خدا در قرآن فرموده است که هر موجودی را جفت (زوج) آفریدیم، اما امروز ثابت شده که در برخی از کرمها تخمکهای نر و ماده وجود دارد و باکتریها نیز به صورت فردی تولید مثل میکنند؟ (دانشجوی زیست. جهرم)
پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): متن و ترجمهی آیه مورد بحث، به شرح ذیل است:
«وَمِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» (الذاریات، 49)
ترجمه: و از هر چيزى دو گونه [جفت] آفريديم اميد كه شما عبرت گيريد.
اگر به آیه فوق دقت کنیم، خداوند متعال فرمود همه چیز را «زوج» آفریدم، اما نفرمود که از همه چیز «نر و ماده»ای آفریدم. لذا ما نباید به هر چیزی به دید «جنسیتی» بنگریم. اگر گفته شد عدد دو زوج است، معنایش این نیست که لابد عدد یک زوجه است و آن مذکر و این مؤنث است و لابد از لقاح بین آنها، عدد سه به وجود میآید که مؤنث است. یا اگر گفته شد: یک جفت کفش، معنایش آن نیست که باید یک لنگهی آن مذکر باشد و لنگهی دیگرش مؤنث باشد.
البته تردیدی نیست که «مؤنث و مذکر» نیز از مصادیق زوجیت هستند و در بسیاری از آیات قرآن کریم «زوج» به همین معنا به کار رفته است، اما عمومیت ندارد. به عنوان مثال آنجا که منظور زوجیت جنسیتی انسان است، تصریح میفرماید که از نوع نر و ماده هستند که هر دو از نطفهای که به رَحِم ریخته میشود پدید میآیند:
«وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنثَى * مِن نُّطْفَةٍ إِذَا تُمْنَى» (النّجم، 45 و 46)
ترجمه: و هم اوست كه دو نوع مىآفريند نر و ماده * از نطفهاى چون فرو ريخته شود.
اما «زوج» همیشه و در همه جا به معنای نر و ماده نیست، بلکه به معنای دوتایی شدن نیز هست، یعنی با هم جمع شدن اصناف مختلف و متنوع یک گروه. لذا به هر چیزی که مشابه و قرینه یک دیگر باشند (مثل نر و ماده) زوج گفته میشود – به هر دو چیزی که مقارن یک دیگر باشند (مثل یک جفت جوراب، کفش و ...) زوج گفته میشود - به هر چیزی که مقارن دیگری و متضاد آن باشد (مثل اقطاب مثبت و منفی یا شب و روز) زوج اطلاق میگردد ... و الزامی ندارد که حتماً نر و ماده باشند. «زوج» در بسیاری از آیات معنای اَشکال و انواع نیز میدهد. چنان چه ما نیز در زبان فارسی، هر گاه گفتیم زوج یا جفت، منظورمان نر و ماده نمیباشد.
پس، از نر و ماده گرفته تا جاذبه و دافعه – مثبت و منفی – شب و روز – نور و ظلمت – دنیا و آخرت – بهشت و جهنم – عقل و جهل – سبک و سنگین – گرمی و سردی - مادی و غیر مادی و حتی قبل و بعد و ...، همه زوج یک دیگر هستند و از هر حقیقتی، زوجی آفریده شده است و هیچ یک از آفریده شدگان از این قاعده مستثنی نیستند. لذا فرمود: ««وَمِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ». و البته این خود دلیل بر آن است که تنها آفریدگار است که زوج ندارد، شریک ندارد، مثل و مانند ندارد، ضد ندارد ... و از کلیه صفات مخلوقات منزه (سبحان) است.
نگاهی به واژهی زوج در چند آیه:
*- «احْشُرُوا الَّذِينَ ظَلَمُوا وَأَزْوَاجَهُمْ وَمَا كَانُوا يَعْبُدُونَ» (الصافات، 22)
ترجمه: آنان را كه ستم كردند با ازواجشان (معنی خواهد شد) گرد آوريد.
بدیهی است که در این آیه، منظور از «اَزْوَاجَهُمْ»، همسران ظالمین نمیباشند، هر چند که همسر نیز میتواند از مصادیق زوج باشد. بلکه معنای آن «همراهان، همردیفان، هم سران، همفکران، هم هدفان و جفتها» میباشد. تردیدی نیست که منافی عدل الهی است اگر قرار باشد، آسیه با فرعون یا حضرت لوط با همسر بیایمانش یا امام حسن علیه السلام با جعده که قاتلش بود محشور گردد.
توجه به این نکتهی مهم ضروری است که اگر انسان شیء واحد نیست، اگر به تمامی اجزای درونی و بیرونی خود احتیاج دارد، پس، نه به تنهایی هدایت میشود و به کمال میرسد و نه به تنهایی راه کفر، شرک، نفاق، ظلم و هلاکت را بر گزیده و میپیماید. لذا هر کس با جفت خود، با هر کس و هر چیزی که با آنها جفت و عجین بوده (حتی بت، یا کارگزاران، یا عوامل و ...) محشور میشود.
*- «وَكُنتُمْ أَزْوَاجًا ثَلَاثَةً» (الواقعه، 7)
ترجمه: و شما سه دسته میشوید.
