میگویند: چون نماز و روزه استیجاری هست، پس پول در دستگاه خدا هم کار میکند، پاسخ چیست؟
پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه):
نیازی به انشاء و گریز زدن به نماز قضا نبود، بلکه کافی بودن بپرسند: «آیا پول در دستگاه خدا هم کارایی دارد»؟ این یک پرسش بیغرض و مرض و صادقانه میباشد که باید پاسخ داده شود. وگرنه نماز قضا بر عهده پسر بزرگ است و پولی هم نیست، اما اگر متوفی پسری نداشت یا او نتوانست، میتواند به دیگری بدهد و او نیز پول نماز را نمیگیرد، بلکه پول وقتی که میگذارد را میگیرد و تازه این برای کسی است که اهل نماز بوده و حال به علل گوناگونی نمازهایی از او قضا شده است.
آیا پول در دستگاه خدا هم کار میکند؟
از شعارهای لجوجانه و با عناد و نیز تمسخر کردن دین توسط کفار که بگذریم، اصل مطلب یک پرسشی است که جای دارد در ذهن همگان ایجاد شود و به آن پاسخ داده شود: «آیا پول در دستگاه خدا هم کار میکند؟!»
پاسخش این که: کجای عالم هستی و ممکنات، دستگاه خدا نیست و چه تحرک و تعاملی خارج از دستگاه خداوند متعال انجام میپذیرد؟! تمام عوالم هستی، از ماده و غیر ماده، همه دستگاه خداوند است و تمامی مخلوقات، از جامدات گرفته تا فرشتگان و انسانها، همه در این دستگاه قرار دارند و هیچ کدام نیز بیهوده آفریده نشدند. بنابراین، یک سنگریزه و یا حشرۀ ریز، یا یک ذره اتم هم در دستگاه خداوند علیم و حکیم، جایگاه، نقش و اثر خود را دارد.
باورها، رفتارها و تعاملات بشری نیز خارج از دستگاه الهی نمیباشند و هر ذرهای یا تحرکی، در خود انسان و دیگران اثر دارد و به حساب میآید؛ و برای همین فرمود:
«فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ * وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ» (زلزلة، 6 و 7)
ترجمه: پس هر كه هموزن ذرهاى نيكى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد * و هر كه هموزن ذرهاى بدى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد.
●- اگر غریزۀ جنسی، حب مال و برخورداری از مواهب دنیوی، در شاکله و نیز تعاملات و سرنوشت دنیا و آخرت انسان و جامعه اثری نداشت، خداوند متعال حبّ و میل به آنها را در وجود آدمی نهادینه نمینمود؛ اما فرمود:
«زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ» (آل عمران، 14)
ترجمه: محبت مشتهيات (دنيا) از زنان و فرزندان و اموال انبوه فراوان از طلا و نقره و اسبان نشان دار و چهارپايان و كشت و زرع، براى مردم مزيّن و آراسته شده است، حال آنكه اينها وسيلۀ برخوردارى زندگى دنياست، و خداست كه بازگشت نيكو نزد اوست.
●- پس نظام دستگاه خداوند سبحان برای بشر، اینگونه است که باید برای تأمین معاش خود کار درست انجام دهد، درآمد پاک به دست آورد و آن را به میزان معقول در راه درست مصرف نماید؛ و چگونگی راه و رفتار اوست که زندگی دنیوی و سرنوشت اخروی او را رقم میزند.
●- بسیاری از اعمال حسنۀ فردی و اجتماعی، که ساختار جامعۀ سالم را شکل میدهند و سرنوشت دنیوی و اخروی فرد و جامعه را رقم میزنند، به واسطۀ "مال" [که امروزه بیشتر در قالب "پول" محاسبه و تعامل میشود] انجام میپذیرند.
حتی در عبادات شخصی، از انفاق، صدقه، حج، زیارت، فطریه، کفاره، نفقه و ... گرفته تا عبادات اجتماعی، چون ساختن مسجد، مدرسه، دانشگاه، بیمارستان، خیابان، پارک، و کلاً شهرسازی و تأمین مایحتاج و رفاهیات، و هم چنین تقویت بنیۀ اقتصادی، دفاعی، قدرت نظامی، رشد علمی و صنعتی، آموزش، تبلیغات و ...، همه متناسب با داراییها صورت میپذیرند.
