ایکس – شبهه: وقتی میبینید که یک عدهای میخواهند سر و ته هر موضوع را به رهبری کشانده و به نوعی ضد تبلیغ و تخطئه کنند، اگر شهرداری کاری را خراب کرد، مدیر بانک رشوه گرفت، پیاز و پسته گران شد و ...، چنان مسئله را مستقیم به رهبری وصل میکنند که گویی در این مملکت نه مجلسی با نمایندگان منتخب مردم وجود دارد، نه دولتی با ریاست منتخب مردم وجود دارد، نه اتحادیهها و صنوف که اغلب خودشان گرانفروشتر از بازار هستند وجود دارد، نه شهردار و کارمند شهرداری و ... که همه بدنهی نظام و همین مردم هستند وجود دارند و نه اساساً مملکت قانون و نظامی دارد و فقط رهبری است که باید همه کار بکند و پاسخگوی هر ضعفی باشد، بدانید که هدف از بحث فقط ضد تبلیغ و تخطئه است. لذا منتظر پاسخ هم نیستند و به پاسخی که ایفاد میشود نیز کاری ندارند و مکرر و مستمر همان حرف اول خودشان را میزنند.
اما در عین حال چون سؤال را شما کاربر گرامی مطرح نمودید، به موارد ذیل دقت نمایید:
الف – جریانات، حوادث، وقایع و تعاملات سیاسی، مانند حوادث بازی فوتبال نیستند که سطحی بوده و بیش از شعارهای ژورنالیستی و هیاهوهای رسانهای عقبه، عمق و اثر دیگری نداشته باشند. یک سیاستمدار وقتی شعاری میدهد نیز مبتنی بر جریانات بسیار حساس گذشته و زمینهساز اهداف آینده است.
ب – بیانات مقام معظم رهبری در آن خطبه نماز جمعه نیز مبتنی بر تنشهایی بود که در جامعه ایجاد شده بود و عوامل بسیاری در داخل و خارج سعی داشتند تا نهایت سوء استفاده را ببرند. لذا مقام معظم رهبری در سخنان خود چند نگاه و خط مشی را تبیین و بیان نمودند.
اول آن که مسئله داخلی است – دوم آن که هیچ یک از رقبای انتخاباتی دشمن نیستند – سوم آن که اختلاف نظرهایی بین افراد یا جریانها در زمینههای متفاوت وجود دارد که بحث و انتقاد در این زمینهها خوب است و مسئولین باید خود را پاسخگوی انتخابات بدانند – چهارم آن که نباید اختلافات به اردو کشی خیابانی کشیده شود و در نهایت قانون باید ملاک باشد ... و بالاخره آن که در برخی از موارد مطروحه و مورد بحث و چالش، نظر رئیس جمهور به نظر من نزدیکتر است. (نه این که عین نظر من است، بلکه نسبت به نظرات دیگران که دورتر است، این نزدیکتر است).
ج – ایشان در بیانات خود هر چهار نامزد انتخاباتی آن دوره را مورد تأیید قرار دادند و فرمودند:
*- رقابتهای انتخاباتی ، رقابتهای کاملا آزاد ، جدی و شفاف بود و همه دیدند. به قدری این رقابتها و مناظرهها شفاف و صریح بود که عدهای به آن معترض شدند و حق هم تا حدودی با آنهاست.
این چهار نامزد ، همهشان جزو عناصر نظام و متعلق به نظام بوده و هستند.
یکی شان رئیس جمهور خدوم و مورد اعتماد است.
یکی نخست وزیر خود من بوده است در مدت هشت سال.
یکی از آنها فرمانده سپاه و از فرماندهان اصلی دفاع مقدس بود.
و یکی از آنها دو دوره رییس مجلس بوده است.
*- این رقابت، درون نظام بود بین عناصر متعلق به نظام که همهشان را از نزدیک میشناسم و خصوصیات رفتاریشان را میدانم و از نزدیک با همهشان کار کردهام و البته همه دیدگاههایشان را قبول ندارم و بعضی را برای خدمت به کشور مناسبتر از بقیه میدانم ولی انتخاب با مردم است. خواست من نه به مردم گفته شد و نه لازم بود مردم آن را مراعات کنند... در انتخابات، دعوا بین نظام و بیرون نظام نیست... مردم هم در چارچوب نظام عمل کردند.
ایشان در این خطبه ضمن آن که هر چهار نامزد را تأیید کردند، ضمن آن که حتی از کارهای خوب آقای هاشمی دفاعی مبسوط نمودند، از یک سو نفی کردن تمامی زحمات و دستآوردها طی سی سال گذشته را مورد انتقاد قرار دادند و از سویی دیگر اهانت، اتهام، دروغگویی و ... علیه رئیس جمهور منتخب مردم را نکوهش کردند.
د– کِی ایشان فرمودند که آقای احمدی نژاد، [یا هاشمی، یا خاتمی و حتی موسوی که بارهای مورد تأیید و حمایت ایشان قرار گرفتند]، تا عمر دارند هر کاری بکنند و هر چه بگویند مورد تأیید است و یا به نظرات ایشان نزدیکتر است؟!
کِی ایشان فرمودند که هاشمی یعنی هاشمی و همه آقازادهها و اعوان و انصارش با هر چه که کرده و میکنند؟ کِی ایشان فرمودند که فرمودند که احمدینژاد، یعنی «احمدینژاد += مشایی» و تا عمر دارند هر چه گفتند و هر چه کردند مورد تأیید است. اگر چنین بود که همان اولین اقدام احمدینژاد مبنی بر انتصاب مشایی به معاونت را مورد نقد و نصیحت قرار نمیدادند.
اگر این کوتاهنظران و جوّسازان زمان حضرت رسول اعظم (ص) بودند، ایشان را نیز مورد نکوهش قرار میدادند که چرا هجرت کرد؟ چرا صلح حدیبیه را، آن هم با قبول حذف لقب رسول الله (ص) در ادامه کلمه «محمد» پذیرفت؟ چرا به هنگام فتح مکه خانه ابوسفیان را خانه امن معرفی نمود؟ چرا همهی آنان را گردن نزد؟ چرا دشمنان پنهان که هنوز بغض قلبی خود را بروز نداده بودند را کنار نگذاشت و رسوا نکرد؟ چرا بارها طلحه و زبیر را مورد تفقد قرار داد و ...؟ البته امثال این کوتاهنظران و برخورداران از حقد، کینه، عداوت و ... آن زمان هم بودند و همین نوع جوّسازیها را نیز انجام میدادند. رجوع به علل تصمیم به ترور امیرالمؤمنین (ع) از جانب خوارج، که همه اهل نماز، روزه و جهاد بودند، خود گویای مطلب است.
ﻫ – امام خمینی (ره) در مورد تأییدهای خود نیز یک ملاک و شاخص کلّی بیان نمودند تا هیچ گاه تأییدهای گذشته در آینده مورد سوء استفاده قرار نگیرد و فرمودند: «ملاک حال فعلی افراد است». امام خامنهای نیز مکرر و مستمر تصریح نمودهاند که هیچ گاه همه گفتارها، همه عملکردها و همه رفتارها و مواضع افراد و جریانها، دولتها و مجالس و ... به صورت دائمی و تا ابد مورد تأیید نیست و فقط مواضع درست و عملکردهای صحیح مورد تأیید است.
کلمات کلیدی:
سیاسی