دقت شود که در این آیه، زوج را سه گانه آورده است. یعنی شماها به سه گروه تقسیم میگردید، نه این که شما و همسرانتان به سه گروه تقسیم میگردید. چنان چه مرحوم آیت الله علامه طباطبایی در المیزان ذیل این آیه مینویسند:
«وَ كُنْتُمْ أَزْواجاً ثَلاثَةً" كلمه" زوج" به معناى صنف است، پس ازواج سهگانه يعنى اصناف سهگانه، و خطاب در اين جمله كه مىفرمايد:" در آن روز شما اصنافى سهگانه خواهيد بود»
آیهی «وَمِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» در احادیث و روایات:
امیرالمؤمنین، امام علی علیهالسلام:
خداوند ميان چيزهايی که با هم دشمناند، الفت برقرار کرده و ميان چيزهايی که با هم الفت دارند، دوری افکنده و با جدايی افکندن ميان آنچه با هم الفت دارند، دلالت بر جدايی افکننده و با الفت دادن ميان آنچه با هم در تضاد هستند، دلالت بر تأليف کنندهی آنها نمود و اين همان چيزی است که خداوند در کتاب خود فرمود: «وَ مِن کُلِّ شِیءٍ خَلَقنا زَوجَينِ لَعَلَّکُم تَذَکَّرُونَ.» (بحارالانوار، علامه محمد باقر مجلسی، ج 4، ص 305)
امام رضا علیهالسلام:
«بمضادته بين الاشياء عرف ان لاضدله ، بمقارنته بين الاشياء عرف ان لا قرين له ، ضاد النور بالظلمة ، واليبس بالبلل ، والخشن باللين ، والصرد بالحرور، مولفا بين متعادياتها مفرقا بين متدانياتها، دالة بتغريقها على مفرقها، وبتاءليفها على مولفها، وذلك قوله : «ومن كل شى ء خلقنا زوجين لعلكم تذكرون» .( تفسیر نورالثقلين ، جلد 5، ص 130)
ترجمه: (خداوند) اشياء جهان را متضاد آفريده تا روشن شود براى او ضدى نيست و آنها را با هم قرين ساخته تا معلوم شود قرينى براى او نيست ، نور را ضد ظلمت ، و خشكى را ضدترى ، و خشونت را ضد نرمش ، و سرما را ضد گرما قرار داده ، در عين حال اشياء متضاد را جمع كرده و موجودات نزديك به هم را از هم جدا نموده تا اين جدايى دليل بر جدا كننده و آن پيوستگى دليل بر پيوند دهنده باشد و اين است معنى آيه : «ومن كل شى ء خلقنا زوجين لعلكم تذكرون». (تفسیر نورالثقلين ، جلد 5، ص 130)
امام رضا علیهالسلام:
«ولم يخلق شيئا فردا قائما بنفسه دون غيره للذى اراد من الدلالة على نفسه واثبات وجوده فالله تبارك وتعالى فرد واحد لا ثانى معه يقيمه ولا يعضده ولا يكنه ، والخلق يمسك بعضه بعضا باذن الله ومشيته» .( بحارالانوار، جلد 10، ص 316)
ترجمه: و (خداوند) چيزى را نيافريده كه فرد و قائم به نفس باشد و نياز به غير خود نداشته باشد. چنين كرد تا مردم را به خويش راهنمايى كند و هستى خود را اثبات نمايد. پس خداوند تبارك و تعالى تنهايى است كه چيز ديگرى با او نيست كه هستى او به آن بستگى داشته باشد و او را كمك كند و مستور دارد و آفريده ها همه هر كدام ، ديگرى را مى گيرند، هستى هر يك قائم به هستى ديگرى است و اتصال آنها به فرمان و خواست خداوند است.
- تعداد بازدید : 56169
- 21 مهر 1392
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: قرآن آیات قرآن
نظرات کاربران
در تفسیرهای قدیمی تر مانند تفسیر طبری و تفسیر نور، معنی این واژه بر اساس مونث و مذکر بودن یا متضاد بودن همه چیز تفسیر شده است. مانند زن و مرد، نر و ماده، شب و روز، سرد و گرم. اما بعد از اینکه تحقیقات جدید علمی در زیست شناسی به دست مفسرین اسلامی رسید ناگهان تفسیرها هم دکرگون شدند و مفسران کوشیدند براساس نظریات جدید علمی ، قرآن را تفسیر کنند تا از اعجاز قرآن دفاع کنند غافل از اینکه تفسیرهای قدیمی تر چیز دیگه ای می گفتند و وجود این تضاد، زمینی بودن قرآن را بیشتر از پیش ثابت کرد.
سایت - خلط مبحث نکنید، بحث از اعجاز نیست و البته هیچ اشکالی هم ندارد به موازات رشد و کشفیات علمی، آیات بازنگری و تفسیر شوند.
عالی بود
واقعا ممنون به خاط سایت خوبتون واقعا شبهات را به خوبی برطرف میکنید
به نظر من منظور از این ایه نظریه ی ماده و ضد ماده میباشد حتی میتونه نظریه ی جهان موازی هم باشه که قران توی 1400سال پیش به اون اشاره کرده.
سایت - اگر مقصود عوالمی جز عالم ماده است، معلوم است که عوالم دیگری نیز وجود دارد، اما اگر مقصود عالم مادی موازی باشد، فقط یک تخیل است. هیچ اثری که ذهن را نزدیک کند نیز وجود ندارد.