ایکس – شبهه / پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات: ما نمیدانیم که ایشان چنین گفتهاند یا خیر؟ هر چند که بعید نیست. اما همیشه ابتدا باید توجه نمود که مدعی یا گوینده، نسبت به موضوع در چه جایگاهی قرار دارد و بعد راجع به آن چه مدعی میشود یا میگوید نیز باید تحقیق و بررسی نمود.
حال آقای کدیور [چه چنین گفته باشند و چه نگفته باشند] در خصوص معارف و احکام اسلامی، در چه سطحی قرار دارد که بتواند «حیطه وظایف مراجع تقلید» را تشخیص دهد؟ میزان علم و معرفت او به اصول دین و فروع دین (احکام) چقدر است و در چه مقامی از اجتهاد قرار دارد؟
پس از این مرحله باید توجه داشت که شخصیت گوینده و مواضعاش چیست و چرا میگوید؟ آیا درد دین دارد و دلش برای اسلام و مسلمین میتپد، یا اغراض دیگری را به نام دین دنبال میکند؟ امروز اشخاص بسیاری را میشناسیم که خود را فقیه میخوانند و هر چه دلشان خواست به نام اسلام میگویند تا طرفدار جمع کنند و در ضمن ضربهای هم بزنند.
آیا الآن همه مسائل مربوط و حیطهی وظایف مراجع مشخص شده بود به غیر از عرصهی کراوات؟ یا آن چه مراجع از احکام میگویند، توسط مقلدین مو به مو انجام میگیرد و ایشان فتوا دادهاند که مقلدین لازم نیست در خصوص کراوات تقلید کنند؟!
پس، مسئله آقای کدیور را کنار بگذاریم. شخصیت، مواضع، اعتقادات، دیدگاهها و میزان علم و سواد و مهمتر از آن تقوا (که بیش از علم لازمه فقاهت است) و دغدغههای ایشان برای همگان روشن است، و بپردازیم به اصل سؤال در خصوص حیطه وظایف فقها و مراجع دین.
سؤال: دین در کجای شئون زندگی مادی و معنوی، فردی و اجتماعیِ انسان غایب است و برای آن حد و حدودی تعیین نکرده است؟ خدا کجا نیست که احکامش آنجا نباشد؟
سؤال: اگر تعیین حدّ و حدود الهی که در قالب «احکام» بیان میشود به تمامی شئون زندگی تسری دارد، پس کدام عرصه از وظایف فقها و مراجع که کارشان فهم و بیان احکام است خارج میباشد؟
سؤال: آیا قرآن کریم فقه (احکام) و بالتبع عرصه فقاهت را محدود کرده است یا احادیث، یا عقل سلیم؟
سؤال: مگر در قرآن کریم از لباس معنوی تقوا گرفته تا لباس شخصی و تا لباس سیاسی و تبلیغاتی سخن نگفته است و نفرموده است که خود را شبیه کفار نکنید؟ آیا اینها احکام نیست و در فقه مطرح نمیباشد؟
سؤال: مسئله تنباکو و قلیان کشیدن یا نکشیدن مردم، در حوزه مرجعت هست یا نیست؟ چطور مرحوم شیرازی (ره) در این خصوص «حکم» میدهد که اطاعتش حتی بر فقها واجب شود و حتی فتوا نمیدهد که فقط مقلدین را شامل گردد؟
پس، اگر حفظ دین، حفظ اسلام، حفظ فرهنگ اسلامی، حفظ ارزشها و هم چنین رصدِ روشهای تهاجم فرهنگی و ضرورت مقابله با آنها ایجاب کند که فقیهی بگوید: کراوات نبندید، مقلدین نیز باید اطاعت کنند.
اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه و آله که همان اسلام فقاهتی میباشد، این است. و البته تعریف اسلام امریکایی و بالتبع تعریف فقه، فقیه، ولایت فقیه و کلاً احکام در آن فرق میکند.
مرتبط:
چرا بستن کراوات را بد شمردند؟ اگر علت غربی بودن است، کت و شلوار نیز غربی است.
کلمات کلیدی:
حقوقی و احکام