امام خمینی رحمة الله علیه:
«قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لله مَثْنَی و فُرَادَی» (1)، خداوند تعالی میفرماید که به مردم ابلاغ کن که من شما را به یک چیز دعوت میکنم، موعظه به یک چیز.
واعظ خدا؛ واسطه رسول اکرم؛ و ملت ـ همۀ ملتها، همۀ مخلوق ـ طرف موعظه که قهراً ماها هم هستیم. و آن یک موعظه که خدای تبارک و تعالی میفرماید: بگو من یک موعظه دارم»، این یک موعظه باید سرآمد تمام موعظههایی باشد که خدای تبارک و تعالی فرموده است و انبیاء و اولیاء و همین طور هم هست، این یک موعظه این است که «أَنْ تَقُومُوا لله»؛ قیام کنید و نهضت کنید برای خدا... .
اهل معرفت میگویند که اول منزل سلوک، «یَقظه» است؛ یعنی «بیداری».
اهل معرفت میگویند که اول منزل سلوک، «یَقظه» است؛ یعنی «بیداری». و به همین آیه تمسک میکند خواجه عبدالله انصاری از منازل السائرین ـ که منازل اهل سلوک را ذکر میکند ـ اول منزل را منزل «یَقظه»، منزل بیداری ذکر میکند. و این آیۀ شریفه را هم شاهد میآورد که خدا فرموده است «أَنْ تَقُومُوا لله».
ایشان تعبیرش این است که یعنی بیدار بشوید، بیدار شدن هم یک قسم از «قیام» است. و تمام نهضتهایی که در عالم واقع میشود آن هم قیام است؛ قیام از خواب، و قیام بعد از بیداری. قیام از خواب برای ماها که خواب هستیم و باز بیدار نشدیم. ماها که برای سُکْرِ مَستیِ) طبیعت بیهوش هستیم؛ در خواب غفلت هستیم؛ و چشم و گوشمان همهاش متوجه به عالم طبیعت است.
موعظۀ خدا، به حسب قول این مرد سالک، این است که یک موعظه هست. و آن اینکه "بیدار بشوید از این غفلت و از این خوابی که سنگین است". خوابی است که طبیعت غلبه کرده است بر ما و ما را خواب کرده است.
اول قدم این است که ما بیدار بشویم و توجه کنیم به اینکه عالم طبیعت چی هست؛ و ما در عالم طبیعت به کجا می رویم؟ در سیر هستیم همه، این سیر به کجا منتهی میشود؟ این اول قدمی است که برای کسانی که سلوک «إلی الله» میکنند.
اول قدم این است که بیدار بشوند؛ غفلت را کنار بگذارند؛ توجه به معنویات بکنند؛ به ماوراء طبیعت بکنند.
اول قدم این است که بیدار بشوند؛ غفلت را کنار بگذارند؛ توجه به معنویات بکنند؛ به ماوراء طبیعت بکنند. این راهِ یک راه طولانی است که ما در اوایلش واقع هستیم؛ و باید سیر بکنیم، و تا آخر سیر بکنیم. اگر در حال غفلت ما را سیر دادند و ما بیدار نشدیم تا وقتی که از عالم طبیعت بیرون رفتیم، ما سعادتمند نیستیم.
چنانچه بیدار [شدیم] و راه را یافتیم و آن راهی که خدای تبارک و تعالی فرموده است، راه مستقیم است، راه «إلی الله» است، ما آن راه را طی کردیم، از انحرافات کناره گرفتیم، توجه به خدا، توجه به احکام خدا کردیم، این راهی که قهراً ما را میبرند، با قدم اختیار آن مقداری که مربوط به اختیار است طی کردیم، وقتی که از اینجا منتقل شدیم به عالم دیگر، همۀ آن سعادت، همۀ آن نور [است].
این عالم دار ظلمت است: "ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ" (2)، اگر ما تکلیف خودمان را دانستیم و بیدار شدیم و فهمیدیم که باید سیر کنیم «إلی الله»، باید مجاهده کنیم برای خدا، قیام کنیم برای خدا، و در همۀ ابعادی که هستیم و داریم به تکلیف خودمان، به تکلیفهایی که خدای تبارک و تعالی به وسیلۀ انبیا برای ما بیان فرموده است عمل بکنیم، راه مستقیم را طی بکنیم، منتهی میشویم به سعادت.
قیام لله مقدمۀ سلوک
اول مرتبه قیام است: «قُلْ إِنَّمَآ أَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لله». اصحاب سیر هم این را منزل اول دانستهاند؛ شاید هم مقدمه باشد و منزل نباشد. در منازل السائرین این را منزل اول دانسته؛ لکن ممکن است که این اصلاً مقدمه باشد، منزل بعد باشد.
اول این است که یک وصیت، یک موعظه به وسیلۀ یک موجودی که خودش یافته است [صادر میشود] و میفرماید به آنها بگو که: «إِنَّمَآ أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ»؛ فقط یک موعظه، فقط اینکه قیام کنید برای خدا.
همه چیز از اینجا شروع میشود، همۀ مسائل از اینجا شروع میشود که «قیام لله» باشد، انسان نهضت کند برای خدا، بایستد برای خدا، از این خواب بیدار بشود. کأنّه [امر میکند] به این خوابها، به اینهایی که افتادهاند آنجا و خوابند و بیهوش، بگو که من به شماها یک موعظه دارم و آن این است که بلند شوید از جا برای خدا، قیام کنید برای خدا، راه بیفتید؛ و ما همین یک موعظه را هم تا حالا گوش نکردهایم، برای او راه نیفتادهایم. راه افتادنمان برای خودمان!
------
1- سبأ، 46
2- النّور، 40
کلمات کلیدی:
رهبری سوره سبأ