●- تمامی استعمارها، استثمارها، جنگها، تحریمها، فتنهها، ظلمها، جنایتها، کلاهبرداریها، سرقتها، اختلاسها و سایر بزههای فردی و اجتماعی نیز همه به خاطر همین دارایی، ثروت و پول میباشد.
در گذشته دشمنیها و جنایات هولناک و ترورها، حتی ترور اهل عصمت علیهم السلام و قتل عام مردم، به خاطر مخالفت با نماز و روزه و تلاوت قرآن کریم، یا انجام مناسک حج نبود، و امروزه نیز امریکا،انگلیس، فرانسه، اسرائیل و ...، کاری با نماز و روزه و قبله قرار دادن کعبه توسط مسلمانان ندارند، بلکه تمامی این ظلمها، جنایات، نسلکُشیها، فتنهها و ...، به خاطر تصاحب ثروت کشورها و ملتها انجام میپذیرد.
*- بنابراین، چه در سرنوشت دنیوی و چه در عاقبت اخروی، بسیار مهم و نقشآفرین است که افراد، جوامع و حکومتها، از چه راهی پول در میآورند و در کدام راه مصرف میکنند؟
دو حدیث:
پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله:
1- «طَلَبُ الحَلالِ جِهادٌ» - به دنبال روزی حلال رفتن، جهاد در راه خدا است. (مواعظ عددیّه، ص ٣).
توضیح: معنا و مصداق "جهاد و سعی"، متفاوتند. "سعی" به هر گونه تلاشی گفته میشود که حال یا در راه خداست و یا در راه غیر خدا – اما "جهاد"، به تعبیر امام خامنهای: «تلاش دشمن ستیز» است، حال خواه در خودسازی و مقابله با وسوسههای نفس اماره و شیاطین جنّ و انس بیرونی باشد که "جهاد اکبر" قلمداد شده است و خواه در عرصههای گوناگون علمی، اقتصادی و ... باشد و "جنگ، زیر مجموعه و فقط یکی از اقسام "جهاد" میباشد. و حال میبینیم که طلب مال حلال را "جهاد" برشمردند.
2- «مَن طَلَبَ الدُّنیا حَلالاً فی عَفافٍ كانَ فی دَرَجَةٍ الشّهداءِ» - كسی که دنیای خود را با عفّت نفس و از راه حلال تأمین میكند مقام و منزلت شهیدان را خواهد داشت. (المحجةالبیضاء، ج ٣، ص ٢٠٣)
توضیح: "شهادت"، والاترین مقامی است که انسان میتواند به آن دست یابد؛ اما رسیدن به این درجه، به کشته شدن در میدان و یا ترور منحصر و محدود نمیباشد.
"شهادت"، در طبق اخلاص قرار دادن مال و جان برای خداوند است، پس کسی که عمرش را در عبادت و اطاعت پروردگار گذرانده است، در بستر و آرام بمیرد نیز "شهید" از دنیا رفته است. حال میفرماید که "عفاف" و کسب معاش و برخورداری از مواهب دنیوی از راه حلال، انسان را به درجۀ شهادت میرساند.
●●● – بنابراین، دارایی، ثروت و پول، چگونگی به دست آوردن و مصرف آن، اثرات مستقیم و کارآیی غیر قابل انکاری در نظام الهی هدایت انسان و جامعه دارد.
●●● – این همه همّت، تلاش، مجاهدت، صبر و تحمل ... و تأکید و اصرار بر قوی کردن بنیۀ اقتصادی کشور و اقتصاد مقاومتی، تولید، توزیع، الگوی مصرف و ...، که به غیر از تأمین نیازهای یک ملت، از جمله آثارش عدم وابستگی و بالتبع بیاثر کردن تحریمهاست، همه دلایل نقش پول و ثروت (دارایی) در زندگی و سرنوشت دنیوی و اخروی میباشند.
مشارکت و همافزایی (پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
پرسش:
میگویند: چون نماز و روزه استیجاری هست، پس پول در دستگاه خدا هم کار میکند، پاسخ چیست؟
پاسخ (نشانی لینک):
http://www.x-shobhe.com/shobhe/10712.html
پیوستن و پیگیری در پیامرسانها:
- تعداد بازدید : 2732
- 15 آذر 1399
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: گوناگون دعا نماز