س: سؤالی که با ایمیل برای بسیاری ارسال شده: کدام مردی حاضر است که دخترش یا خواهرش به ازدواج موقت (متعه) مردی هوسران درآید؟ پاسخ چیست؟
: ازدواج موقت، یا متعه، یا صیغه، یا به هر نام دیگری که بخوانندش، یک قانون و یک حقوقی است که در شرع مقدس اسلام تشریع شده است و در وضع قانون یا بررسی یک بند حقوقی، هیچ جایی برای احساسات و به اصطلاح تحریک غیرت یا تعصب نیست، بلکه قانون صحیح باید با وحی، با عقل، با فطرت، با منافع و حقوق فردی و اجتماعی منطبق باشد. و کسانی که به این شیوههای ضد تبلیغی متوسل میشوند، چون استدلالی عقلی و علمی ندارند، به تحریک عواطف و ایجاد انحراف در اذهان مردم میپردازند:
«وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطانٍ مَريدٍ» (الحج، 3)
ترجمه: و از مردمان كسى است كه درباره خدا، بدون دانش، جدال مىكند و هر شيطان سركشى را پيروى مىكند.
اما در عین حال از همین راهی که گمان کردهاند میشود با آیات خدا جدل نموده و احتجاج کنند، میشود پاسخهای روشنی ارائه داد.
خوب است به جای شعارهای به اصطلاح محرک غیرت یا بهتر بگوییم تعصب مردانه، این بار حقوق زن را نیز در بررسی موضوع لحاظ نماییم:
الف – ازدواج دائم یا موقت برای دختر باکره بدون اذن پدر جایز نیست. پس موضوع ازدواج موقت فقط مربوط به زنانی میشود که در حال حاضر متأهل نمیباشند. پس برای آنان نه اجازهی پدر یا برادر شرط است و نه نقشی دارد و نه اساساً به آنان مربوط است، که راضی باشند یا نباشند. بلکه مستقیماً به خود «زن» مربوط است.
ب – هیچ زنی مجبور به ازدواج دائم یا موقت نیست. پس با عقل و درایت، خودش تصمیم میگیرد که آیا به ازدواج موقت مرد مطلوب خود درآید یا خیر؟ و قرار نیست که زن برای ارضای غرایز طبیعی خود به دنبال رضایت پدر و برادر و دیگران برود. این یک مسئله و یک حق کاملاً شخصی است.
ج - این دسته از افراد که به هنگام بحث از ازدواج موقت میپرسند: کدام پدر یا برادری راضی است ...؟، اما به هنگام ازدواج دائم دختر باکره میگویند: مگر خودش انسان نیست و عقل ندارد که مصلحت خود را تشخیص دهد، پس چه نیازی به اذن پدر دارد؟! حال آن که دختر باکره، تجربهی مرد و همسر را ندارد و پدر به عنوان یک مرد و یک همسر که مردشناس است، بهترین مشاور اوست. عقل و تجربهی پدر در کنار احساسات و عواطف دختر قرار میگیرد و نتیجهی منطقی و مطلوبی میدهد. اما در ازدواج موقت که یک «زن» میخواهد برای روابط شخصی خود تصمیمی بگیرد، میپرسند کدام پدر یا برادری راضی است؟! بدون آن که از خود بپرسند: اصلاً به آنها چه مربوط است؟
د – شهوت جنسی، یک نیاز طبیعی است و ارضای سالم و درست آن موجب رشد و کمال جسمی و روحی میگردد و هم چنین سرکوب یا ارضای نادرست و ناصحیح آن موجب عوارض روحی، جسمی، اخلاقی و ... در فرد و جامعه میگردد. به قول شهید مطهری (ره): زن گندم نیست که بگوییم اضافهی آن را به دریا میریزیم. او هم یک انسان است، مثل هر انسان دیگری (مضمون). و دارای نیازها جسمی، روحی، روانی، فردی و اجتماعی متفاوت که باید بتواند آنها را از طریق درست پاسخ داده و رفع نماید. بدیهی است اگر ازدواج دائم برایش میسر نباشد و راه ازدواج موقت نیز مسدود باشد، هیچ راهی به جز سرکوب نیازهای ضروری که موجب بروز بیماریهای جسمی و عقدههای روحی و روانی میگردد و یا ارتکاب «زنا» که از سویی موجب خرد شدن شخصیت و به اسارت درآمدن حریّت و تسخیف جایگاه انسانی گردیده و از سوی دیگر موجب معصیت و هلاکت اخروی، پس اضلال دنیویش میگردد، باقی نمیماند.
