پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس - شبهه):
مهم است که زیبایی، تفاوت، خرابی و ... را چگونه تعریف کنید و در چه ببینید؟
ابتدا و البته همیشه، دقت داشته باشید که دنیا، بهشت نیست که بتوانید کاری کنید در آن دچار هیچ غم و اندوهی (حزنی) و هیچ ترس و نگرانی (خوفی) نگردید؛ «وَلَا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَلَا هُمْ یحْزَنُونَ - و نه بیمى بر آنان است و نه اندوهگین مىشوند» (البقره، 277 و ...)، ویژه اهل ایمان و عمل صالح میباشد، آن هم در بهشت.
دنیا، پل گذر و دار فانی میباشد - دنیا محدود است و هر نعمتی که در آن داده شود، یا خودش میرود و یا انسان از آن عبور میکند؛ مانند نعمت کودکی، جوانی و عُمر؛ یا نعمت سلامتی، یا نعمت ثروتی که ناگهان به پایان میرسد و یا آدمی میمیرد و آن را برای دیگران میگذارد و ...!
●- اما، قواعد و دستورالعملهایی برای برخورداری از زندگی پاک [حیات طیبه] و نیز گذر سالم از مشکلات و اندوها و در نهایت رشد، کمال و رسیدن به سعادت ماندگار و ابدی وجود دارد.
الف - از آنجا که خالق، مالک، رازق و ربّ (صاحب اختیار و تربیت کنندۀ امور)، خداوند سبحان میباشد و ما حتی مالک نفع و ضرر خود نیز نمیباشیم، «دعا - خواندن او درخواست از او» بهترین و مطمئنترین وسیله برای گذر سالم و رسیدن به سعادت میباشد.
دقت شود که معنای مالک نبودن ما، حاکمیت «جبر محض» نیست، بلکه خداوند منّان، نیازهایی را بدون درخواست بندگانش میدهد، و نعماتی را نیز منوط به خواست بندگانش نموده است، لذا چه در قرآن مجید و چه در احادیث، بر «دعا - خواندن او درخواست از او» بسیار تأکید شده است.
*- چه خوب و لازم است که از یک هفته پیش از تحویل سال نو، هر روز دقایقی در مضمون «دعای تحویل» دقت شود و هنگام تحویل، با توجه، اخلاص و معرفت، خوانده شود.
ب - «شکر نعمت»، از اهمّ امور میباشد. وقتی خداوند منّان نعمتی را میدهد، آغاز است و نه پایان؛ یعنی این نعمت، تازه سرآمد نعمتهای بعدی میباشد. اگر بنده شاکر باشد، آن را زیاد میکند و اگر نباشد، نه تنها نعمات بعدی به او نمیرسد، بلکه چه بسا همان نعمت، برای نقمت شود و سبب ضرر و زیانش گردد! (پیوند - مطالعه نمایید)، چنان که فرمود:
«وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ» (ابراهیم علیه السلام، 7)
- و آنگاه كه پروردگارتان اعلام كرد كه اگر واقعا سپاسگزارى كنید [نعمت] شما را افزون خواهم كرد و اگر ناسپاسى نمایید قطعاً عذاب من سخت خواهد بود.
نعمت اسلام، قرآن مجید، ولایت، نماز، روزه، توفیق عبادت و اطاعت از امر و نهی الهی، بزرگترین نعمات میباشند و ضامن گذر سلامت از دنیا و رسید به سعادت ابدی میباشند، اما در مورد همین قرآن کریم فرمود: «وَلَا یزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا - و ستمگران را جز زیان نمىافزاید» (الإسراء، 82)؛ چرا که ظالم، نعمت را تبدیل به نِقمت میکند!
ج - «استغفار»، یعنی: «طلب بخشش (عفو) و پوشش (مغفرت) از خداوند ارحم الرّاحمین.
دقت شود که «اصل علیّت»، بر تمامی عالم حاکم است؛ بنابراین، کارهای درست و خوب، نتایج خوب و مطلوبی دارند و کارهای نادرست و بد، نتایج نامطلوب و بدی به دنبال دارند؛ البته دنیا، آخرت نیست که آخر کار باشد و نتایج کامل هر کاری به انسان بر گردد؛ بلکه خداوند متعال، بسیاری از گناهان را حتی بدون این که بندگانش استغفار و توبهای کرده باشند میبخشد و مهلت نیز میدهد و تمامی گناهان را به شرط استغفار (طلب مغفرت) و توبه (بازگشت از گناه به سوی او) میبخشد و پوشش میدهد:
«قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» (الزّمر، 52)
- بگو اى بندگان من كه بر خويشتن زياده روى روا داشتهايد از رحمت خدا نوميد مشويد در حقيقت خدا همه گناهان را مىآمرزد كه او خود آمرزندۀ رحیم است.
هنگامی که گناهان را مشمول عفو و مغفرت قرار داد، بالتبع آثار سوءاش را مرتفع میسازد و حتی سیئه (بدی) را مبدل به حسنه (خوبی) مینماید؛ چنان که فرمود:
«إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَئِكَ یبَدِّلُ اللَّهُ سَیئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا» (الفرقان، 70)
- مگر كسى كه توبه كند و ایمان آورد و كار شایسته كند پس خداوند بدیهایشان را به نیكیها تبدیل مىكند و خدا همواره آمرزندۀ رحیم است.
از جمله عباداتی که سبب میشود تا خداوند متعال بدیها را مبدل به خوبیها سازد، «نماز» است که «حَسَنِه» میباشد و حسنه، «سَیّئه» را میزداید؛ چنان که فرمود:
«وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَی النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّیلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ یذْهِبْنَ السَّیئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِینَ» (هود علیه السلام، 114)
- و در دو طرف روز [=اول و آخر آن] و نخستین ساعات شب نماز را برپا دار زیرا خوبیها بدیها را از میان مىبرد؛ این براى پندگیرندگان پندى است.
