حجابهای انسان
امام خمینی رحمة الله علیه:
توجه به غیر خدا، انسان را به حجابهای «ظلمانی» و «نورانی» محجوب نماید.
کلیۀ امور دنیوی اگر موجب توجه انسان به دنیا و غفلت از خداوند متعال شود، باعث حجب ظلمانی میشود. تمام عوالم اجسام حجابهای ظلمانی میباشد؛ و اگر دنیا وسیلۀ توجه به حق و رسیدن به دار آخرت، که «دارالتشریف» است، باشد، حجابهای ظلمانی به حجب نورانی مبدل میگردد؛ و«کمال انقطاع» آن است که تمام حجب ظلمانی و نورانی پاره و کنار زده شود، تا به مهمانسرای الهی که «معدن عظمت» است بتوان وارد گردید. لهذا در این «مناجات (شعبانیه)» از خداوند متعال بینایی و نورانیت قلبی طلب میکنند، تا بتوانند حجب نورانی را دریده به معدن عظمت برسند: «حتّی تَخْرِقَ اَبصارُ القلوبِ حُجُبَ النّور، فَتَصلَ الی معدنِ العَظَمَة.»
ولی کسی که هنوز حجابهای ظلمانی را پاره نکرده، کسی که تمام توجه او به عالم طبیعت است و ـ العیاذ بالله ـ منحرف عن الله میباشد، و اصولاً از ماورای دنیا و عالم روحانیت بیخبر بوده و منکوس الی الطبیعه است، و هیچ گاه در مقام [این] برنیامده که خود را تهذیب کند، حرکت و نیروی روحانی و معنوی در خویشتن ایجاد نماید، و پردههای سیاهی را که روی قلب او سایه افکنده کنار زند، در اسفل سافلین که آخرین حجب ظلمانی است قرار دارد: ثمّ رَدَدْناهُ اَسفلَ سافِلین.[(1) در صورتی که خداوند عالم بشر را در عالیترین مرتبه و مقام آفریده است: لَقَد خَلَقنَا الانسانَ فی اَحسنِ تَقْویمٍ.(2) کسی که از هوای نفس پیروی میکند و از روزی که خود را شناخته به غیر عالم ظلمانی طبیعت توجهی ندارد و هیچ گاه فکر نمیکند که ممکن است غیر از این دنیای آلودۀ تاریک، جا و منزل دیگری هم وجود داشته باشد، در حجاب ظلمانی فرو رفته، مصداق اَخْلَدَ الی الاَرضِ و اتَّبَعَ هواه[3(3) گردیده است. او با آن قلب آلوده به گناهی که در پردۀ ظلمانی پوشیده شده و روح گرفتهای که بر اثر کثرت گناه و معصیت از حق تعالی دور گشته، آن هواپرستیها و دنیا طلبیهایی که عقل و چشم حقیقت بین او را کور کرده است، نمیتواند از حجابهای ظلمانی برهد، چه رسد اینکه حجب نورانی را پاره کرده، انقطاع الی الله حاصل نماید. او خیلی معتقد باشد که مقام اولیای خدا را منکر نشود، عوالم برزخ، صراط، معاد، قیامت، حساب، کتاب، بهشت و جهنم را افسانه نخواند.
انسان بر اثر معاصی و دلبستگی به دنیا بتدریج این حقایق را منکر میگردد؛ مقامات اولیا را انکار میکند، با اینکه مقامات اولیا بیش از این چند جملهای که در دعا و مناجات وارد شده، نمیباشد.
پاورقی:
1) سپس او را به پایین ترین مراتب برمی گردانیم. (تین / 5)
2) هر آینه انسان را در بهترین آفرینش آفریدیم. (تین / 4)
3) به سوی زمین گرایید (پستی طلبید) و هوای نفس خویش را پیروی کرد. (اعراف / 176)
منبع:
(جهاد اکبر یا مبارزه با نفس، ص 32 و 33)
کلمات کلیدی:
در محضر استاد