پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس - شبهه):
اگر مقصود فقط بالا بردن روح پس از وفات باشد، اعجاز و امتیازی نیست؛ چرا که همگان پس مرگ، به عوالم دیگری که مادی نیستند، منتقل میشوند.
بدیهی است که پیش از بحث راجع به هر آیه، حدیث یا گزارۀ دیگری، باید به اصل گزاره و جمله دقت نمود و اگر به زبان دیگری بیان شده، باید حتماً به برگردان (ترجمه) آن نیز دقت نمود؛ چرا که بسیاری از پرسشها و شبهات، مبتنی بر ترجمههایی است که صحیح نمیباشند! به عنوان مثال مربتط: آیا در آیه چنین بیان شده که «ما عیسی را نکشتیم؟! یا فرمود: «آنها نکشتند»!
«وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِیحَ عِیسَى ابْنَ مَرْیمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِیهِ لَفِی شَكٍّ مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ یقِینًا * بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَیهِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِیزًا حَكِیمًا» (النساء، 157 و 158)
- و گفتارشان كه ما عیسی پسر مریم، پیامبر خدا را كشتیم [خطاست]، در حالی كه نه او را كشتند و نه بدار آویختند، لكن امر بر آنها مشتبه شد و كسانی كه در مورد (قتل) او اختلاف كردند از آن در شك هستند و علم به آن ندارند و تنها از گمان پیروی میكنند و قطعا او را نكشتند * بلكه خدا او را به سوی خود برد و خداوند توانا و حكیم است.
الف - در آیات متعددی تصریح شده که تمامی مخلوقات، اعم از مادی و غیر مادی، به سوی خدا برده میشوند. جهانبینی توحیدی و مادی، مبتنی بر «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» میباشد و تأکید شده که «إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ - به سوی او بازگردانده میشوید»
«إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي وَنُمِيتُ وَإِلَيْنَا الْمَصِيرُ - مائيم كه زنده میكنيم، و میميرانيم، و بازگشت تنها به سوی ما است.» (ق، 43) و هیچ قید و دلیلی وجود ندارد که بازگشت و رفتن به سوی او، حتماً غیر مادی باشد.
ب - هنگام برپایی قیامت، همین اجساد و بدنهای مادی از قبرها برانگیخته میگردند و به سوی محشر برده میشوند؛ منتهی با ویژگیهای متناسب برای حیات اخروی و زندگی در آن عالم. ناباوری کفار همین بود که میگفتند: «چگونه ممکن است این جسد پوسیده، دوباره جمع و زنده شود؟!» میگفتند:
«[آیا این مدعی پیامبری] أَيَعِدُكُمْ أَنَّكُمْ إِذَا مِتُّمْ وَكُنْتُمْ تُرَابًا وَعِظَامًا أَنَّكُمْ مُخْرَجُونَ» (المؤمنون، 35)
- آيا به شما وعده مىدهد كه وقتى مرديد و خاك و استخوان شديد [باز] شما [از گور زنده] بيرون آورده مىشويد؟!
در قرآن کریم تصریح شده که در محشر، اعضای بدن شهادت میدهند و بدیهی است که اگر همین بدن نباشد، شهادت اعضا موضوعیتی ندارد:
«حَتَّى إِذَا مَا جَاءُوهَا شَهِدَ عَلَيْهِمْ سَمْعُهُمْ وَأَبْصَارُهُمْ وَجُلُودُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ * وَقَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَيْنَا قَالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذِي أَنْطَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُوَ خَلَقَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» (فصلت، 20 و 21)
- وقتی به آن میرسند گوشها و چشمها و پوستهای تنشان به اعمال آنها گواهی میدهد! آنها به پوستهای تن خود میگويند: چرا بر ضد ما گواهی داديد؟ آنها جواب میدهند: همان خدائی كه هر موجودی را به نطق در آورده ما را گويا ساخته، و او شما را در آغاز آفريد و بازگشتتان به سوی او است.
بالا بردن به سمت خدا
با توجه به نکات مذکور، روشن شد که همه چیز [اعم از مادی و غیر مادی]، روی به سمت او دارند و او اعلا (برتر و بالاتر) میباشد؛ پس همه چیز به سوی او بالا میروند، نه پایین. اما باید دقت شود که مبادا برای خداوند سبحان، مکان و فضایی فرض شود و گمان شود که «بالا بردن به سوی خدا»، یعنی خدا در مکانی و فضایی بالاتر قرار دارد و چیزی به سوی آن مکان و فضا بالا برده میشود!