د- کسانی که با ازدواج موقت مخالفت میکنند و به اصطلاح غیرت و تعصبات پدر و برادر را تحریک میکنند، نه تنها هیچ مخالفتی با روابط آزاد جنسی ندارند، بلکه میخواهند از یک سو زن چارهای جز زنا نداشته باشد و از سوی دیگر آنها مقابل هوسرانی خود کمترین تعهدی را متقبل نگردند.
آیا این دخترانی که به عنوان دوست دختر اتخاذ میکنند، آدم نیستند؟ دختران و خواهران نیستند؟ پدر و برادر ندارند؟! آیا این آقایان هنگامی که میخواهند دختر یا زنی را اغفال کنند، او را به گردش و سینما و کافیشاپ و ... برده و در نهایت به آلودگی بکشانند، اول از پدر و برادرش میپرسند: آیا شما راضی هستید؟ آیا اجازه میدهید که دختر شما یا خواهر شما را اغفال کرده و مورد لذت جنسی خود قرار دهیم و سپس بدون هیچ تعهدی در مقابل وی مثل یک دستمال مصرف شده دورش بیاندازیم؟
ھ - کدام راه را میتوان هوسرانی و سوء استفادهی مردان هوسران قلمداد نمود؟ این که اگر مردی حتی اگر قصد لذت جنسی داشته باشد در مقابل زن متعهد به تعهداتی مانند ازدواج دائم باشد و زنی که با اوست را همسر قانونی و شرعی خود بداند؟ یا این که هیچ تعهدی نداشته باشد و به او به چشم یک قربانی، طعمه، جنس دوم، ابزار و فاحشه نگاه کند؟!
و – از تمامی کسانی که با ازدواج موقت مخالفند بپرسید: راه پیشنهادی شما چیست؟ آیا یک زن باید تا فرصت ازدواج دائم مجددی برایش پیش نیامده، تمامی نیازهای طبیعی خود را سرکوب کند و ریاضت بکشد و آیا اصلاً میسر است؟ و یا این که [العیاذ بالله] مرتکب زنا شود؟
مگر توجیه این قبیل افراد در قبال «زنا» این نیست که یک مسئلهی شخصی است و به کسی چه ربطی دارد؟ در حالی که زنا با اشاعهی فحشا در جامعه، حقوق و امنیت فردی و اجتماعی همگان را به خطر میاندازد. چطور شده که برای ازدواج موقت یک زن میپرسند: کدام پدر یا برادری راضی است؟
پس یقین بدانید که مخالفت با ازدواج موقت، اگر از روی جهل و نادانی نباشد، به طور حتم و یقین برای ترویج فحشا و سوء استفاده جنسی بدون تعهد و مسئولیت از زنان است. و این همان اسارت و بردگی نوینی است که جهان غرب به نام آزادی و فمینیسم برای جامعهی زنان به ارمغان آورده است.
مرتبط:
فرق ازدواج موقت با رابطه نامشروع (زنا) چیست؟
صیغه (ازدواج موقت) و اقدام جوانان به این امر
آیا ازدواج موقت راهکار است یا ...؟
فلسفه تشریع متعه، یا همان ازدواج موقت چیست؟
ازدواج موقت با شروط انجام میشود
آیا تا به حال کسی به خاطر غیر شهوت ازدواج موقت کرده است؟
آیا سند معتبری بر حلیّت ازدواج موقت (متعه) در منابع اهل سنت وجود دارد؟
کدام مردی حاضر است که دخترش یا خواهرش به ازدواج موقت (متعه) مردی هوسران درآید؟
- تعداد بازدید : 6743
- 26 اسفند 1390
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: حقوقی و احکام ازدواج ازدواج موقت
نظرات کاربران
به نظر من صیغه موقت فقط به درد زنهای بیوه و زنان مطلقه اس البته نه صیغه کوتاه مدت چون درجامعه ما خیلی ها صیغه موقت رو به مسایل جنسی ربط میدن اما از اونجایی که کشورمون پر از مردهایی که نمیشه بهشون اعتماد کرد و بغیر از مسایل جنسی احساساتت رودرگیر کنی چیز دیگه ای نمیاره مثلا عاشق مردی میشی وبا اون صیغه میشی بعد مثلا یک ماه وقتی که مرد بهره کافی برد از تو جدا میشه خیلی راحت وتوی زن میمونی با احساساتت اما در ازدواج دایم مرد به چشم جنسی نگاه نمیکنه وشریک یک عمر زندگی خودش میدونه پس تصمیم با تویه زنه که باهاش بمونی یا نه من از شما زنها خواهش دارم فریب نخورید اگه میخواهید امتحانشان کنید ومهریه بالایی بخواهید ببینید که چطور صیغه از سرشون میفته سایت - در احکام الهی و فلسفه احکام، «به نظر من» را رها کنید، چون حتماً یا غلط است و یا ناقص می باشد.
