ایکس – شبهه: هدف از تمرکز ضد تبلیغات بر این مبحث، بسیار مهمتر از موضوع آن است؛ و آشنایی با این هدف (یا اهداف) بسیار لازمتر و مؤثرتر از آشنایی با علل ازدواج پیامبراکرم (ص) با تک به تک همسرانشان میباشد که ذیلاً به صورت اجمال به یکی از مهمترین این اهداف اشاره میگردد:
از ملزومات دشمنشناسی و آگاهی از اهداف و تاکتیکهای دشمن، [چه در جنگ سخت و چه در جنگ نرم]، درست چیدن پازلهای متفرقه و متعدد و مطالعهی خط واحد آنهاست.
اگر با این نگاه دقت شود، معلوم میگردد که شبهات در خصوص ازدواجهای ایشان و یا تفاوت سنّی با عایشه و ...، بیشتر در جامعهی ما مطرح میشود؛ چرا که در سایر جوامع، اعم از جوامع غربی یا شرقی یا خاورمیانه اسلامی، نه تعدد همسران [مشروع و غیر مشروع، قانونی و غیر قانونی] موضوعی غیر متداول است و نه آمادگی و تجربه جنسی دختران در سنین 9 سال به بالا، حتی با مردان سالخورده و مسن امری غیر طبیعی است که مورد توجه قرار گیرد.
اما اگر دقت شود، مشهود میگردد که تمرکز در روابط زناشویی پیامبر اکرم (ص)، به شکل یک دستورالعمل واحد، محور مشترک تمامی تحرکات در عرصه ضد تبلیغ قرار گرفته است که آغاز بهرهوری سیاسی از آن با کتاب «آیات شیطانی» سلمان رشدی شروع شد و هم چنان موضوع و تم اصلی تمامی نوشتجات، شبهه افکنیها به ویژه در فضای اینترنتی، کاریکاتورها و این فیلم موهن قرار گرفته است(؟!) و این نشان میدهد که از ناحیه دشمنان دین هدف دیگری تعقیب میشود.
هدف اصلی:
هدف اصلی در سوژه قرار دادن ازدواجهای ایشان، نه بررسی تاریخی علل ازدواجهاست و نه اثبات صحت یا سقم اخبار وارده. لذا برای آنان هیچ فرقی ندارد که چه پاسخهای مستدل یا مستندی ارائه گردد. بلکه هدف اصلی همان «قداستشکنی و حرمتشکنی» است که به اشکال متفاوتی چون: قرآنسوزی، انفجار حرمها، فرافکنی جوک، ترسیم کاریکاتور، قصهنویسی، فیلم و در نهایت فرافکنی شبهات در سایتها، وبلاگها و حتی تریبونهای مراکز علمی و اجتماعی عرضه میشود. و حال آن که خودشان مدعی هستند: «روابط زناشویی در تمامی فرهنگها، از خصوصیترین رفتارهای شخصی محسوب میگردد که به کسی ربطی ندارد.»
از این رو در حالی که هیچ کس حاضر و راضی نیست که دیگری (یا دیگران) در امور ازدواج او و روابط زناشوییاش سرک بکشد، چه رسد به این که چیزی بگوید، بنویسد یا تصویر کند، مبحث ازدواج و روابط زناشویی پیامبر اکرم (ص) و هم چنین سایر انبیای الهی را به یک بحث عمومی مبدل میکنند تا قداست شکنی در مورد آنان، تا حد نقض حریم خانوادگی و روابط خصوصی نیز پیشرفته و عادیسازی شود. و آن هم نه به شکل تاریخی، بلکه با دروغ، تهمت، جوک، طنز، نقد، فیلم و ... .
پاسخ کلی:
نگاه به انبیای الهی و رفتارهای خصوصی یا اجتماعی آنان از دو زاویه خارج نخواهد بود. یا نگاه از زاویه جهان بینیتوحیدی (در رأسش اسلامی – عقلگرا) واقع میشود و یا نگاه از زاویه دید جهانیبینی کفر آمیز و خیالگرا (در اشکال متفاوت) صورت میپذیرد:
الف - نگاه به ازدواجهای ایشان و سایر معصومین (ع) از زاویه دید جهان بینی اسلامی (عقلگرا):
در این نگاه، پس از توجه به این مهم که ازدواجها همیشه به خاطر عشق و عاشقی نمیباشد و گاه برای تحقق اهداف دیگری از جمله: شهوت، قدرت، ثروت، اجبار، مصالح و منافع شخصی، گروهی، حزبی، سیاسی و...، انجام میپذیرد، به دلایل و حکمتهای ازدواجهای ایشان و سایر انبیا و اولیای الهی توجه میشود و برای شناخت دلایل، حکمت ها و اهداف نیز ابتدا باید شخصیت فرد، جایگاه و رسالت اجتماعیاش مورد توجه قرار گیرد.
