پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس - شبهه)
آیا مقصود سلام و درود (صلوات) ما بر ایشان میباشد و یا ایشان بر ما؟ در هر حال نخست باید به معنای صحیح کلمات توجه نمود.
صلوات
«صلوات» از ریشۀ «صلّ»، به معنای وصل نمودن و وصل شدن میباشد. فرمود:
«إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا» (الأحزاب، 56)
- خداوند و فرشتگانش بر پيامبر صلوات میفرستند، ای كسانی كه ايمان آوردهايد (شما نیز) بر او صلوات بفرستيد و سلام گوئيد و تسليم فرمانش باشيد.
در این آیۀ کریمه، چند نکتۀ مهم وجود دارد:
1- بر صلوات و سلام، جداگانه تأکید شده؛ لذا معلوم میشود که معانی متفاوتی دارند.
2- بدیهی است که مقصود از صلوات خدا، این نیست که خداوند سبحان به خودش «اللّهم - بار الها» میگوید و سپس از خودش میخواهد که بر ایشان صلوات بفرستد!
3- صلوات خداوند سبحان، نه دعاست و نه لفظ؛ بلکه یعنی: «رحمت» خود را به او متصل کرده است و رحمت به تمامی مخلوقات را به واسطه و از طریق ایشان افاضه مینماید، چنان که فرمود: «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ - و ما تو را جز رحمتی برای عالیمان نفرستادیم» (الأنبیاء، 107)
بنابراین، صلوات از سوی بندگان بر ایشان نیز فقط یک ذکر لفظی و مستحب نمیباشد، بلکه امریست که خداوند سبحان واجب نموده و به مؤمنان فرمان داده تا برای اتصال به رحمت واسعۀ الهی، به ایشان وصل شوند تا به رشد، کمال و فلاح برسند؛ و این اتصال قلبی و عملی، در جملۀ صلوات بیان میگردد.
مردمان در این اتصال دو دستهاند
در برابر امر به اتصال، مردمان به دو دسته تقسیم میشوند: آنان که وصل میشوند و آنان که اتصال موجود را نیز قطع میکنند.
«وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَيَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ» (الرّعد، 21)
- و آنها كه پيوندهائی را كه خدا به آن امر كرده است برقرار میدارند، و از پروردگارشان میترسند و از بدي حساب (روز قيامت) بيم دارند.
«الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ» (البقره، 27)
سلام
«سلام"، از نامهای خداوند متعال است و به معنای درستی (سلامتی) و امنیّت کامل میباشد. خداوند سبحان، سلام، سلیم و مؤمن میباشد:
«هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ» (الحشر، 23)
- اوست خدایی که جز او هیچ إلهی (معبودی) نیست، همان فرمانروای پاک، سالم (از هر عیب و نقص)، ایمنی بخش، چیره و مسلط، شکست ناپذیر، جبران کننده، شایسته بزرگی و عظمت است. خدا از آنچه شریک او قرار می دهند، منزّه است.
●- نام بهشت خدا، «دَارُ السَّلَامِ - سرای سلامتی» میباشد، چرا که در آنجا دیگر بیماری، فرسودگی، پیری، ناتوانی، مرگ، حزن و اندوه وجود ندارد؛ لذا به مؤمنین هنگام ورود به بهشت گفته میشود: «ادْخُلُوهَا بِسَلَامٍ آمِنِينَ - با سلامتی و امنیت وارد (این بهشتها) شوید». (الحجر، 46)
●- فرمود که بندگان، به خودشان و هنگام مواجه با دیگران «سلام» بگویند و حتی ابتدای به «سلام» کنند و پاسخ «سلام» را نیز واجب نمود. یعنی هنگام دیدار، ابتدا نام خدا را بر یکدیگر بخوانند و مُهر خدایی بر هم زنند؛ و البته این «سلام» دعا و درخواست سلامتی مادی و معنوی نیز میباشد.
●- حضرت عیسی علیه السلام، بر خودش سلام گفت و در سه مرحلۀ با عظمت حیات، برای خودش دعا نمود:
«وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا» (مریم علیها السلام، 33)
- و درود بر من روزى كه زاده شدم و روزى كه مىميرم و روزى كه زنده برانگيخته مىشوم.
درود
اما «درود» که گمان نمودهاند میتواند برگردان (ترجمۀ) فارسی برای واژه و اسم «سلام» باشد، معانی گوناگونی دارد که هیچ کدام برگردان کلمه و اسم «سلام» نمیباشند!
1- واژه «درود» اسم خدا نیست؛
2- از معانی اصلی «درود»، کار با چوب میباشد، لذا به نجّار، «درودگر» میگویند.
3- معنای دیگر «درود»، آفرین میباشد که در تحسین کار خوب گفته میشود.
4- معنای دیگر «درود»، دعا و نیایش میباشد؛ لذا اگر به کسی گفته شود: «درود بر تو»، یعنی آفرین بر تو و یا دعا و نیایش بر تو؛ که به هیچ وجهی معنای سلام را ندارد!
سلام و صلوات متقابل
آغاز و ابتدا نمودن به «سلام و صلوات»، از سوی خداوند سبحان میباشد؛ چرا که سلامتی و رحمت، از آنِ او و از سوی اوست؛ مضافاً بر این که کسی در نیکی، نمیتواند از خداوند سبحان و اهل عصمت علیهم السلام، سبقت بگیرد!
ابتدا سلام و صلواتش (رحمتش) را به پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله متصل نمود و سپس از بندگان مؤمنش خواست که بر او صلوات و سلام داشته باشند.
همچنین فرمود: صلوات خدا، اختصاصی به ایشان ندارد، بلکه صلوات خدا و فرشتگان، متوجه بندگان نیز میباشد، منتهی یکی بیواسطه است و دیگری با واسطه؛ لذا همانگونه که فرمود: «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ...»؛ فرمود:
«هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلَائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا» (الأحزاب، 43)
- اوست كسى كه با فرشتگان خود بر شما صلوات دارد، تا شما را از تاريكیها به سوى روشنايى برآورد و به مؤمنان همواره رحیم است.
●- بنابراین، سلام و صلوات ما بر پیامبر اکرم و اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین، اتصال و دعا برای ایشان میباشد و سلام و صلوات ایشان [و حضرت فاطمه علیها السلام] بر ما، توجه، دعای خیر، واسطۀ اتصال و رساندن فیض و رحمت الهی بر ما میباشد.
مشارکت و همافزایی - پرسش و نشانی پیوند پاسخ، جهت ارسال و انتشار؛ متشکریم .
پرسش:
سلام و درود (صلوات) حضرت فاطمه علیها السلام، به چه معناست؟
پاسخ (نشانی پیوند):
https://www.x-shobhe.com/etc/12893.html
کلمات کلیدی:
گوناگون