ایکس – شبهه: بیشتر از آن که واقعیتی داشته باشد، جوّی است علیه «ازدواج موقت» که بازدارنده از گناهانی چون خودارضایی و زنا میباشد.
با پسرهای جوان که صحبت میکنید، عکس این مطلب را میگویند. مدعی هستند دختران، تا تحصیلاتشان را تمام نکنند ازدواج نمیکنند. در سن 25 تا 30 سالگی نه تنها یک دختر با نشاط و جوان نیستند، بلکه خانه شخصی، خودرو، مهریهی بالا، تضمین مالی یک عمر، حقوق و درآمد کافی شوهر به اضافه اجازه کار خودشان در بیرون را میخواهند که هر کس بپذیرد، خودش مقدمات طلاق و یا بدبختی را برای خودش فراهم کرده است و ادامه میدهند: در ضمن شما میگویید «ازدواج موقت»، اما کو؟ کسی حاضر نمیشود.
در هر حال دقت شود که ازدواج موقت، هندوانه، فست فوت، یا داروی شیمیایی و گیاهی نیست که پسران آن را به راحتی بخرند و بخورند و دیگر نیازی به ازدواج پیدا نکنند، بلکه طرف مقابل یک مرد در ازدواج موقت یا دائم، حتماً یک زن است که با میل، رغبت و رضایت خود ازدواج کرده است.
نمیشود از یک سو شعارهای به حق حقوق زنان به انضمام شعارهای فمینیستی داد و از سوی دیگر دختران را انسانهای بیعقل، بیشعور و بیارادهای فرض نمود که هر گاه پسری خواست، یکی از آنان را انتخاب میکند، با او ازدواج موقت میکند و سپس رها مینماید.
الف - کدام مرجعی اذن پدر را برای ازدواج موقت دختران شرط ندانسته است؟! اگر به فرض باشد، بین ده مرجع یکی بیشتر چنین فتوایی نداده است. خوب چرا پسران و دختران فقط فتوای آن یکی را مدّ نظر قرار دادهاند و بعد علیه ازدواج موقت شعار میدهند. اگر واقعاً متشرع هستند، به همه احکام پایبند باشند، به نظر اجماع مراجع دقت کنند، شرط اذن پدر را رعایت کنند و ... .
اگر گفتهاند که «اذن پدر» بنا بر احتیاط واجب برای دختر باکره شرط است، به خاطر این است که «عقل مردانه» کنار عواطف، احساسات و لطافتهای دخترانه قرار گیرد و انتخاب و اراده بر اساس تفکر و تصمیم عقلانی باشد و نه هیجانات احساسی، غریزی و سِنّی.
ب – اگر دختر و پسری بخواهند با یک دیگر رابطه جنسی داشته باشند، به هر قیمتی که شده این رابطه را برقرار میکنند، چه به حلال و چه به حرام.
لذا شاهدیم که ارتباطات آزاد و غیر مشروع به مراتب بیش از ازدواج موقت است. پس چرا نمیگویند: «این آزادی ارتباطات نامشروع و گاه خطرناک و این راحت الوصول شدن لذت جنسی از دختران سبب شده که پسران زیر بار ازدواج دائم و مسئولیتهایش نروند، و فقط میخواهند القا کنند که قانون «ازدواج موقت» سبب شده است؟!
ج – واقعاً این همه دوست دختر و دوست پسری که متأسفانه روابط کم و زیادی با هم دارند، همه به ازدواج موقت یک دیگر درآمدهاند؟!
این دخترانی که متأسفانه بار تربیتی لازم را ندارند و خودشان را آرایش عروس کرده و با لباسهای بدن نما و سکسی به مدرسه، دانشگاه یا خرید پیاز و گوجه فرنگی میروند، در پی فتوای مراجع و ازدواج موقت با پسری هستند که آنان را ترک نکند و با آنان ازدواج دائم بنماید؟!
آیا دختران سهل الوصول در خیابانها، پارکها، کافیشاپها، میهمانیها و یا بهتر بگوییم پارتیها، به دنبال ازدواج موقت هستند و چون میبینند پسران و مردان پس از کامجویی ازدواج دائم نمیکنند، با آنان ارتباط راحت و آزاد و بیمسئولیت برقرار میکنند؟!
آیا امروزه در همین جامعهی خودمان، ارتباط با دختران از طریق دوستیابی راحتتر است و یا ازدواج موقت؟!
د – فرض بگیریم اذن پدر از همان ابتدا نیز شرط نباشد، این ازدواج، ازدواجی خواهد بود مانند ازدواج دائم و تنها جایگزین روابط آزاد و نامشروع است، آن وقت دختران چه خواهند گفت؟ خواهند گفت: ما هیچ عقل، شعور، اختیار و ارادهای نداشتیم، هم چون لباس در فروشگاهها بودیم و هر پسری خواست دست یکی از ما را گرفت و برد و بعد از استفاده رها کرد؟!
پس ملاحظه میفرمایید که اینها همه ضد تبلیغ علیه «ازدواج موقت» است، چرا که میدانند نیاز غریزی زن و مرد نسبت به یک دیگر بر اساس قوانین روابط مشروع یا نامشروع جنسی ایجاد نشده است که با تغییر قوانین متغیر شده یا از بین برود، بلکه این قوانین, روابط را ضابطهمند و طرفین را متعهد به وظایفی میکند و اصولی اخلاقی و تعهدات متقابل را بر شخص و جامعه حاکم میکند و آنها میخواهند این نباشد تا فساد و فحشا رواج یابد.
حال روابط مشروع و قانونمند بار تربیتی دارد و یا روابط آزاد و بیتعهدانه؟!
البته که هر پسری به حسب غریزه دلش میخواهد دختران سهلالوصول بسیاری را به دست آورد و لذت ببرد، اما عقل و شرع برای همین است که هم پسر تفکر کند و متعهد باشد و هم دختر با تفکر اراده و اختیار نماید.
مرتبط:
فرق ازدواج موقت با رابطه نامشروع (زنا) چیست؟
کلیات احکام ازدواج موقت
صیغه (ازدواج موقت) و اقدام جوانان به این امر
آیا ازدواج موقت راهکار است یا ...؟
فلسفه تشریع متعه، یا همان ازدواج موقت چیست؟
ازدواج موقت با شروط انجام میشود
آیا تا به حال کسی به خاطر غیر شهوت ازدواج موقت کرده است؟
آیا سند معتبری بر حلیّت ازدواج موقت (متعه) در منابع اهل سنت وجود دارد؟
چرا ازدواج [چه دائم و چه موقت] اینقدر سخت شده نه خواستگاری و نه دختر مناسبی؟ جوانها خیلی در فشار هستند. آیا اسلام دین راحتی نیست؟ است؟
در دوران نامزدی هستم و خانوادهی او به ما اجازه سفر و یا حتی دیدار بیش از هفتهای دوبار نمیدهند! آیا این درست است؟
کدام مردی حاضر است که دخترش یا خواهرش به ازدواج موقت (متعه) مردی هوسران درآید؟
پسرها (با توجه به این که برخی مراجع اذن پدر را شرط نمیدانند)، با دخترها ازدواج موقت میکنند و بعد آنها را رها میکنند
کلمات کلیدی:
حقوقی و احکام ازدواج جوان