دائماً در ذهنم خطور می‌کند که شاید قرآن کلام خدا نیست، شاید امام حسین (ع) یا کلاً امامی نبوده ...، و یک عده این حرف‌ها را درآوردند؟ (دیپلم ریاضی / اراک)

سوالات و شبهات

آیا خداوند از طریق کلمات قرآن را بر پیامبر نازل کرد‌؟ چونکه آیات متشابه در قرآن فراوان است یعنی خداوند زمانی که می‌فرماید یدالله فوق ایدیهم منظور قدرت خداست و افراد کمی معتقدند که خداوند دست دارد؛ با این دید، آیا این گفته خداوند که قرآن را ما بر محمد نازل کردیم و قرآن کلام خداست، تشابه نیست‌؟ چون که خداوند لب ندارد که صحبت کند‌! و زبان‌های مختلف را انسان اختراع کرد، یعنی ما می‌دانیم که انسان در ابتدا نقاشی می‌کشیده بر دیوار غارها و .... و قادر به سخن گفتن نبوده پس زبان‌های مختلف جهان اختراع انسان است و دلایل بسیار دیگر که خداوند از خلق و خوی و کارهای انسانی مستثنی است‌. پس خدا چگونه صحبت می‌کند‌؟ (دانشجوی علوم قرآنی)
حدیثی از امام صادق شنیدم با این مضمون: «نمازی که در آن دعا بیشتر است بهتر از نمازی است که ذکر در آن بیشتر است»؛ آیا چنین حدیثی وجود دارد و اگر بله متن دقیق آن چیست؟
شما در اکثر مواقع در پاسخ به شبهات به کاربران می‌گویید: قبل از هر چیز به قصد، نیت و هدف شبهه کننده دقت کنید چون هدفی که از آن شبهه قصد می‌شود از خود آن مهم‌تر است و به این گفته حضرت علی (ع) استناد می کنید: «اراده باطل از سخن حق». اما این گفته ایشان را چطور می‌ توان با گفته دیگری از خودشان که می فرمایند: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال»، تطابق داد؟ چگونه می‌توانیم این دو حدیث را با هم جمع کنیم؟ (دیپلم ریاضی)