انتخاب / 1
وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا وَأَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ * (البقره، 165)
و برخى از مردم به جاى خدا معبودهايى انتخاب مىكنند كه آنها را آن گونه كه سزاوار است خدا را دوست داشت، دوست مى دارند؛ ولى آنان كه ايمان آوردهاند، شدت محبتشان [محبوب غاییشان] خداوند است، و اگر كسانى كه [با انتخاب معبودهاى باطل] ستم روا داشتند، هنگامى كه عذاب را ببينند، بىترديد بفهمند كه همۀ قدرت ويژۀ خداست [و معبودهاى باطل، هيچ و پوچاند] و خدا سخت كيفر است.
***
●- برخی گمان دارند که آدمی در هر امری، اختیارات فراوانی دارد؛ اما اگر خوب دقت کنند، فقط در هر چه امکان "انتخاب" داشته باشند، اختیار دارند و حتی نتیجه انتخاب نیز جبری است.
●- اول و آخر تمامی امور و از جمله انتخابها، به "محبت و محبوب" برمی گردد. چه بسا آدمی به خطرات، مضرات و عواقب نامطلوب چیزی یا امری علم داشته باشد، اما چون دوستش دارد، انتخاب میکند.
بنابراین، چون خداوند سبحان را دوست داریم، در هر امری، انتخابی کنیم که او دوست دارد و سبب قُرب بیشتر خودمان میگردد؛ هر چند آن انتخاب، زیاد هم مطابق با هوای نفس ما نباشد.
کلمات کلیدی:
حدیث امروز «معیار اصلی و اصولی انتخاب» انتخاب