ایکس – شبهه / پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات: بیتردید دختر و پسر (زن و مرد) – به ویژه در اجتماع امروزی - ناگزیر از ارتباط با یک دیگر میباشند. این ارتباطات، یا جبنهی تعاملات روزمره، مثل دانشجویان با یک دیگر – دانشجو و استاد – مردم در خرید و فروش و بازار – رفت و آمدهای خانوادگی و ... دارد، یا جبنهی نظر جنسیتی به یک دیگر، خواه صرفاً شهوت باشد، یا برای پسند یک گزینه در ازدواج باشد – یا برای شناخت بیشتر از یک دیگر باشد و ... .
الف - برای ارتباط از نوع اول، تکالیف دیگری وجود دارد، مانند: چشم پاکی در زن و مرد – پرهیز از ارتباط غیر ضروری – رعایت حجاب در زن و مرد – رعایت کلام و حتی لحن گفتار و ...؛ تا این ارتباطات جنبه جنسیتی پیدا نکند، صبغهی شهوانی به خود نگیرد و ارتباط و تعاملی سالم، در راستای همان هدف و منظور سالم باشد.
ب – اما در ارتباط از نوع دوم، زن و مرد (پسر و دختر)، ارتباطی با هدف و نگاه و صبغه جنسیتی با یک دیگر برقرار میکنند. حال خواه نگاه و هدف غایی آنها، ارضای شهوت جنسی از دیگر (از نگاه گرفته تا حرف زدن، تا لمس و جماع) باشد و خواه نگاه و هدف غایی آنها ازدواج و تشکیل زندگی مشترک باشد [که هیچ کدام به صورت مطلق بد و مذموم نیستند].
ج – بدیهی است که در ارتباط نوع دوم، حتی اگر برای شناخت و صمیمیت بیشتر برای ازدواج باشد، طرفین دائم با یک دیگر، از وضعیت فعلی، برنامهی آینده، شرط و شروط و یا خوشایندها و ناخوشایندها حرف نمیزنند و یا اگر حرف تمام شد، با یک دیگر قضیه فیثاغورث حل نمیکنند، بلکه از یک دیگر دلربایی میکنند و چه بسا کار خیلی زود، به گرفتن دست یک دیگر و ... نیز برسد، که قطعاً در این حالت، احساس خواهر و برادری به یک دیگر ندارند.
اسلام
خداوند خالق، علیم و حکیم که انسان (زن و مرد) را با تمام ویژگیهایش خلق نمود و در مسیر تکامل، تمامی "بایدها و نبایدها"ی فردی و اجتماعی آنان را تبیین و ابلاغ نمود، برای ارتباط از نوع دوم، فقط محرمیت از طریق ازدواج را جایز و مفید بر شمرده است. حال خواه دائم باشد، یا برای یک دورهای کوتاه – خواه برای امیال و لذت جنسی باشد، یا زندگی دراز مدت یا کوتاه مدت مشترک.
از این رو، روح و روان انسان (زن و مرد) را محترم بر شمرد و هم برای جسم و تمایلات و شهوات انسان حرمت قائل گردید و فرمود: این طریق حلال و آن طریق "حرام" است.
اذن پدر:
اذن پدر، فقط برای دختر باکره شرط است و اگر پدرش از دنیا رفته بود، پدر بزرگ پدریاش و نه دیگران (مثل مادر، برادر، دایی، عمو و ...).
این اذن حکمتهای بسیاری دارد و از جمله آن که دختر، از یک سو سرشار از عاطفه، محبت، احساسات و عواطف، امیدها و آرزوهای شیرین است، و از سوی دیگر، هنوز مرد را نمیشناسد و تجربه نکرده است. لذا خداوند متعال، عقل مردانهی پدر یا پدر بزرگ او [که فرزند از خون اوست] را در کنار این اقیانوس عواطف و احساسات قرار داد، تا تصمیم بیش از پیش حکیمانه و مفید باشد.
البته اذن پدر نیز شرایط و استثناهایی دارد که در تمامی رسالههای مراجع محترم، توضیح داده شده است
ساقط شدن اذن پدر:
از این رو، چون همیشه شرایط همگان یکسان نمیباشد، استثناءهایی نیز وجود دارد که سبب ساقط شدن "اذن پدر" میگردد. به عنوان مثال:
مرحوم امام خمینی رحمة الله علیه:
1- اگر پدر و جدّ پدری از ازدواج دختر با کسی که شرعاً و عرفاً هم کفو او ممانعت کنند در حالی که او میل به ازدواج دارد .
