پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): متن و ترجمه آیهی مبارکه، به شرح زیر میباشد:
«فَالْيَوْمَ لَا يَمْلِكُ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ نَفْعًا وَلَا ضَرًّا وَنَقُولُ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا ذُوقُوا عَذَابَ النَّارِ الَّتِي كُنْتُمْ بِهَا تُكَذِّبُونَ» (سبأ، 42)
ترجمه: (آری) امروز هیچ یک از شما نسبت به دیگری مالکِ سود و زیانی نیست! و به ظالمان میگوییم: «بچشید عذاب آتشی را که تکذیب میکردید!»
اگر همین یک آیه در مورد خلود کنندگان آمده باشد، میشود نتیجهگیری انحصاری نمود، ولی آیا دیگر هم هستند.
●- البته که هر کس منکر توحید و معاد باشد، هیچگاه وارد بهشتی که هرگز قبولش نداشته وارد نمیگردد، و هم چنین آنان که مدعی هستند توحید و معاد را قبول دارند، اما منکر جهنم میگردد (که در فضای مجازی بسیار مواجه شدهاید)، به دلیل انکار جهنم، همیشه در آن خواهند ماند؛ اما این آیهی مبارکه، هیچ حصری ندارد که فقط این گروه خلود در جهنم دارند؛ بلکه در قرآن کریم به گروههای دیگری نیز تصریح شده است؛ مانند کسانی که وحیانیت قرآن کریم را انکار نمودند و آن را سخنان شخص [پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله] بر شمردند و نسبت دادن آن را به خداوند سبحان، دروغ شمرده شدند! چنان که در آیهی بعد میفرماید: «این تکذیب کنندگان آخرت، همه در زمان حیات همینگونه بودهاند و وحیانت قرآن کریم را تکذیب نمودند»:
«وَإِذَا تُتْلَى عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ قَالُوا مَا هَذَا إِلَّا رَجُلٌ يُرِيدُ أَنْ يَصُدَّكُمْ عَمَّا كَانَ يَعْبُدُ آبَاؤُكُمْ وَقَالُوا مَا هَذَا إِلَّا إِفْكٌ مُفْتَرًى وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُمْ إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ» (همان، 42)
ترجمه: و هنگامی که آیات روشنگر ما بر آنان خوانده میشود، میگویند: «او فقط مردی است که میخواهد شما را از آنچه پدرانتان میپرستیدند بازدارد!» و میگویند: «این جز دروغ بزرگی که (به خدا) بسته شده چیز دیگری نیست!» و کافران هنگامی که حق به سراغشان آمد گفتند: «این، جز افسونی آشکار نیست!»
●- در همین جامعهی امروزی خودمان [به ویژه در فضای مجازی]، هستند کسانی که مدعی میشوند: «خدا هست، قیامت هم هست، اما اسلام نیست – قرآن کریم وحی نیست – اسلام و قرآن، مال عربهاست، و ما ایرانی هستیم، پس باید به دین آبا و اجداد خود (پیش از اسلام) باشیم ...!
●- هم چنین بسیارند کسانی که ضمن قبول داشتن خدا و قیامت، به خداوند متعال دروغ و افترا میبندند! مانند آنها که میگویند: خدا ارحم الراحمین است، پس عذاب نمیکند – خدا هست، ولی [العیاذ بالله] عادل نیست – خدا و قیامت هست، اما خدا به ما عقل داده، پس نیازی به وحی نداریم و ...!
●- هم چنین بسیارند کسانی که خدا و قیامت را قبول دارند، اما از رحمت خداوند متعال ناامید هستند – و یا در بُعد نظری، کافر و مشرک نیستند، اما در بُعد عملی، شرکهای بسیاری میورزند – یا مقابل خداوند سبحان، از دعا و استغفار و توبه، تکبر میورزند – یا به مردم ظلم میکنند – یا مردمان را به خاطر ایمان، تقوا، عبادت و اطاعتشان مسخره و سرزنش میکنند – یا حتی دائم قرآن، انجیل یا تورات در دست دارند و دم از خدا و معاد میزنند، اما "كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا – مانند الاغی که کتاب حمل میکند / الجمعة، 5" و ... .
جاودانگی در جهنم (خلود):
*- بهشت، جایگاه عاقلان و مؤمنان است؛ کسانی که اهل ایمان و عمل صالح بودند؛ معبودشان را دوست داشتند؛ منتظر این وصال و لقا بودند؛ اهل استغفار و توبه بودند؛ بسیار دعا میکردند و دین خدا را نصرت مینمودند؛ حال در هر درجه و مرتبهای. بهشت نیز درجات، مراتب و طبقات دارد.
اهل بهشت، نه تنها هیچ گاه از بهشت خارج نمیشوند، بلکه از مرتبهای به مرتبهی بالاتر نیز رشد و ترقی مییابند. همین قرآن مجید به آنها عرضه میشود و میفرمایند: «بخوان و بالا برو».
