ایکس – شبهه / پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات: در این سؤال، دو پرسش مطرح شده است، یکی در خصوص روش شناسایی سؤالات و شبهات و دیگری در خصوص روش پاسخگویی به آنها.
الف – در این پایگاه سؤالات و شبهات را تفکیک و انتخاب نمیکنیم که نیاز به اصول و روش خاصی داشته باشد. این نیاز وقتی است که کسی (پایگاهی، رسانهای ...) بخواهد از بین سؤالات و شبهات دریافتی خود، برخی را انتخاب کرده و فقط به آنها پاسخ دهد.
ب – در این پایگاه به تمامی سؤالات و شبهات ارسالی، پاسخ داده میشود (البته به حد توان و امکان و به ترتیب دریافت). منتهی در درج یا ارسال پاسخ، روش و اصول وجود دارد:
ب /1– سؤال یا شبههی ارسالی برخی از کاربران، کاملاً جنبه خصوصی دارد، چه قید کنند که درج نشود و چه قید نکنند. بدیهی است که این دسته از سؤالات در صفحه نمایشی پایگاه درج نمیشود و پاسخ مستقیم برای سؤال کننده ارسال میگردد. بسیاری با حسن ظنّ مسائل شخصی خودشان را مطرح میکنند.
ب /2– سؤال یا شبهه برخی جبنه خصوصی ندارد، اما جنبه عمومی نیز ندارد. بدیهی است که وقتی روزانه دهها سؤال از سوی کاربران گرامی ارسال میشود، نمیتوان همه را در صفحه اصلی درج نمود؛ چرا که اولاً آن سؤال برای همگان موضوعیت ندارد و ثانیاً در صورت درج، مدت بقای هر سؤال و شبهه روی صفحه، به چند دقیقه هم نمیرسد. مثل یک سایت خبری میشود که هر لحظه اخبارش تغییر میکند و گاهی برای با خبر شدن از یک واقعهای که در روز و چند ساعت پیش اتفاق افتاده، باید به آرشیو رجوع کرد.
پس روش این است که سؤالات یا شبهاتی که بیشتر در اذهان مطرح است - یا به مسائل کلی و اساسی که دانستناش برای همگان یا اغلب لازم است یا میتواند مفید باشد – یا شبهاتی که بسیار رواج یافته و ...، درج میگردد، پاسخ مابقی به ارسال کننده ایفاد میگردد.
ج – اما، اصول و روش پاسخگویی نیز به تناسب سؤال یا شبههی مطروحه میباشد. بدیهی است که منبع اصلی مطالعات جهت پاسخگویی، قرآن کریم، احادیث معتبر از اهل عصمت سلام الله علیهم اجمعین و هم چنین تألیفات یا بیانات اساتید میباشد که معمولاً اگر نقل قول شود، حتماً سند آن نیز درج میگردد.
گاهی تهیه و تنظیم یک پاسخ، چند ساعت وقت برای مطالعه، نوشتن، تدوین، درج مطالب مربوطه در حاشیه و ... نیاز دارد.
ج /1- اما گاهی پاسخ تحلیلی است. چه به عنوان سند، آیه و حدیث و نقل قولی آورده شود و چه نشود. به عنوان مثال: سؤال عقلی، پاسخ عقلی میخواهد، بیان استدلالی میخواهد و به عقل نیز شناخته و تصدیق میشود و نیازی به مدرک ندارد. مثلاً اگر کسی براهین لازم در برهان "علیت" را بیان داشت، هیچ ضرورتی ندارد که بگوید: افلاطون، ارسطو، ملاصدرا، بوعلی یا فارابی ... چنین گفتهاند. مگر آن که از آنها نیز نقل قولی شود که مفید برای بحث باشد.
در همین جا از فرصت استفاده نموده و چند مطلب مهم را به کاربران گرامی عرض مینماییم:
نکته یک:
1- برخی از کاربران گرامی، سؤال یا شبههای ارسال میکنند، اصرار هم دارند که «لطفاً سریعتر پاسخ دهید»، اما هیچ نشانی ایمیلی از خود درج نمینمایند! پس اگر سؤال آنها در ردیف سؤالاتی که در صفحه اصلی این پایگاه درج میشود نباشد، هیچ امکانی برای پاسخگویی وجود ندارد. بعد هم در ایمیل بعدی (و باز هم بدون نشانی) گلهمند میشوند که چرا گزینشی عمل کردید و به سؤال من پاسخ ندادید؟! و ما هیچ راهی نداریم که بگوییم: «چون هیچ نشانی ایمیلی از شما نداریم»!
