پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه):
این موضوع را میتوان از وجوه گوناگون آن مورد بحث، بررسی و پاسخ داد:
الف – یک عده کافرند، اما فعلاً کبریت بیخطر هستند - یک عده کافرند، اما خودشان را مأمور و مکلف به حمله و ضد تبلیغ میدانند – یک عده، کافر نیستند، خدا را قبول دارند، اما همچون ابلیس لعین، با او دشمنی دارند و با حمله به دین و دینداران، با او دشمنی (خصومت) میورزند و گمان میکنند که شاید غالب آیند!
«أَوَلَمْ يَرَ الْإِنْسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِنْ نُطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِيمٌ مُبِينٌ» (یس، 77)
ترجمه: آيا انسان نمىداند كه ما او را از نطفهاى بىارزش آفريديم؟! و او (چنان صاحب قدرت و شعور و نطق شد كه) به مخاصمۀ آشكار (با ما) برخاست!
تکلیف این گروه را خداوند سبحان مشخص نموده و چنین توصیفشان مینماید:
«فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ» (البقره، 10)
ترجمه: در دلهاى آنان يك نوع بيمارى است؛ خداوند بر بيمارى آنان افزوده؛ و به خاطر دروغهايى كه میگفتند، عذاب دردناكى در انتظار آنهاست.
باید دقت نمودن که فقط جسم با کرونا یا ابتلائات دیگر بیمار نمیشود، بلکه روح (قلب) نیز با کفر، شرک، نفاق، اطاعت از هوای نفس، رذالت شخصیتی، دشمنی با حق، نوکری باطل و ...، بیمار میشود، کَر و کور میشود، و بالاخره روح ایمان و انسانیت در او میمیرد، و حیوان، بلکه پستتر میشود:
«أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ» (الحج، 46)
ترجمه: آيا آنان در زمين سير نكردند، تا دلهايى داشته باشند كه حقيقت را با آن درك كنند؛ يا گوشهاى شنوايى كه با آن (نداى حق را) بشنوند؟! چرا كه چشمهاى ظاهر نابينا نمىشود، بلكه دلهايى كه در سينههاست كور مىشود.
برای این گروه، هیچ فرقی ندارد که حادثه چیست و چرا رخ داده است؟ بلکه به خاطر جهل (بیخردی)، و نیز نادانی و هم چنین لجاج و عنادی که دارند، هر چه شود، به آن میتازند! اگر این دو مرحوم در بیمارستان بهبود مییافتند، میگفتند: «پس چرا به دعا اکتفا نکردند، دیدید که دعا اثر ندارد و باید به پزشک و بیمارستان مراجعه کنند»؟!
اینها آنقدر نادان و نیز لجوج و عنود و البته غریبه با معارف هستند که گمان دارند، دعا کاری جایگزی علم، تحصیل، کار، رجوع به پزشک، مصرف دارو و انجام معالجه میباشد!
بنابراین، نباید به داد و فغان آنها توجه نمود و الزاماً پاسخ هم داد.
میناوند و انصاریان
خداوند رحمان و رحیم، این دو عزیز ملت را مشمول مغفرت و رحمت خودش قرار دهد.
علت ابتلای این دو عزیز، از دو حال خارج نیست؛ یا خودشان رعایت نکردند و یا به علت عدم رعایت دیگران مبتلا شدند! گاه هنگام رانندگی، به علت بیاحتیاطی تصادف میکند و سبب مصدومیت و حتی مرگ خود و دیگران میشود؛ و گاه بیاحتیاطی طرف مقابل سبب این صدمات میگردد. کمتر تصادفی است که در آن هر دو طرف مقصر باشند.
●- اما، علت تشدید این بیماری آن بود که این دو مرحوم، ده روز یا یک هفته پیش از وخامت حال و رجوع به پزشک و بیمارستان، از ابتلای خود خبر داشتند، اما در خانه و ظاهراً بر اساس تجویزات معروف به "طبّ سنّتی"، مشغول مداوای خود بودند! و تنها این دو نفر، بلکه افراد بسیاری این چنین بهبود نیافتند و یا حتی از دنیا رفتند!
تردیدی نیست که گیاهان خواص خود را دارند و بسیاری از داروها نیز از ترکیب آنها ساخته میشود، اما تجویز آنها نیز باید بر اساس تشخیص پزشک متخصص باشد، نه خاله خانباجی!
در هر حال در مورد این دو مرحوم، نه دعا اثر کرد، نه طب سنتی و نه معالجات پزشکی و البته که علل گوناگونی دارد.
قضا و قدر
"قَدر"، یعنی "اندازه"، و آنگاه که اندازههای لازم برای پیدایش یا وقوع چیزی به صورت کامل فراهم شد، آن پیدایش یا اتفاق "قضای حتمی" شده و حتماً پدید میآید و یا اتفاق میافتد.
