پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): بله، خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است:
« وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَيَرَى اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ » (التّوبة، 105)
ترجمه: و بگو: هر چه خواهيد بكنيد، كه به زودى كردارتان را خدا و فرستاده او و مؤمنان (گواهان اعمالتان در دنيا) مىبينند، و به زودى به سوى داناى نهان و آشكار بازگردانده مىشويد، پس شما را از آنچه (در دنيا) انجام مىداديد آگاه خواهد ساخت.
اما شما دقت کنید که از این آیه که به معارف و حقیقتی بزرگ اشاره دارد، چگونه سوء استفاده میشود؟ چه صغرا و کبرایی به هم بافته میشود تا نتیجهگیری شود که «پس چه لزومی دارد به زیارت برویم؟!»
پس [مانند بسیاری از مباحث دیگر]، معلوم میشود که در اینجا بحث آیه و استنباط و نتیجهگیری از آن نیست، بلکه بهانه برای یک ضد تبلیغ و شبهه افکنی علیه زیارت میباشد؛ و البته باید دید که چرا زیارت رفتن یک عده از شیعیان و حتی اهل سنّت [که با جدیت به زیارت قبر رسول اعظم و بزرگان مدفون در بقیع علیهم السلام میروند، و برخی حتی به بقیع «جنت البقیع» میگویند و هم چنین به زیارت سایر بزرگان دین میروند]، آنها را آزار میدهد.
پس، اگر به همین مهم توجه شود، معلوم میگردد که "زیارت" چه فواید، آثار و برکاتی در ساختار فردی و اجتماعی دارد و در "اتصال به حبل الله" و بالتبع دشمنستیزی، چه جایگاه و نقشی دارد که از قدیم الایام، حرمها را تخریب کرده و زائرین را قتل عام نموده و مینمایند؟!
میپرسند: «چرا باید به زیارت برویم؟ چه لزومی دارد که به زیارت برویم ...»، و ما بقی حرفها، همه حاشیه و بهانه است. شما نیز بفرمایید که هیچ بایدی ندارد که شما به زیارت بروید؛ زیارت عشق و معرفت و شوق وصل است.
بفرمایید: شما نروید؛ اما به زیارت ما چه کار دارید؟! این چه تکبری است که گمان میکنید حتماً باید دین، اعتقادات و واجبات و حتی استحبابات مسلمانان را مورد هجمه قرار دهید؟! و یا آن که فقط مسئله خودبزرگبینی و تکبر نیست، بلکه میدانید که این اعتقادات، معارف، عبادات، محبتها و اتصالها، چه تأثیری میگذارد و مانع از تسلیم، محبت و عشق به زیارت طواغیت و اتباع و آثارشان میگردد.
نکته:
*- مگر ما به زیارت میرویم که اعمالمان را به آنها نشان دهیم که سؤال میشود: حال که ما را میبینند، پس زیارت رفتن چه لزومی دارد؟ اتفاقا آدم عاقل و مؤمن، قبل از رفتن به زیارت یک بزرگ، یک بصیر، یک اهل علم و معنا و عمل، میگوید: «این خدای ستار العیوب! تو بپوشان تا آبرویم نزد او نرود» و از آنها نیز میخواهد که هر چه دیدید را نادیده بگیرید و برایمان دعا و شفاعت کنید، تا در دنیا و آخرت، علنی نشود و همگان نبینند.
*- مثل این است که بگویند: « مگر خداوند سبحان شاهد ما، درون و برون، سرّ و علن و اعمال ما نمیباشد، پس چرا در محضرش قیام نموده و "نماز" بخوانیم؟ و یا چه لزومی دارد که دعا کنیم؟!
*- مثل این است که بگویند: حال که مادرم، پدرم، همسرم یا فرزندم و ... از احوال من آگاه است، پس لزومی ندارد که به زیارتشان بروم؟!
پس ببینیم که مخالفت با زیارت، ریشههای عمیقی دارد و اهدافی را دنبال میکند تا به "قطع ارتباط" به آن چه خدا امر به وصلش کرده است، بیانجامد.
« الَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الأَرْضِ أُولَـئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ » (البقره، 27)
ترجمه: (کفار و فاسقها) همانانى كه پيمان خدا را پس از بستن آن مىشكنند و آنچه را خداوند به پيوستنش امر فرموده مىگسلند و در زمين به فساد مىپردازند آنانند كه زيانكارانند.
