«ایکس – شبهه»: قبل از پاسخ، دقت شود که اخیراً بسیار باب شده که بدون آوردن نام مسلک و اسم «وهابیت»، رسم آن را در میان مردم و به ویژه جوانان رایج کنند که از جمله این مسلک و رسم، رجوع به ظاهر قرآن و تفسیر و تأویل دلبخواهی است که البته نتیجهای هم جز انحراف ندارد. لذا در پاسخ سؤال دیگری در این خصوص مطالبی ایفاد شد که حتماً باید برای همین سؤال نیز مورد مطالعه قرار گیرد. (1). اما راجع به سه آیه مذکور و استناد آنها به «منجی آخر الزمان بودن حضرت مسیح علیهالسلام»، اولین سؤال این است که از کجا این نتیجه عجیب و غریب را اخذ نمودهاند، چرا که حتی ظاهر آیات نیز چنین بیان و یا حتی اشارهای ندارند:
الف - در سوره البقره – آیه61، پس از آن که معتقدین به الوهیت آن حضرت را مشرک میخواند و تصریح مینماید که او به جز بندهای که او را «مثل» برای بنیاسرائیل قرار دادیم نبود و اگر میخواستیم اصلاً به جای شما ملائکه را روی زمین قرار میدادیم، میفرماید:
«وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلا تَمْتَرُنَّ بِها وَ اتَّبِعُونِ هذا صِراطٌ مُسْتَقيمٌ» (الزخرف - 61)
ترجمه: و بيگمان [تولد و بعثت] او نشانهاى از قیامت است، در [آن] شك مكنيد، و مرا پيروى كنيد، كه اين راه راست است.
حالا کجای این آیه به صورت مستقیم و یا حتی تلویحی یا تفسیری میفهماند که ایشان منجی آخرالزمان است؟ آیا این سوء استفاده که هیچ، تحریف علنی نیست؟
ب – در سوره آل عمران – آیه 55 نیز پس از اشاره به نصرت خواستن حضرت عیسی (ع) و پاسخ مثبت حواریون میفرماید:
«إِذْ قالَ اللَّهُ يا عيسى إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَ رافِعُكَ إِلَيَّ وَ مُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذينَ كَفَرُوا وَ جاعِلُ الَّذينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذينَ كَفَرُوا إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فيما كُنْتُمْ فيهِ تَخْتَلِفُونَ» (آل عمران - 55)
ترجمه: و به ياد آر آن زمان را كه خداى تعالى گفت: اى عيسى من تو را خواهم گرفت و به سوى خود بالا خواهم برد و از شر كسانى كه كافر شدند پاك خواهم كرد و پيروانت را بر كسانى كه كافر شدند برترى تا قيامت مىدهم آن گاه برگشتتان به سوى من است، و من- بين شما در آنچه اختلاف مىكنيد حكم خواهم كرد.
همان طور که مشهود است آیه دلالت بر این دارد که خداوند ایشان را بالا برد. و در واقع تکذیب کسانی است که معتقدند او را به صلیب کشیدهاند. و اگر عدهای بخواهند که به ظاهر آیه نیز قناعت کنند، باید نتیجه بگیرند که او دیگر بر نمیگردد تا قیامت برپا شود. یعنی حتی اعتقاد تشیع به رجعت ایشان را نیز باید نفی کنند، پس از کجای این آیه نتیجه گرفتند که منجی آخر الزمان اوست؟
ج – در سورهی النساء – آیه 55 نیز میفرماید: هیچ اهل کتابی (چه یهودی و چه مسیحی)، اهل کتاب نیست، مگر این که قبل از مرگش به حضرت عیسی (ع) ایمان بیاورد. یعنی با شعار نمیشود. با دروغ و حیله و پسر خدا و خود خدا خواندن او کار درست نمیشود، بلکه باید واقعاً به عبد و پیامبر بودن ایشان ایمان بیاورد تا بشود به او گفت: اهل کتاب. حال این چه ربطی به منجی آخرالزمان دارد؟
«وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ إِلاَّ لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهيداً» (النساء - 159)
ترجمه: هيچ فردى از اهل كتاب نيست مگر آنكه قبل از مرگش به طور حتم به عيسى ايمان مىآورد و عيسى در قيامت عليه آنان گواه خواهد بود.
د – پس میبینیم که نه تنها تفسیر و تأویل به رأی میکنند، بلکه حتی ترجمهی ساده را تحریف کرده و به غلط مطلبی بیان میدارند که شبهه و انحرافی وارد کنند و اینان هیچ قصدی به جز دور کردن اذهان عمومی از تشیع ندارد.
به آنها بگویید: اگر قرآن را قبول ندارید، به قرآن استناد نکنید – اگر قبول دارید، قرآن میفرماید که به رسول و اولیالامر و راسخون فیالعلم مراجعه کنید – و اگر قبول ندارید و به خاطر اعتقاد ما به قرآن استناد میکنید تا به اصطلاح دلیل نقضی بیاورید، بدانید که ما همهی آیات قرآن را قبول داریم که از جمله آنها رجوع به معلم کتاب «پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین» است. و برای پیامبر آخرالزمان هیچ منعی نداشت که خود بگوید: منجی آخرالزمان حضرت مسیح (ع) است، نه این که مکرر و مستمر نشانیهای آن حضرت را از اسم، لقب، کنیه، نسل گرفته تا شکل و قیافه و رسم، مشخصاً بیان نماید.
کلمات کلیدی:
اعتقادی سوره آل عمران سوره نسا سوره زخرف