در جهانبینی توحیدی، پیامبران، انسانهای کاملی هستند که برای هدایت جامعه بشری مبعوث و گسیل شدهاند. لذا نه تنها از پیروی هوای نفس مصون هستند و بالتبع برای اهدافی چون شهوت، لذت، ثروت، قدرت و ... ازدواج نمیکنند، بلکه اساساً هیچ کاری به جز اطاعت امر الهی انجام نمیدهند. چنان چه در مورد پیامبر اکرم (ص) فرمود:
«وَ مَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَی» (النجم، 3 و 4)
ترجمه: و از سر هوای نفس سخن نمیگوید * این سخن (قرآن) نیز نیست مگر وحیای که [به او] وحی شده است.
پس انبیای الهی و به ویژه ایشان، در سخن و عمل منطقی به جز وحی الهی ندارند و به دنبال ارضای غرایز حیوانی و تحقق سایر فرمایشان نفسانی نیستند.
از همین رو، در کلام وحی نیز نگاه به ازدواجها یا روابط زناشویی انبیای و اولیای الهی، از زاویه حکمت الهی تعلیم داده شده است. چه نگاه به ازدواج حضرت ابراهیم (ع) با هاجر پس از ساره باشد - چه نگاه به ازدواج حضرت موسی (ع) با دو دختر حضرت ایوب باشد - چه نگاه به حمل بار سنگین و قبول تهمتهای سخت در بارداری حضرت مریم (ع) بدون نزدیکی با هیچ مردی باشد - چه نگاه به صیانت نفس در مقابل هوای نفس و عرضه بدن یک زن قدرتمند و ثروتمند در حکایت حضرت یوسف (ع) با زلیخا باشد ... و یا نگاه به اولین ازدواج پیامبر اکرم (ص) در اوج جوانی، شهرت به پاکی و امانتداری، با زنی بیوه و با اختلاف سنی بسیار باشد و یا ازدواجهای دیگر که به جز یک مورد، همه با زنان سن بالا بود.
نگاه به ازدواجهای ایشان و سایر معصومین (ع) از زاویه دید جهان بینی کفر آمیز (خیالگرا):
اما اگر کفار و مشرکین بر این باورند که نه عالم هستی خدای علیم، حکیم و قادر دارد و نه بالتبع نبوتی در کار هست و انبیایی موظف و گسیل شدهاند، معادی نیز در کار نیست و دنیا همین روابط مادی اجزا و افراد با یک دیگر است، دیگر برایشان چه فرقی دارد که نفر آدم معمولی در 1400 سال پیش چند ازدواج کرده و چرا؟
در دیدگاه آنان پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) یا یک انسان فرهیخته، دانشمند، عاقل، مدیر و مدبر، سیاستمدار، ایدئولوگ و ... بوده و یا دست کم یک انسان معمولی مثل سایر انسانها. پس چه حساسیتی دارند که ایشان چند ازدواج کرده، چگونه، با چه کسانی و چرا؟ و چرا این قدر در این موضوع تمرکز ضد تبلیغی کرده و فرافکنی میکنند؟! مگر کسی میداند که مثلاً افلاطون، سقراط، بقراط، ارسطو، ارشمیدس، اقلیدس، فیثاغورث یا ... چند ازدواج داشتند، چه تفاوت سنی با همسرانشان داشتند و چرا با آنها ازدواج کرده و یا حتی متارکه کردهاند؟
یا اگر او را یک فرد معمولی مانند سایر افرادی میدانند که به خاطر نبوغ کاریزمایی در سیاست و مدیریت به حکومتی گسترده دست یافته است، چه فرقی دارد که چند ازدواج داشته و چرا؟ مگر از همه ازدواجها، روابط زناشویی مشروع و غیر مشروع همه حاکمان و سیاستمداران گذشته و حال خبر دارند؟!
پس معلوم است که از این هجمه سازماندهی شده و یکنواخت اهداف دیگری دارند که اهم آنها همان «قداست شکنی و حرمت شکنی» در اذهان عمومی مسلمانان است که در ابتدا اشاره شد.
خیال گرایی باطل:
از آن جا که اساس و شالوده جهانبینی کفرآمیز بر خیال استوار است و به همین دلیل دائم پیرو نظریات غیر قابل اثبات خود هستند و نه حقایق عقلی و علم عالم هستی، در سیاست گذاریها و اتخاذ تاکتیک ها نیز خیالگرا می باشند.
آنها نمیدانند که «اصول دین» و رسیدن به نگاه و اعتقادی توحیدی، امری تحقیقی و مبتنی بر استدلالهای عقلانی است و چگونگی و چرایی ازدواج، نه در اثبات توحید، نبوت و معاد کاربردی دارد و نه در نفی آن. نه اگر پیامبری فقط یک ازدواج نموده باشد یا اصلاً ازدواج ننموده باشد، دلیلی بر اثبات وجود خداوند حکیم و بالتبع نبوت است و نه اگر پیامبری صد ازدواج داشته باشد، دلیلی بر نفی آن است. و چون در این جهان بینی، «عقل گرایی» حاکم است، این ضد تبلیغها نه تنها هیچ تأثیر سویی بر اعتقادات مسلمانان ندارد، بلکه سبب دشمن شناسی بیشتر آنان میگردد.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
کلمات کلیدی:
تاریخی