درسی حکمتآموز از چند حدیث:
پیامبر اعظم صلوات الله علیه و آله فرمودند: «مَن أتانی زائراً کُنتُ شَفیعَهُ یَومَ القِیامَة - هر کس به زیارت من آید، در روز قیامت شفیع او خواهم بود / وسائل الشیعة، ج 10، ص .261»
و نیز فرمودند: « مَنْ زارَني اَوْ زارَ اَحَداً مِنْ ذُرِّيَّتي، زُرْتُهُ يومَ الْقِيامَةِ فَاَنْقَذْتُهُ مِنْ اَهْوالِها - ن کس که مرا يا يکي از فرزندانم را زيارت کند، روز قيامت او را ديدار خواهم کرد و از ترس و وحشت آن روز، نجاتش خواهم داد / کامل الزيارات، ص 11».
هم چنین فرمودند: « مَنْ زَارَ اَخَاهُ الْمُؤْمِنَ اِلَی مَنْزِلِهِ لَا لِحَاجَهٍ مِنْهُ اِلَیْهِ، کُتِبَ مِنْ زُوَّارِ الله وَ کَانَ حَقِیقًا عَلَی الله اَنْ یُکْرِمَ زَائِرَهُ - هر کس برای زیارت مؤمنی به خانه او برود، بی آن که برای حاجتی از او نزدش رفته باشد، در ردیف زائران خدا شمرده میشود و بر عهده خداست که زائر خود را گرامی بدارد. پس مومن باید به زیارت برادران مومنش برود وبدینوسیله از لطف وکرم و جود و بخشش خدا که منشا همه خوبیها و خیرات است پهره مند گردد / بحار الأنوار : ٧٧/١٩٢/١١ »
حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: « إِذَا حَجَّ أَحَدُكُمْ فَلْيَخْتِمْ حَجَّهُ بِزِيَارَتِنَا لِأَنَّ ذَلِكَ مِنْ تَمَامِ الْحَجِ - هر گاه یکی از شما به حج رفت، آن را با زیارت ما به پایان برساند، چرا که این (دیدار ما) از نشانههای تمامیت و کمال حج است / وسائل الشیعة، ج 10، ص 254 »
حکمت وصل:
از مجموعه این احادیث و صدها حدیث دیگر در باب زیارت [اعم از رفتگان یا ماندگان]، این حکمت آموخته میشود که زیارت، "وصل" است. انسان رها نیست و بالاخره خودش را "وصل" میکند، حال یا به "عُروُةُ الوُثقی"، "حَبلُ المَتین" و آن چه خدا امر به وصل آن کرده است و یا به باطل و آن چه خدا از آن پرهیز داده است.
زیارت از محبت است. آن که محبوبش خدا، محبین و محبوبین خداوند سبحان است، به زیارت آنها شتافته و خودش را به آنان وصل میکند، و آن که محبوبش دنیاست، به زیارت جلوههای دنیا و اهلش شتافته و خودش را به آنها وصل میکند.
پس علت این همه دشمنی و ضد تبلیغ علیه زیارات ما، این است که میخواهند ما به خدا، رسول، امام (علیهم السلام)، اسلام، قرآن، مؤمنان وصل نباشیم، تا محبت محبوبهای خودشان را در دل ما جایگزین کنند و ما را مشتاق و رهسپار زیارت محبوبهای خودشان نمایند و بند استعمار و استثمار بشکانند.
مرتبط:
*- چرا قبور ائمه را زیارت میکنیم؟ آیا سوره التکاثر و پیامبر اکرم (ص) از آن نهی ننمودند؟ (10 بهمن 1390)
*- عدهای میگویند: چرا باید به زیارت برویم، در حالی که خدا همه جا هست؟ (6 تیر 1391)
*- میخواهم بدانم که رفتن به سر قبر اموات منابع روایی دارد. و آیا میشود با ارسال خیرات با آنها ارتباط برقرار کنیم؟ و یا صرفا رفتن بر سر قبر رفتن خاصیت جداگانهایی دارد. البته درمورد آدمهای عادی نه اولیا خدا. (25 فروردین 1394)
مشارکت و همافزایی (سؤال کوتاه و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
*- طبق آیهی قرآن، اهل عصمت (ع)، اعمال ما را میبینند، پس چه لزومی دارد که به زیارتشان برویم؟
http://www.x-shobhe.com/shobhe/7581.html
کلمات کلیدی:
گوناگون دعا زیارت