2- برخی از کاربران [به رغم تذکرات مکرر] در ابتدای نشانی ایمیل خود، حروف دابلیو (www.) را درج میکنند که مختص به نشانی وب سایت میباشد. یا برخی دیگر بین حروفِ نشانی ایمیل خود، فاصله میاندازند و ...! همین خطاها در درج نشانی ایمیل، سبب میگردد که پاسخ ارسالی به آنها بازگشت داده شود و بدیهی است که ما نمیتوانیم نشانی هر سؤالی را کنترل کنیم که آیا درست درج شده یا خیر و یا خطایش چیست؟
نکته دو:
نکته دوم در خصوص درج نظر (کامنت) است که گاه بسیار مورد سؤال و نقد قرار گرفته است که «چرا نظر ارسالی مرا درج ننمودید» و سریعاً نیز حکم به سانسور میدهند، گویی که آن مطلب ارسالی آن قدر دقیق و درست ... و نیز مغایر با معارف (اعتقادی، سیاسی و ...) بوده که این پایگاه میترسیده درج کند و سانسور کرده است؟! اما چنین نیست.
1- نظر برخی از دوستان بسیار متین، مستدل و درست است، اما انصافاً در حد یک مقاله است! خب نمی شود یک نظر (کامنت) طولانی را درج نمود. بدیهی است که اگر کمی روی مطلب خود کار کنند، ویرایش کنند و ارسال نمایند، خودش یک مطلب خوبی است که میتوان به نام خودشان در بخش «نکتهها / به قلم شما» درج نمود.
2- برخی از دوستان نظر (کامنت) خود را [هر چند یک نظر علمی و درست یا یک نقد درست باشد یا حتی درست نباشد]، با یک جلمهی تند، زشت، اهانتآمیز به نویسنده یا سایر نظرات کاربران، آغاز میکنند و یا به آخر میرسانند. مثلاً مینویسد: «آقای فلانی! اینقدر نمیفهمی که ... (البته این مؤدبانهترین شکلش بود که بیان شد)». خب قطعاً و حتماً نظر این کابران گرامی نیز درج نمیشود.
تعجب میکنیم که چرا برخی – به ویژه کسانی که نظر مخالفی نسبت به متن مورد نظر یا نظرات سایر دوستان دارند – اینقدر عصبانی و بد دهن هستند؟! مگر با بد و بیراه گفتن، یا توهین و ...، نظری اثبات، نفی یا تحمیل میشود؟!
گاهی همین افراد (یا برخی دیگر)، در مقابل یک استدلال محکم، یا یک بیان قاطع، گله میکنند که «پاسخ خوب بود، اما چرا تُند گفتید»؟! و هر چه عرض میکنیم که پاسخ ایفادی، پاسخ به سؤال یا شبهه است، نه به شخص محترم ارسال کننده، باز هم گاه گله میکنند.
3- برخی دیگر از کاربران، تحت عنوان نظر (کامنت) تبلیغ میکنند. یکی میگوید: «در این خصوص با من در تماس باشید» و نشانی ایمیل درج میکند – یکی دیگر نشانی وب سایت یا وبلاگ دیگران را میدهد – و جالب آن که برخی نسخه و دارو نیز تجویز میکنند! بدیهی است که این دسته از نظرها نیز به هیچ وجهی درج نمیگردد.
4- نکتهی آخر این که برخی از کاربران گرامی، با حسن ظنّ و اعتمادی که دارند (و ما متشکریم)، مطالب بسیار خصوصی خود را در بخش نظر (کامنت) مینویسند و پاسخ هم میخواهند! خب لازم است که این مسائل صد در صد خصوصی و شخصی را [که هیچ لزومی ندارد که همگان بخوانند و بدانند] در بخش ارسال سؤال درج نمایند، نه در بخش نظر (کامنت). فضای نظر (کامنت) برای سؤال و پاسخ نمیباشد.
*** - در خاتمه از همه دوستان و کاربران گرامی، در سرتاسر کشور و خارج از کشور که با استقبال بینظیر (با ارسال سؤال و شبهه، و یا با مطالعه مطالب مندرج، یا با نقد، یا حتی گاهی اصلاح غلط دیکتهای و تایپی ...) و مهمتر از همه، با دعای خیر خود، این پایگاه را قوت میبخشند، تشکر و تقدیر مینمایم و از تمامی قصورها، تقصیرها، کوتاهیها، غفلتها، احیاناً تندیها و سایر اشکالات پوزش میطلبیم.
مدیریت سایت
کلمات کلیدی:
گوناگون