پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس - شبهه):
در مورد بهشت و نعمات و پاداشهای بهشتی، باید ابتدا به چند نکته دقت شود:
1- آدمی در دنیا متشکل از روح و بدن مادی میباشد، در آخرت نیز روح و بدن دارد، منتهی بدنش از ماده نیست و فراغ از خواص و آثار مادی میباشد؛ لذا نه بیمار و پیر میشود و نه میمیرد.
2- لذت و الَمِ روح در دنیا نیز با لذت و اَلَم بدن متفاوت و حتی متضاد میباشد، چنان که در مطالعۀ علمی، روح لذت میبرد، اما چشم خسته میشود، یا در اقامه نماز و نوافل [به ویژه نماز شب]، روح ارتقا مییابد، اما بدن خسته میشود و همینطور است راجع به سایر عبادات و تکالیف، مثل روزه، حج، جهاد و ... که برای روح لذت و بهجت و برای بدن زحمت است.
در قیامت (بهشت و جهنم) نیز لذت و درد روح با بدن متفاوت است، مضافاً براین که دیگر لذت روح بدن را خسته نمیکند و لذت بدن، روح را نمیآزارد، بلکه هر دو بهجتزا میباشند.
3- در تمامی پاداشها و لذتهای روحی و بدنی که در بهشت موهبت میشود، زن و مرد مساوی میباشند، چرا که اولاً داور و پاداش دهنده، خالق، مالک و خدای هر دوست و ثانیاً ملاک "ایمان و عمل صالح" است، نه جنسیت، و ثالثاً خداوند متعال، سبحان (مبرا) از این است که اجر کسی را ضایع نماید؛ چرا که ضایع نمودن اجر، به مثابۀ ظلم میباشد:
«وَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا» (النساء، 124)
- و كسى كه چيزى از اعمال صالح را انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه ايمان داشته باشد، چنان كسانى داخل بهشت مىشوند؛ و كمترين ستمى به آنها نخواهد شد.
4- لذت اصلی روح، در رشد مراتب وجودی، رسیدن به کمالات، قرب الی الله، لقاء الله، نظر به وجه الله، رسیدن به مقام محمود و همجواری با حضرات محمد و آل محمد صلوات الله علیه و آله میباشد که مرد و زن در آن برابرند، و لذت بدن بهشتی، جای گرفتن در باغها، کنار نهرها، برخورداری از سلطنت، لباسهای زیبا، بهترین خوردنیها و نوشیدنیها، خدمت و پذیرایی شدن ... و ازدواج و لذت جنسی میباشد.
5- در بهشت نیز آدمی [چه زن و چه مرد]، یک جایگاه دارد و یک مقام؛ چنان که در آیات متعددی و از جمله دو آیۀ زیر، به هر دو [جایگاه و مقام] تصریح شده است:
«إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ * فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ» (القمر، 54 و 55)
- يقيناً پرهيزگاران در باغها و نهرهاى بهشتى جاى دارند * در جايگاه (مقام) صدق نزد خداوند مالك مقتدر.
حور
اگر چه به خاطر اشارۀ برخی آیات، و سپس آن چه که به نادرستی به اذهان عمومی القاء شده است، بسیاری گمان دارند که "حور - حور العین"، از جنس مؤنث میباشند، اما واژۀ "حور - جمع «حوراء» و «احور»"، به کسی گفته میشود که بسیار زیباست؛ چه مؤنث باشد و چه مذکر. پس "حور" به هر دو اطلاق میگردد.
"حور العین" به کسی گفته میشود که هم خودش زیباست و هم بیننده از دیدن این همه زیبایی لذت میبرد؛ چه مرد و چه زن. و مراد اصلی از "حور العین"، همسران بهشتی است، چه برای مرد و چه برای زن.
*- پس، هیچ نعمت و لذتی در بهشت به مردان اختصاص نیافته که زنان از آن محروم باشند.
مردان و زنان مؤمن
زنان مؤمنه و مردان مؤمن در بهشت، زیباترینها میباشند و حتی از فرشتگان و حوریان نیز بسیار زیباترند، چرا که کاملتر و برتر از آنها میباشند. زنان و مردان بهشتی، خودشان زیباترین حوریان بهشتی میباشند. طبق روایات، غلمان و حوریان، خدمتکاران زنان و مردان بهشتی میباشند.
طبق احادیث، شخص نیکوکار بسیار از عملش بهتر است و شخص بدکار، بسیار از عملش بدتر است، چنان که امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام فرمودند:
«فَاعِلُ الْخَيْرِ خَيْرٌ مِنْهُ، وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ» (نهج البلاغه، حکمت 32)
- انجام دهنده كار نيك، از كار نيكش بهتر است؛ و انجام دهنده كار بد، از كار بدش بدتر است.
●- بنابراین، اگر بر اساس برخی از نظریات و تفاسیر، "حور العینِ" توصیف شده در قرآن کریم، از جنس مؤنث و فقط برای مردان باشد، برای زنان نیز مردان بهشتی وجود دارند که به مراتب والامقامتر و زیباتر از حوریان میباشند.
●- بهشت با تمامی زیباییها، نعمات و لذتهایش، مزد و جایزۀ خداوند متعال به بندگان مؤمنش میباشد، پس مقام خودشان بسیار والاتر از پاداش و جایزۀ آنهاست، و خودشان بسیار زیباتر از تمامی حوریان (از غیر نوع انسان) میباشند.