درباره حضرت عیسی علیه السلام فرمود: «رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَیهِ» و این حقیقت، در مورد غیر ایشان و جمیع مؤمنان نیز بیان شده است؛ مانند: «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ - ... اگر چنين كنيد خداوند درجات آنها را كه ايمان آوردهاند و كسانی را كه از علم بهره دارند بالا میبرد و خدا به آنچه مىكنيد آگاه است (از آن چه میکنید، خبر دارد» (المجادلة، 11)
عروج حضرت عیسی علیه السلام:
در آیۀ کریمه تصریح شده که «آنها عیسی نکشتند و به صلیب نکشیدند، بلکه خداوند او را به سوی خود بالا برد» و در آیۀ دیگری فرمود: «إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ ... - (به ياد آوريد) هنگامی را كه خدا به عيسی فرمود: من تو را بر میگيرم و به سوی خود، بالا میبرم ...» (آل عمران، 55)؛ اما در هیچ کدام تصریح نشده که:
- آیا مقصود از «وفات» همان «موت - مرگ» است یا همان معنای «به تمام تحویل گرفتن» میباشد؟
- آیا این «وفات و بالابردن»، سبب شد تا ایشان از نظر دیگران و ادراکات مردم پنهان شوند، یا با روح و جسم به جای دیگری منتقل شدند و یا به آسمانی برده شدند؟
- آیا پس از این «تحویل گرفتن و بالابردن»؛ ایشان در هر کجا که بودند، وفات یافتند، یا هنوز در قید حیات میباشند و در آخر الزّمان وفات مییابند؟!
*- علت این که در آیات به این مباحث تصریح نشده، این است که موضوع بحث این نیست که آیا ایشان وفات یافتند یا خیر؟ به آسمان بالا برده شدهاند یا خیر؟ و این آسمان، سایر سیارات مادی بوده و یا آسمانهای دوم و بالاتر (که مادی نیستند) و ...؛ بلکه موضوع بحث این است که ایشان نه کشته شدهاند و نه به صلیب کشیده شدهاند، بلکه خداوند سبحان تماماً او را تحویل گرفته و به بالا برده است.
این قضیه، مانند حکایت اصحاب کهف است که مردم بر سر چند نفر بودن آنها مجادله میکردند و خداوند تصریح نمود که حقیقت و مقصود چیز دیگری [ذکر و باور زنده شدن و قیامت] میباشد و هیچ گاه نیز بیان ننمود که بالاخره چند نفر بودند؟! در هر حال:
1- خداوند سبحان جسم و ماهیت ندارد و در مکان و فضایی قرار ندارد که مقصود از «بالا رفتن به سوی»، رسیدن یا نزدیک شدن مکانی به او باشد.
2- تمامی مخلوقات، اعم از مادی و غیر مادی (روح و جسم)، به سوی او بالا برده میشوند؛ لذا این قاعده که «نمیتوان یک جسم ماده را به سمت خدا که مادی نیست بالا برد» صحیح نیست؛ مضافاً باید توجه نمود که «نمیتوان» برای بشر است، نه خدایی که خالق، مالک و قادر است، و هر آن چه خلق کرده را به سوی خود میبرد و بازگشت به سوی اوست.
«وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ» (النّور، 42)
- و فرمانروايى آسمانها و زمين از آن خداست و بازگشت [همه] به سوى خداست.
3- در آیات مذکور، به اصل «وفات و رفعت» تصریح شده، اما به چگونگی آن اشاره نشده است؛ و البته به هر شکلی که باشد، خارج از علم، حکمت، مشیّت و قدرت خداوند متعال نمیباشد.
مشارکت و همافزایی - پرسش و نشانی پیوند پاسخ، جهت ارسال و انتشار؛ متشکریم .
پرسش:
در قرآن بیان شده: «ما حضرت عیسی را نکشتیم بلکه به سوی خود بردیم» آیا به صورت مادی بوده یا معنوی؟ اگر مادی است که نمیتوان یک جسم ماده را به سمت خدا که مادی نیست بُرد؟!
پاسخ (نشانی پیوند):
https://www.x-shobhe.com/quran/12904.html
کلمات کلیدی:
قرآن