«ایکس - شبهه»: همانطور است که در متن سؤال با ذکر حدیثی از پیامبر اکرم (ص) استناد نمودید، ظهور چون قیامت امری ناگهانی است، اما امر ناگهانی ظهور به آن لحظهی آخر یا بروز آخر گفته میشود و دلیل نمیشود که هیچ مقدمه و زمینهای نداشته باشد.
قیامت امری ناگهانی است، اما هر نفس و هر قدم به قیامت نزدیکتر میشویم و شواهدی نیز دارد. مثل این که پیامبر اکرم (ص) دو انگشت خود را به هم چسباند و فرمود من و قیامت این قدر به هم نزدیک هستیم. و طبعاً اهل بصیرت پس از مشاهدهی علایمی چون ظهور و نیز سالیان دراز حکومت آن حضرت و رجعت سایر ائمه (ع) پس از ایشان میفهمند که قیامت نزدیک است، اما امر قیامت ناگهانی اتفاق میافتد.
در قرآن کریم نیز تصریح به مرگ ناگهانی «بغتة» رخ میدهد. اما حضرت علی علیهالسلام میفرماید: «هر نفسی که مرد میکشد، گامی است که به سوی مرگ مینهد» و طبعاً اهل بصیرت علائم آن را میبینند. اما حدوثش ناگهانی است. یعنی نمیتوانید تغیین کنید که در این ساعت است یا ساعتی دیگر و امروز است یا فردا.
ظهور نیز همینطور است. مگر همین بیداری اسلامی و نیز قیام مردم جهان طبق همان شرایطی نیست که در اخبار و احادیث آمده بود؟ ظهور قدم به قدم صورت میگیرد، اما آن قدم آخر که حضرت (عج) در کعبه قیام نمایند، امری ناگهانی است. و دلیلی نیست که ندای آسمانی یا ... را همگان بفهمند. چنان چه ندای فریادخواهی و عدالتخواهی مردمان جهان بلند است، اما همگان نمیفهمند.
هیچ حادثهای که وقوعش برای دیگران ناگهانی است، اتفاقی رخ نمیدهد، بلکه زمینهها و شرایط مساعدی دارد که همگان آن را درک نمیکنند و برای آنان اتفاقی میشود.
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه ذکر