یادداشت سردبیر: هیچ کس را مسخره ننماییم و هرگز با مقدسات شوخی نکنیم، خداوند متعال، با کسی شوخی ندارد؛ از هر نوشتار یا گفتاری می‌پرسد!

سوالات و شبهات

چرا خداوند در سوره توبه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آیاتی آورده است که امکان برداشت سو و نادرست از آنها وجود دارد؟ امروزه فرقه‌های انحرافی با سو برداشت از این آیات دست به خشونت می‌زنند. چرا آیات بطور شفاف بیان نشده‌اند که نیاز به چند نوع تفسیر در مورد آنها نباشد؟ (ارشد مدیریت)
در المیزان آمده: پیامبر با کسانی که به جنگ ایشان بر می‌خاستند نمی‌جنگید، تا آن آیات 1 تا 9 سوره توبه (برائت) نازل شد و امر به کشتن تمامی مشرکان گردید. آیا کار پیامبر در کشتن تمام مشرکان و اجبار آنها به دین با آیه چهار و هفت خود سوره توبه و نیز "لا اکراه فی الدین" منافات ندارد لطفا از خود تفسیر المیزان جواب دهید. (ریاضی)
در مورد آیه چهل از سوره توبه قسمت «ان الله معنا» اگر فرض را بر این بگیریم که ابوبکر همراه پیامبر بوده، در آیات دیگر آمده «ان الله مع المحسنین - ان الله مع المتقین و ...»، پس نتیجه آن که ابوبکر هم محسن است هم مومن هم متقی! پنج سال است جوابی برای این شبهه پیدا نکردم (البته فقط همین قسمت آیه)؛ از هر که هم می‌پرسم بلد نیست یا جواب درست نمی‌دهد! خواهشاً جوابی بدهید. (طلبه، اصفهان)