سلام. ممنون از سایت خوبتون.به نظر من ازدواج،ازدواجه دیگه. حرام که نیس مایه آبروریزی هم نیس
سلام ، یکی از دوستانم به عقد موقت آقایی در آمد از طریق محضر الان قصد جدایی دارد و تصمیم به ازدواج دائم با مردی دیگر اما نگران که قضیه ازدواج موقتش کسی نفهمه آیا این عقد موقت در ازدواج دائمش نقشی داره آیا ممکن باعث آبرو ریزیش بشه
باسلام،میشه بگید کدوم مرجع ازدواج موقت دختر باکره رو مشکل نمیدونه؟ سایت: ما نمی دانیم. شما به دنبال حکم شرعی هستید یا این که حکمی موافق میل خود پیدا کنید؟
ای بابا حالا شوهر کجا بود که دایم باشه یا موقت.
قبل از اینکه ازدواج کنم صیغه رو یه کارزشتو ناپسند میدونستم ولی الان با این همه مشکلی که دارم تو زندگی با خودم میگم کاش ازدواج نمیکردم و هر موقع فیلم یاد هندستون کرد برا مدتی صیغه میشدم و بعد از بجای طلاق و دادگاه و... مدت ضیغه که تموم شد مارو به خیرو انو و به سلامت هر کی هم هر جور که دوست داشت فکر میکرد .
جواب کامنت اولی= کی گفته مردان به دختری که قبلا ازذواج موقت کرده به چشم هوسباز نگاه میکنند؟؟؟ مردان یک تار موی دختری که با شخصی به صورت موقت ازدواج کرده را با 100 دختری که روابط مختلف و بی بندوباری های متعدد داشتند عوض نمیکنند
hichvaght dar rabete ba mozue entekhabe hamsar dochare eshtebah nashid.khahesh mikonam khahesh mikonam khahesh mikonam azatun khahesh kardam chon kheili dusetun daram kheili
اسلام دین آسانی نسبت به ادیان دیگر است که منطبق با فطرت انسان ودر هماهنگی کامل با محیط پیرامونی وضع شده وعمل به آن مشقت آور نیست .
آقا یا خانم j@yahoo.com اولا که باکره را «زن» نمیگویند (لذا به گمانم که آقا هستی و نگران وضع دختر خانمها) - در ثانی امکان ازدواج دائم از دختران باکره سلب نشده است، شما اینقدر هم ناامیدشان نفرمایید - سوما مطلب را نخواندی که «زن»ها نیازی به اذن کسی ندارند - رابعاً چه اصراری هست که حتماً دختر باکره به جای ازدواج دائم، ازدواج موقت کند؟! حالا این همه زن که امکان ازدواج کمتری دارند موضوع بحث نباشند؟ معلوم است فقط خواستی چیزی بگویی و رد کنی و نقی بزنی جانم
زنهای باکره باید نیازهاشون رو سرکوب کنند چون امکان ازدواج دائم ندارند و آقابالاسرشون(پدر) بهشون اجازه ازدواج موقت نمی ده!!!! و مردهای متاهل می تونند راحت زن صیغه کنند!!!! چه عادلانه... همه چی به نفع رجال!!!شبهه ام ! برطرف شد !!!
با سلام.بنده نیز زمانی با ازدواج موقت مخالف بودم ولی بعد از ورود به دانشگاه و اشنایی با مشکلات عدیده ای که بر سر راه ازدواج دائم جوانان وجود دارد ومنتهی به عقده هایی گردیده که ان را به چشم اسلام در براورد کردن نیاز جسمی اشان می بینند متقاعد شدم که با ساماندهی این ظرفیت خوب الهی و اماده کردن جامعه از لحاظ فرهنگی میتوان به حل معظلات جامعه کمک کرد.در سیره یارا ن ائمه ازدواج موقت وجود داشته وبه ان توصیه نیز شده است.
باسلام، طبق نظر اسلام دختر باكره نيز ميتواند ازدواج موقت نمايد، مراجع عظام تقليد نيز آنرا حرام نميدانند بلكه اين حكم را بنابر احتيياط واجب جايز نميدانند در حكم احتياط واجب ميتوان به مرجعي رجوع كرد كه اين اجازه را داده. فرهنگ ازدواج موقت براي شيعيان لبنان چه براي دختر باكره و چه براي زن بيوه و مطلقه كاملا پذيرفته شده و جا افتاده است اما متاسفانه در جامعه ايران به دليل نگاه هاي فمينستي به زن و رواج اسلام فمينيستي اين مسئله حل نشده و بلكه مضموم نيز ميباشد و مضمومتر آنكه حتي كساني كه اقدام به ازدواج موقت مينمايند را نيز به چشم يك انسان هوسران مينگرند.