2- اگر پدر و جدّ پدری غایب باشند به طوری که نشود از آنان اذن گرفت و دختر هم احتیاج به شوهر کردن داشته باشد، لازم نیست از پدر و جدّ پدری اجازه بگیرند. (تحریرالوسیله، ج2، ص 226)
مرحوم آیت الله العظمی بهجت رحمة الله علیه:
1- در ازدواج نکردن ضرر یا حرج (مشقت شدیدی) باشد.
2- اگر پدر یا جدّ پدری از ازدواج او با کسی که هم کفو اوست، با وجود تمام مقدمات و شرایط، ممانعت کنند و او نیز تمایل به ازدواج دارد و ازدواج هم به مصلحت او باشد، با اجتماع تمام شرائط میتواند ازدواج کند. (در تمام موارد ذکر شده اذن پدر یا جدّ پدری لازم نیست) (توضیح المسائل، ص 379، م 1892).
آیت الله العظمی سیستانی:
1- اگر مردی شرعاً و عرفاً، همتای دختر باشد و پدر یا جدّ پدری اجازه ندهد.
2- یا اینکه حاضر نباشند در امر ازدواج دختر به هیچ وجه مشارکت کنند.
3- اگر آنها اهلیّت اجازه دادن را نداشته باشند. (از جهت دیوانگی و مانند آن)
4- اگر اجازه گرفتن از آنها ممکن نباشد (از جهت غایب بودن و مانند آن) و دختر احتیاج زیادی در همان وقت به ازدواج داشته باشد. (در تمام موارد ذکر شده اذن پدر یا جدّ پدری لازم نیست) – (توضیح المسائل، ص 382، م 2337)
آیت الله العظمی امام خامنهای:
سؤال: غیر از مورد عزل و عدم دسترسی به پدر، در چه صورت وجوب اذن ساقط می شود؟ مثلاً اگر دختر بداند در صورت انتظار جهت دریافت اذن ولیّ به گناه می افتد، وظیفه چیست؟
پاسخ: اگر دختر نیاز به ازدواج دارد و خواستگار هم کفو شرعی و عرفی او میباشد و در حال حاضر خواستگار دیگری که واجد شرائط باشد وجود ندارد، اذن پدر ساقط است.
(تبیان - استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء[قم])
نکته:
پس دختر و پسر (یا زن و مرد)، با رعایت احکام میتوانند صیغه محرمیت بخوانند، حال چه قصدشان ازدواج دائم در آینده باشد یا نباشد. و البته همین که عقد نکاح جاری شد، آنان همسر یک دیگر هستند، حال چه رابطهای با هم داشته باشند، یا نداشته باشند. اما صرف این که ما عاشق هم هستیم و قرار است در آینده با هم ازدواج کنیم، به هیچ مجوز محرمیتی بین پسر و دختر به وجود نمیآورد و کماکان تا وقت جاری شدن خطبه عقد (دائم یا موقت) به یک دیگر نامحرم میباشند.
مرتبط:
احکام در روابط دختر و پسر - آیا احکامی که خداوند وضع کرده با سیر تکامل بشری منافی نیست؟ بعضیها میگوند که مثلا روابط دختر و پسر مال 1400 سال پیش بود الان عصر مدرنیته است و باید به خاطر پیشرفت جامعه (در حد خوش و بیش که البته من خودم هم نمیدانم چه ربطی به پیشرفت دارد) برقرار شود و از این حرفها؛ لطفا این شبهه را برطرف نمایید؟ (21 اسفند 1393)
مشارکت و هم افزایی (سؤال کوتاه و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
آیا دختری و پسری که قصد ازدواج دارند، میتوانند صیغه محرمیت بخوانند؟
http://www.x-shobhe.com/shobhe/7059.html
دعوت:
کانال رسمی تلگرام پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات
تلگرام را به آخرین نسخه به روز نمایید. سپس برای عضویت بر روی آدرس زیر کلیک نمایید.
https://telegram.me/x_shobhe
کلمات کلیدی:
حقوقی و احکام