*- دقت شود که «إِنَّ الْحَسَنَاتِ یذْهِبْنَ السَّیئَاتِ - خوبیها بدیها را از میان مىبرد»، یک قانون کلّی در نظام علیّت، به ربوبیّت او میباشد؛ پس اهتمام به کارهای خوب، سبب از میان برداشته شدنِ کارهای بد و آثارشان میگردد.
مهم:
دقت شود که خداوند متعال دوست دارد بندهاش در هیچ شرایطی و هیچ امری، متکبر و خودنگر نباشد، بلکه بصیرت و وسعت نظر داشته باشد و هنگام دعا و درخواست هر خیری و نیز هنگام استغفار و درخواست هر بخشش و پوششی، دیگران را نیز در نظر بگیرد. بدیهی است که استغفار برای دیگران و عموم، بلاها را از عموم دفع نمینماید.
د - «توکل» یعنی: «وقتی مالک و ربِّ چیزی نیستی، منم منم نکن، چشمت به دست دیگران نباشد و کار را به او واگذار کن» و البته معنایش این نیست که انسان دست روی دست بگذارد و بگوید: «به او واگذار نمودم»، بلکه یعنی به خدا تکیه کند، از او بخواهد و خودش سعی در اطاعت از اوامر و نواهی الهی نماید؛ آن وقت خداوند سبحان، وکیل او میشود و کارش را اصلاح میکند.
«وَیرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لَا یحْتَسِبُ وَمَنْ یتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَیءٍ قَدْرًا» (الطلاق، 3)
- او را از جائی كه گمان ندارد روزی میدهد، و هر كس بر خداوند توكل كند كفایت امرش را میكند، خداوند فرمان خود را به انجام میرساند، و خدا برای هر چیزی اندازهای قرار داده است.
د - «توسل» یعنی: برای رشد، کمال، قُرب به خداوند سبحان و سعادت دنیا و آخرت خود، «وسیله» بجوید و به آن متوسل شود؛ چنان که فرمود:
«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» (المائدة، 35)
- ای كسانی كه ایمان آوردهاید پرهیزگاری پیشه كنید و وسیلهای برای تقرب به خدا انتخاب نمائید و در راه او جهاد كنید باشد كه رستگار شوید.
*- این آیه، متذکر میگردد که اولاً هدف غایی در هر امری، باید قرب به خداوند متعال باشد و ثانیاً آدمی به هیچ هدفی نمیرسد و حتی نزدیک هم نمیشود، مگر با توسل به وسائل متناسبش. آدمی بدون وسایل و توسل به آنها، حتی نمیتواند نفس بکشد و یا یک جرعه آب بنوشد، چه رسد به طی مسیر رشد، کمال و قُرب.
توسل به اهل عصمت علیهم السلام، در رأس توسلات قرار دارد، اما دقت شود که از اقامۀ نماز گرفته تا تلاوت قرآن مجید و همچنین تفکر، تعقل، برنامهریزی، کار، تلاش (سعی) و جهاد (تلاش دشمنستیز) و خلاصه هر چه هست، وسیله برای رسیدن و تحقق اهداف میباشد. پس مؤمن، به آن چه خداوند متعال امر به اتصال و توسل به آنها نموده، وصل میشود.
«وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَيَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ» (الرّعد، 21)
- و آنان که به آن چه خداوند امر به اتصال آنها نموده وصل میشوند و از پروردگارشان میترسند و از سختی حساب بیم دارند.
قدر
«قدر»، یعنی «اندازه» و «قدر شناسی»، یعنی انسان باید اندازهها را بشناسد و رعایت کند، تا دچار غفلت، اسراف یا افراط و تفریط نگردد.
«شب قدر»، شب اندازههاست؛ یعنی مواضع و اعمالی که در گذشته انجام شده، سبب بروز حوادث و اتفاقاتی در سال پیش رو میگردد؛ به عنوان مثال: اگر کاری مقدر کرده بود که امسال حادثۀ ناگواری پیش آید، صدقهای سبب شده تا آن بلا مرتفع گردد - یا اگر دعایی به استجابت نزدیک شده بود، گناه یا ظلمی، یا ناشکری و هدر دادن نعمت سابق، مانع از استجابت میگردد و ... .
«شبهای قدر»، در ماه مبارک رمضان قرار گرفته که همه میهمان خدائیم - ضربت و شهادت امیر مؤمنان علیه السلام نیز مصادف با شبهای قدر است که سبب اتصال بیشتر به امام در این شبها میگردد - نَفَس مؤمن در این ماه تسبیح و خوابش عبادت است؛ پس باید ماه مبارک رمضان و شبها قدر را قدر بدانیم و بخواهیم که مقدرات ما را به خیر دنیا و آخرتمان تقریر و قضا (حتمی شدن مقدرات) نماید.
مشارکت و همافزایی - پرسش و نشانی پیوند پاسخ، جهت ارسال و انتشار توسط شما؛ متشکریم.
پرسش:
با توجه به نزدیک بودن سال 1402، میخواهم بدانم چه کنیم تا به لحاظ فردی و اجتماعی، سالی زیبا و متفاوت داشته باشیم و آن چه سالمان را خراب و ما را اندوهگین میکند، از پیش رو برداریم؟
پاسخ (نشانی پیوند):
https://www.x-shobhe.com/Tawassul/12418.html
کلمات کلیدی:
گوناگون دعا توسل