فرض کنید که میهمانان عزیزی دارید و برای آنها سفرۀ پرتنعم و زیبایی تدارک دیدهاید؛ آیا مقام و منزلت و شکوه صاحبخانه و میهمانان بالاتر است، یا سفره و محتویات آن؟!
رعایت احترام و حیای بانوان
بانوان، در خلقت و تکوین، از "حیای" فوق العادهای برخوردار شدهاند و خداوند متعال با توجه به اهمیت و ارزش احترام و حیای بانوان، آن را در بسیاری از آیات خود تعلیم داده است، به ویژه در ارتباط با "ازدواج"، چه در دنیا و چه در بهشت.
"عفّت" در کلام الله بسیار در اوج خود رعایت شده است؛ از اینرو، مخاطب برخی از این دسته آیات را مردان قرار داد، اما بدیهی است که طرف مقابل یک مرد در امر ازدواج، یک زن است؛ پس، اگر خطاب آیات به مردان باشد نیز هر دو را شامل میگردد. چنان که اگر به مردان بگویید: «اگر انسان شایستهای باشید، در آخرت همسر نیکویی نصیب شما میگردد»، معنایش این نیست که همسر نیکویی نصیبز زنان شایسته میگردد.
بنابراین، وقتی آیهای از اهل بهشت سخن میفرماید، هر دو را شامل میگردد، مانند:
«إِنَّ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ الْيَوْمَ فِي شُغُلٍ فَاكِهُونَ * هُمْ وَأَزْوَاجُهُمْ فِي ظِلَالٍ عَلَى الْأَرَائِكِ مُتَّكِئُونَ * لَهُمْ فِيهَا فَاكِهَةٌ وَلَهُمْ مَا يَدَّعُونَ * سَلَامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ» (یس، 55 تا 58)
- بهشتيان، امروز به نعمتهاى خدا مشغول و مسرورند * آنها و همسرانشان در سايههاى (قصرها و درختان بهشتى) بر تختها تكيه زدهاند * براى آنها در بهشت ميوۀ بسيار لذّت بخشى است، و هر چه بخواهند در اختيار آنان خواهد بود * بر آنها سلام (و درود الهى) است؛ اين سخنى است از سوى پروردگارى مهربان.
*- برخی، نعمات الهی را چرتکهای محاسبه میکنند و یا میگویند: «این کار را برای ثوابش انجام میدهم»، اما نمیدانند که "ثواب" یعنی چه و چیست؟! آیا قصر، حور و میوۀ بیشتر است؟! مگر آنجا چیزی کم و محدود است که کسی بیشترش را بخواهد؟!
وقتی میفرماید: « وَلَهُمْ مَا يَدَّعُونَ - هر چه بخواهند در اختيار آنان خواهد بود»، و یا میفرماید: «وَهُمْ فِي مَا اشْتَهَتْ أَنْفُسُهُمْ خَالِدُونَ - و در آنچه دلشان بخواهد، جاودانه متنعّم هستند / الانبیاء، 102» و ...، دیگر چه جایی برای چانه زدن در مقدار ثوابها باقی میماند. از زن و مرد، هر چه بخواهند، برای آنها هست.
لذت
برخی تا سخن از حور یا غلمانی که درباره آنها نیز فرمود: «كَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَكْنُونٌ - مانند مروارید نهفته در صدف هستند / الطور، 24» به میان میآید، ذهنشان زود و فقط به "لذت جنسی" متوجه میشود، در حالی که حتی در دنیا نیز تنها هدف و بهره از ازدواج زن و مرد، لذت جنسی نیست؛ بلکه لذات معرفت، محبّت، مودّت، عشق، همسری، همدمی و با هم به سوی هدف، معبود و محبوب غایی حرکت کردن، به مراتب بیش از لذت جنسی میباشد، چنان که لذت جنسی، بدون محبت و عشق و ازدواج نیز حاصل میگردد، اما لذت ازدواج، فقط با همان ازدواج به دست میآید، و چنان که قوای جنسی تضعیف میشود، اما عشق میان زن و شوهر، تقویت میگردد.
در بهشت نیز لذت روحی مرد و زن، از لذت نعماتی که ظاهراً برای بدن بهشتی است، به مراتب بیشتر میباشد. لذت و بهجت روحی او، از خوردن، آشامیدن، تکیه زدن بر اریکۀ سلطنت، زندگی در قصرها، پذیرایی غلمان، ازدواج با حوریان و ...، به مراتب بیشتر از لذت جسمی و جنسی او از این مواهب و نعمات میباشد.
مرتبط - صوتی:
بهشت (جنّت) / جلسه یازدهم: حور العین – آیا حوریان مؤنث و نعمتی برای مردان هستند؟ پس سهم زنان چه میشود؟ (8:42 دقیقه)
مشارکت و همافزایی - پرسش و نشانی پیوند پاسخ، جهت ارسال و انتشار توسط شما؛ متشکریم
پرسش:
خداوند در قبال اعمال صالح مردان، پاداش حور العین را قرار داد؛ آیا برای خانمها نیز در قبال اعمال صالح، خوب شوهرداری و بچهداری کردن نیز حور العین از جنس مرد قرار داده است؟!
پاسخ (نشانی پیوند):
https://www.x-shobhe.com/shobhe/10720.html
کلمات کلیدی:
گوناگون معاد