اینکه فرمود: خداوند همه‌ی گناهان را می‌بخشد (الزمر، 53)؛ چطور با آیات 48 و 116 در سوره نسا [هرگز شرک را نمی‌بخشد] قابل جمع می‌باشد؟

سوالات و شبهات

اینکه فرمود: خداوند همه‌ی گناهان را می‌بخشد (الزمر، 53)؛ چطور با آیات 48 و 116 در سوره نسا [هرگز شرک را نمی‌بخشد] قابل جمع می‌باشد؟
با توجه به اینکه خداوند در برخی آیات قرآن اشاره به هدایت از طرف خداوند نموده است و عنوان شده که هر که را خدا بخواهد هدایت می کند و یا هر که را خدا هدایت کند گمراه نمی شود و ... مانند؛ بقره آیه ۲۶ و نحل ۹۳ و کهف ۱۷ و زمر ۳۷ چگونه آیه "إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا - ما راه را به او نشان داديم خواه شاكر باشد و پذيرا گردد يا ناسپاس" قابل توجیه است؟
در قرآن کریم می‌فرماید: «لیس للانسان الّا ما سعی» و «قل لله الشفاعَةُ جمیعاً» (زمر44) و می‌فرماید: «من ذاالذی یشفع عنده الّا باذنه» (بقره، 255) پس اگر چنین است که هر کس تنها ثمره سعی و تلاش و عمل خویش را می‌چیند و شفاعت تنها در دست خداست و شفاعت کسی جز به اذن او پذیرفته نیست، پس چرا شیعیان مترصند هر مشکلی خواه دنیوی یا اخروی را می‌خواهند یا توسل و شفاعت ائمه [علیه السلام] حل کنند آیا این اعمال شرک در فاعلیت خدا نیست؟ (کلام / قم)