در چنین شرایطی، نه تنها هشتاد میلیون، بلکه حتی اگر 800 میلیون نفر نیز دعا کنند، سبب نمیشود که "قضای حتمی" برگردد، چرا که به قول معروف، کار از کار گذشته است. چنان که امروزه میلیاردها انسان دعا میکنند که کرونا از جهان رخت بربندد، اما هنوز مبتلا و قربانی میگیرد.
دعا
اما، نه جادو و جنبل است و نه فرمان "عبد" به پروردگار هستی! بلکه "دعا" یعنی «خواندن خداوند و خواستن از او». بنابراین هم دعا و هم استجابتش، خارج از نظام علیمانه و حکیمانۀ مادی و معنوی الهی نمیباشد و بالتبع هم مقبول افتادن دعا – هم استجابت دعا و هم محقق شدنش، شرط و شروطی دارد. دعا بازی با الفاظ نیست.
در دعای کمیل میخوانید: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَحْبِسُ الدُّعَاءَ»، یعنی: «بار الها! آن دسته از گناهان و ذنوب (ذنوب فقط گناه نیست) که سبب حبس شدن دعای من میشود را مورد بخشش و پوشش قرار ده».
قابلیت
در بحث دیگری (کلیک)، توضیح داده شد که "قابلیت" نیز مهم است و دست کم سه قابلیت برای دعا و استجابت باید وجود داشته باشد که عبارتند از:
الف – قابلیت دعا کننده در استجابت دعایش.
ب – قابلیت دعا شونده در استجابت دعا در حق او.
ج – قابلیت خود دعا برای استجابت.
معنای "قابلیت"، فقط این نیست که مثلاً گفته شود: «فلانی گناهکار است و دعایش مستجاب نمیشود»! بالاخره این همه گناهکار که برای استغفار و توبه دعا میکنند، محبوب خدا هستند و دعایشان مستجاب میشود. بلکه ممکن است همان نظام "علت و معلول" و نیز "قضا و قدر"، سبب شود که دیگر دعا قابلیت استجابت نداشته باشد.
به عنوان مثال: همه انبیاء، امامان و اولیای الهی علیهم السلام، برای هدایت و اصلاح تمامی مردمان دعا کرده و میکنند، اما هنوز این همه کافر، مشرک، منافق، ظالم و منحرف وجود دارد، چرا که یا خودشان نمیخواهند هدایت شوند و یا علل و اسباب دیگری مانع از هدایت آنها میشود.
میلیاردها انسان، دعا میکنند که جهل، استکبار، ظلم و نظام سلطه به طور کلی از زندگی و جوامع بشری رخت بربندد، اما هنوز چنین نشده است. صدها میلیون شیعه، شاید هر روز برای ظهور مولایمان، حضرت امام مهدی علیه السلام دعا میکنند، اما هنوز شرایط آن مهیا و زمینهاش آن طور که باید فراهم نشده است.
اثر دعا
البته دعای مؤمنان و بندگانی که با خلوص دعا میکنند، چه برای خودشان و چه برای دیگران، اگر به هر دلیلی به استجابت نرسد نیز به هدر نمیرود، بلکه اولاً در همان لحظه که دعا میکنند، آثار خواندن خداوند متعال و خواستن از او، بر آنها مترتب میگردد – ثانیاً گشایشی که موجب خیر دنیا آخرتشان شود برایشان ایجاد میگردد – و ثالثاً ذخیرهی آخرتشان میگردد؛ و خداوند متعال در قرآن کریم فرمود که دعا نکردن، از تکبر و نوعی استکبار میباشد.
نتیجه:
نتیجه آن که اولاً: هنوز واکسنی در ایران توزیع نشده است – ثانیاً: کشورهای تولید کنندهی بهترین واکسن (مثل روسیه)، خودشان بیشترین مبتلایان و قربانیان را دارد – ثالثاً: دعا فرمان یا جادو و جنبل نیست که حتماً به همان شکلی که دعا کننده میخواهد مستجاب گردد – رابعاً: باید به حقیقت "قضا و قدر"، همانگونه که هست [نه آنگونه که در میان عوام شایع است]، توجه نمود و خامساً آن که هر چیزی اجل و پایانی دارد و همگان مرگ را خواهند چشید.
خداوند متعال، تمامی مبتلایان را شِفای عاجل عنایت نماید، و تمامی رفتگان ما، از جمله قربانیان کرونا و این دو عزیز و سایر عزیزان را مشمول رحمت و مغفرت خویش قرار دهد و به بازماندگان، صبر جمیل عنایت فرماید.
خداوند اذهان عمومی را از شرّ خنّاسان مصون بدارد.
مرتبط:
تمامی مباحث مرتبط با دعا و استجابت که در این پایگاه درج شده است. (کلیک نمایید)
مشارکت و همافزایی – پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی
پرسش:
پس از وفات مرحوم علی انصاریان، در فضای مجازی ایجاد شبهه میکنند که «80 میلیون دعا، به اندازه دو دوز واکسن اثر نداشت»! لطفاً پاسخ این شبهات را بدهید.
پاسخ (نشانی لینک):
http://www.x-shobhe.com/shobhe/10806.html
کلمات کلیدی:
گوناگون