آیا مدل نظام سیاسی ایران مبتنی بر اسلام است، چرا رای و نظر مردم را در مسائل اساسی باید مهم دانست؟ ممکن است مردم را یک وقتی را جهل و نادانی فراگرفته باشد و دچار تصمیم اشتباه بشوند؟ مگر ولی فقیه نایب امام زمان (عج) نیست که بتواند در همه‌ی مسائل تصمیم بگیرد.

سوالات و شبهات

وجود ناهنجاری‌های اجتماعی نظیر شیوع بیش از حد اعتیاد و حضور پر رنگ اراذل و اوباش در سطح جامعه و آسیب به مردم از این طریق چیزی نیست که توسط حکومت قابل کنترل نباشد و این شبهه را ایجاد می‌کند که حکومت از وجود چنین ناهنجاری‌هایی سود می‌برد، که اگر جواب منفی است، مدیریت ولی فقیه در جامعه را زیر سوال می‌برند و مطرح می‌کنند چطور بعد از 36 سال از انقلاب هنوز یا قوانین باز دارنده در سیستم قضا وجود ندارد ... (دکتر داروساز - نهاوند)
ارزش رای مردم از هر قشر و با هر سوادی در کشور ما یکی است، ولی آیا این درست است؟ شخصی که تحصیلات بالایی دارد، کسی که خودش در سیاست است و...؛ ایگونه افراد با یک روستایی دور افتاده و یا کشاورزی که بدور از سیاست است، آیا اینها تشخیص شان با هم یکی‌ست؟ (ارشد نرم‌افزار / همدان)
با توجه به سخنان آقای هاشمی رفسنجانی که گفتن ﺁﯾﺖﺍﻟﻠﻪ ﺧﺎﻣﻨﻪﺍﯼ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻨﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ، یعنی بعد از فوت آیت الله خامنه‌ای کشور ایران نیاز به رهبری مثل ایشون نداره؟ یا افرادی با کفایتی مانند آیت الله خامنه‌ای در ایران وجود نداره که جایگزین ایشون شوند؟