*- جهنم نیز درجات، مراتب و طبقات دارد و عذابهایش برای هر قشری و هر گناهی متفاوت است؛ اما طبقهی فوقانی آن، جایگاه کسانی است که به رغم ایمان، گناهانی داشتند که برایش استغفار و توبه ننمودند و آنقدر سنگین بوده که با هیچ یک از عذابهای دنیوی، سکرات مرگ، عذاب قبر، معطلی عذابآور در محشر و ... پاک نشده و قابل شفاعت نیز نبودهاند؛ پس اینها باید در جهنم پاک و تطهیر شوند و ناخالصیها از وجودشان خارج شود، تا قابلیت ورود به بهشت [با شفاعت] را بیابند.
اما یک دستههای دیگری هستند که چون وجود خودشان مبدل به آتش جهنم شده است، هیچ گاه از آن خارج نخواهند شد، یعنی «خلود» در جهنم [پناه میبریم به خداوند ارحم الراحمین].
●- اگر چه با استنباط از آیات گوناگونی چون: «خداوند هیچگاه ظالمین را هدایت نمینماید»، و یا تمامی آیاتی که دربارهی «ولایت – کبائری چون تکبر و ...» آمده، میتوان ویژگیهای اهل جاودانگی در جهنم [خلود] را تشخیص دارد، اما در آیات بسیاری نیز به صراحت بیان فرموده است که چه اشخاص یا گروههایی، برای همیشه در جهنم خواهند ماند [خلود دارند]. مانند:
« إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَظَلَمُوا لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ طَرِيقًا * إِلَّا طَرِيقَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا وَكَانَ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا » (النساء، 168 و 169)
ترجمه: کسانی که کافر شدند، و (به خود و دیگران) ستم کردند، هرگز خدا آنها را نخواهد بخشید، و آنان را به هیچ راهی هدایت نخواهد کرد * گر به راه دوزخ! که جاودانه در آن خواهند ماند؛ و این کار برای خدا آسان است!
« ذَلِكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَفْرَحُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَبِمَا كُنْتُمْ تَمْرَحُونَ * ادْخُلُوا أَبْوَابَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا فَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَكَبِّرِينَ » (غافر، 75 و 76)
ترجمه: این (عذاب) بخاطر آن است که بناحقّ در زمین (تفریح و) شادی میکردید و از روی غرور و مستی به خوشحالی میپرداختید! * از درهای جهنّم وارد شوید و جاودانه در آن بمانید؛ و چه بد است جایگاه متکبّران!
●●●- آیا نمیبینیم که تفریح و شادی بسیاری، از گناه و مستی، فساد، ظلم، تجاوز و جنایاتشان میباشد؟!
« مَنْ أَعْرَضَ عَنْهُ فَإِنَّهُ يَحْمِلُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وِزْرًا * خَالِدِينَ فِيهِ وَسَاءَ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حِمْلًا » (طه، 100 و 101)
ترجمه: هر کس از آن (قرآن مجسد) روی گردان شود، روز قیامت بار سنگینی (از گناه و مسؤولیّت) بر دوش خواهد داشت! * در حالی که جاودانه در آن خواهند ماند؛ و بد باری است برای آنها در روز قیامت!
« إِلَّا بَلَاغًا مِنَ اللَّهِ وَرِسَالَاتِهِ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا » (الجنّ، 23)
ترجمه: تنها وظیفه من ابلاغ از سوی خدا و رساندن رسالات اوست؛ و هر کس نافرمانی خدا و رسولش کند، آتش دوزخ از آن اوست و جاودانه در آن میمانند!
« وَعَدَ اللَّهُ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْكُفَّارَ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا هِيَ حَسْبُهُمْ وَلَعَنَهُمُ اللَّهُ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُقِيمٌ » (التوبة، 68)
ترجمه: خداوند به مردان و زنان منافق (دو چهره) و کفّار، وعده آتش دوزخ داده؛ جاودانه در آن خواهند ماند -همان برای آنها کافی است!- و خدا آنها را از رحمت خود دور ساخته؛ و عذاب همیشگی برای آنهاست!
و آیات بسیار دیگر.
مرتبط:
مجموعهای از مباحث منتشره شده در این پایگاه، در مورد معاد (مرگ، برزخ، بهشت و جهنم)
مشارکت و همافزایی (سؤال به همراه نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
آیا از آیه ۴۲ سوره سبأ، میتوان نتیجه گرفت که جاودانگی در جهنم، فقط برای منکران معاد است و بقیه امکان نجات از عذاب ابدی را خواهند داشت؟
http://www.x-shobhe.com/shobhe/9199.html
کلمات کلیدی:
قرآن معاد سوره سبأ