ چیزهای دیگری که پیشتر خلق شدهاند پدید میآید و یا بدون واسطه و به امر خداوند سبحان، پیدایش مییابد. کلام الله (وحی) نیز مخلوق است، آیا از چیز دیگری به وجود آمده است؟!
به عنوان مثال: فرشتگان از نور خلق شدهاند، جنیّان از آتش خلق شدهاند و آدم و نیز موجودات زمینی، همه از آب و خاک [گِل] خلق شدهاند، چنان که بدن حضرت آدم علیه السلام به عنوان اولین بشر نیز از [گِل] خلق شد و پس از دمیدن روح، زنده گردید و حیات یافت.
چگونگی و مراتب خلقت بدن آدمی و سپس زنده کردن آن را در آیات متعددی بیان فرمود، از جمله:
«الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسَانِ مِنْ طِينٍ»
- او همان كسى است كه هر چه را آفريد نيكو آفريد؛ و آفرينش انسان را از گِل آغاز كرد؛
«ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ مَاءٍ مَهِينٍ» (السجده، 7 تا 9)
- سپس نسل او را از عصارهاى از آب ناچيز و بى قدر آفريد (یک اسپرم از آب منی)؛
«ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ»
- سپس (اندام) او را موزون ساخت و از روح خويش در وى دميد؛ و براى شما گوش و چشمها و دلها قرار داد؛ امّا كمتر شكر نعمتهاى او را بجا مىآوريد!»
پس، قسم دیگر خلقت، از «عالَم امر» است، یعنی در خلقتش، آب و آتش و خاک و ... نقشی ندارند، بلکه با یک فرمان خلق شده و میشوند.
به عنوان مثال: در ابتدای آفرینش، چیزی وجود نداشته که چیز دیگری از آن پدیدار شود، پس با «امر» پیدایش یافتهاند:
«بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَإِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ» (البقره، 117)
- هستى بخش آسمانها و زمين اوست! و هنگامى كه فرمان وجود چيزى را صادر كند، تنها مىگويد: «موجود باش!» و آن، فورى موجود مىشود.
●- پس، «قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي - بگو: روح از امر پروردگار من است»، یعنی روح از عالَم خلق نیست که به واسطۀ آب، آتش، خاک و ... خلق شده باشد، بلکه با «امر به بودن» پیدایش مییابد.
●- پس، هیچ منعی ندارد که روح به آرامش و رضا رسد و خوشحال شود، و یا در اضطراب باشد، غم و غصه داشته باشد و معذب گردد؛ چنان که روح در دنیا نیز همینگونه است، گاه خوشحال میشود و گاه ناراحت.
●- بنابراین، روح آدمی، بخشی از وجود خداوند متعال نمیباشد که عذابش، عذاب او باشد؛ بلکه حقیقتی است که «به امر خدا»، پیدایش یافته و مییابد. خداوند متعال، واحد و احد است، مرکب نیست که تجزیه شود.
پرسش:
آیا این روح است که خوشحال و یا ناراحت میشود؟ خداوند که برای انسان «نفخت فیه من روحی» را گفته است، اگر در قیامت ما را عذاب کند در اصل روح ما که همان روح برگرفته از خداوند است عذاب میشود. آیا خداوند خودش خودش را عذاب میکند؟
پاسخ (نشانی پیوند):
https://www.x-shobhe.com/shortanswer/12351.html
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه