س – میگویند مراجعی چون آیهالله العظمی نایینی و تایید آن توسط آیه الله العظمی حکیم، مرعشی نجفی، اراکی، وحید خراسانی، سید صادق شیرازی، سیستانی، سید مصطفی خوانساری، شیخ عبدالکریم حائری و ...، قمه زنی را واجب و یا مستحب گفتهاند! آیا درست است؟ پاسخ چیست؟
ایکس – شبهه: اولاً که دروغ میگویند، هیچ مرجعی تا کنون قمهزنی را واجب یا مستحب بیان ننموده است. ثانیاً لازم است به نکات و فتاوای ذیل توجه شود:
الف – قبلاً در مورد اصل موضوع «قمه زنی» توضحیاتی درج شد که خوب است مطالعه نمایید (1).
ب – یقین بدانید اغلب کسانی که این بحثها را شایع میکنند، نه قمه زدن را قبول دارند و نه اساساً مرجعیت و فتوا را وقعی مینهند، بلکه فقط به تناسب هر برهه و ایامی، جوّی برای بحث، جدل و خدشه دار کردن و در نهایت ضد تبلیغ و تفرقه ایجاد میکنند.
ج – اگر کسی اهل فقه اسلام باشد یا دست کم اگر قائل نیست، بدان آگاه باشد، میداند که تقلید فقط از مجتهد زنده جایز است و بقای بر میت نیز با اجازه مجتهد زنده صورت میگیرد. پس به فرض که مرجعی در نیم یا یک قرن پیش یا حتی ده سال یا دو روز پیش، امری را جایز شمرده باشند (نه واجب، مستحب یا حرام)، هیچ کاربردی برای امروز ندارد. و اساساً یکی از حکمتهای مرجعیت و تقلید از مجتهد زنده این است که در این گونه اموری که حادث میشود، با توجه به شرایط فتوا دهد.
د - همان طور که بیان شد، چه در گذشته و چه حال، هیچ یک از مراجع وجوب یا استحباب قمه زنی را بیان نداشته اند که اگر قائل به وجوب یا استحباب آن بودند، اول خودشان آن را انجام میدادند. در مورد دروغهایی که به مراجع بستهاند، آیات عظام سیستانی و وحید خراسانی، بیش از دیگران هدف بودهاند. آیت الله العظمی وحید خراسانی خود در این باره میگویند: «تاكنون آنچه درباره حفظ شعایر حسینی گفتهام راجع به قمهزنی نبوده است». ایشان هم چنین افزودند: «راجع به قمهزنی من اصلاً حرفی نزدم، مطالب من ناظر به قمه زدن نیست، در برخی مجامع فقهی، كلام من مطرح و تحریف شده است؛ هیچ كس هم دفاع نكرده است، من این را نگفتم و تحریف شده است.»
فتاوای مراجع تقلید:
حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (ره): در وضع کنونی قمه نزنند.
مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت(ره): ازهرعملی كه باعث وهن به تشیع می شود باید پرهیز نمود.
مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره): توجه به گرایشی كه نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در اكثر نقاط جهان پیدا شده است و ایران اسلامی به عنوان ام القرای جهان اسلام، شناخته میشود و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام، مطرح است، لازم است در رابطه با مسائل سوگواری و عزاداری سالار شهیدان، حضرت امام حسین ـ علیه السلام ـ به گونهای عمل شود، كه موجب گرایش بیشتر و علاقهمندی شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وی گردد. پیداست در این شرایط، مسئله قمه زدن نه تنها چنین نقشی ندارد، بلكه به علت عدم قابلیت پذیرش، و نداشتن هیچ گونه توجیه قابل فهم مخالفین، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. لذا لازم است، شیعیان علاقهمند به مكتب امام حسین ـ علیهالسلام ـ از آن خودداری نمایند؛ و چنان چه در این مورد، نذری وجود داشته باشد؛ نذر واجد شرایط صحت و انعقاد نیست.
آیت اللهالعظمی امام خامنهای(دام ظلّه) در مورد قمه زنی علنی یا حتی مخفی: قمه زنى علاوه بر این كه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمىشود و سابقهاى در عصر ائمه «علیهم السلام» و زمانهاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به شكل خاص یا عام از معصوم «علیه السلام» در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مىشود بنابر این در هیچ حالتى جایز نیست. (رساله اجوبه، سوال 1461)
حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی: برای حفظ شعائر حسینی، باید از ورود بدعتها و كارهای خلاف به نام عزاداری، جلوگیری كرد (دقت شود که ایشان نه تنها جایز نمیدانند، بلکه میفرمایند باید جلوگیری کرد) و نیز میفرمایند: «موضوع، حكم وجوب حفظ شعائر حسینی(ع) است. این كارهای خلاف، بدعت است . »
آیت الله العظمی سیستانی: باید از کارهایی که عزاداری را خدشهدار میکند اجتناب شود.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی: قمه زنی قطعاً حرام است و باید از انجام اعمالی که موجب وهن مذهب و یا آسیب به بدن میشود اجتناب کرد.
آیت الله العظمی نوری همدانی: قمه زدن اشکال دارد. - عزاداران محترم و متعهد به جای این که قمه را بر فرق خود بکوبند در فکر آن باشند قمه را بر سر دشمنان اسلام که اراضی آنان را اشغال و در فکر تضعیف آنان میباشند و منابع آنان را غارت و بالاخره هر روزی با ترفند جدیدی حیات اسلامی آنها را به مخاطره می اندازند بکوبند . خداوند توفیق بیشتر برای پیمودن این راه به همه ی مسلمانان عنایت بفرماید.
آیت الله العظمی جوادی آملی: چیزی که مایه وهن اسلام و پایه هتک حرمت عزاداری است جایز نیست، انتظار می رود از قمه زنی و مانند آن پرهیز شود.
آیة الله العظمی سید كاظم حائری: خرافاتی مانند قمهزنی، موجب بدنامی اسلام و تشیع است.
جدید: یادداشت سردبیر: «من»، حقایق عالم هستی و وقایع جهان - «من»، عاشورا و ظهور
- تعداد بازدید : 13459
- 27 آبان 1391
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: حقوقی و احکام
نظرات کاربران
تقریبا تمامی علما و آخوندا و... ایران از ترس قوانین حکومتی این نظامه که دم از جایز بودن برخی فتاوا نمیزنن... تا کسی حرفی بزنه خونه نشینش میکنن که حتی دیگه اسمشم نمیتونی به یاد بیاری... همچین قشششششنگ سرتو زیر آب میکنن... سایت - خب شما که به چنین اجتهادی رسیدید که فتاوای تمامی فقها و آخوندا را چنین می بینید، لابد اصل احکام را در اختیار دارید، خب رساله منتشر کنید
من حرف شماها راجع به حرام بودن قمه را قبول ندارم برید درست تحقیق کنید در مورد حکممراجع بعد الکی حرف بزنید اینقدر هم هی نگید دشمن دشمن دیدید که دشمن چه راحت دز عربستان مردم ما را کشتند یا عمل های زشت ذیگه برید با بی حجابی وفسادهای مالی و اختلاسها که حق بیت المال را میخورند مبارزه کنید دستگاه امام حسین هم از کسی کوچکی مثل شما نظر نمیخواهد خود مراجع بزرگ فتوا به جایز بودن داده اند ما را بس است. با تشکر سایت - چون دشمن ما را می کشد، ما هم با شمشیر بر فرق خودمان بکوبیم و بگوییم: دستگاه امام حسین (ع)؟!
سلام علیکم ممنونم از پاسخ کامل ودقیقتا التماس دعا
ما در نظر میگیریم هر نسل مرجعیت 20 سال طول بکشد ما در نظر میگیریم در هر عصر 12 مرجع هم زمان وجود داشته اند (یعنی در نظر نمی گیریم خیلی از اوقات تک مرجعی بوده یا 2-3) ما در نظر میگیریم 100 سال پیش از تاسیس حوزه علمیه نجف ، یعنی 1000 سال پیش ، قمه زنی بوده و رسالات علما هم ثبت و بایگانی میشده و همه موجوده ما در نظر میگیریم تمام مراجع سابق در مورد قمه زنی فتوا داده و همه آن را حلال دانسته اند ما سواد داریم و می دانیم 1000 تقسیم بر 20 ضرب در 12 می شود 600 جناب عبدالحیدر ، سوال اینجاست 600 مرجع دیگر از کجا آمدند؟ فتواوای حضرت مسیح را هم جمع کرده اید ظاهرا ؟! چون این تعداد فتوا به بازه زمانی حداقل 2000 ساله نیاز دارد. سایت - نه تنها فرمول های فرضی شما صحیح نیست، بلکه تاریخ قمه زنی را نیز نمی دانید و فرض کردید از اول بوده - مضافاً بر این که اجتهاد را نمی دانید و گمان می کنید که با ضرب و تقسیم است، در ضمن نمی دانید که قمه زنی از احکام دینی نیست که همه مراجع در این خصوص فتوا داشته باشند، در ضمن نمی دانید که کاری که جزو دین نیست، ممکن است یک زمان جایز و یک زمان حرام باشد ... و خلاصه فقط می خواهید برای قمه زنی تبلیغ کنید، احیاناً خودتان به عمرتان قمه نزدید، و عمرا در شرایط کنونی به چنین کار احمقانه ای اقدام نکنید - بلکه هدف ... می باشد
سلام. اخه چرا انقدر نامردید. ایات وحید و سیستانی ایا قمه زنی رو جایز ندونستن? اینجا دهات نیست که عوام فریبی. بکنید. کلیپ های مخصوص که ایشان در مورد شعائر حرف زدن رو ندیدید. نامردها ما وحشی هستیم??? چرا نمییینید جوانی که هر لحظه ممکنه با یه اشتباه از دین دنیا ساقط بشه ولی میاد توی هیئت و این جور مراسم سر به زیر میشه. ادعا دارید برید فحشا رو از ایران بر دارید. ادعا دارید جلوی کلاهبرداری ها رو بگیرید. ادعا دارید یه کار کنید توی دادگستری ها یه دونه پرونده از30میلیون پرونده کم شه. تو رو خدا اینکار ها رو نکنید. چرا زورتون به هیچی نمیرسه میاید و یه لنگ و لقد به عزای امام حسین علیه السلام میندازید. خجالت بکشید.همین. خدا کنه مدیر گروه نظر من هم تایید کنه و بزاره پخشبشه سایت - اتهام نامرد شما به تقلید از کدام یک از مراجع می باشد - اینجا دهات نیست و دهاتی ها نیز محترمند، و لی اینجا هم عوام بسیار است، وگرنه از قمه زدن دفاع نمی کردین - عوامفریب هم بسیار است، وگرنه از قمه شروع نمی کردید و به دادگستری برسید - مردم می فهمند
سلام علیکم امام حسین علیه السلام به خاطر این شهید شدند که ما مسلمان باشیم نه خرافه ای قمه زنی کار بیهوده ای است که به انسان در هر صورت ضرر میزند حالا چه کم و چه زیاد عاشق امام بودن به این کارا نیست به گسترش تفکر ائمه علیهم السلام است چه افراد زیادی بودند که به خاطر همین قمه زنی مسلمون یا شیعه نشدن معیار اهل بیت هستند نه هوا و هوس ما
اینکه مراجع گذشته و سلف هیچکدام قمه زنی را حرام نکرده اند و از مراجع فعلی هم همه مراجع نجف اشرف و در قم مقدسه حضرات آیات شیرازی ، وحیدخراسانی، سیدمحمدشاهرودی،سیدصادق روحانی،سیدتقی طباطبایی قمی و دیگر مراجع تقلید جواز بر حلیت قمه زنی داده اند . و این کلام شما یا دشمنی با امام حسین علیه السلام است و یا جاهل به فتوای فقهای عظام هستید . سایت - آقای الاحقر، از کی تا به حال مخالفت با قمه زنی که واقعاً عوامانه و اهانت به اسلام و تشیع و امام حسین است، دشمنی با امام حسین شده است؟ مگر ایشان فرمودند که چنین کنید؟
ایت الله سیستانی که قمه راجایز دانسته اند.اگه این طور نبود کربلا هم خبری ازقمه زنی نبود اخه همه عراق مقلد ایشان هستند.اول تحقیق کنیدبعد نظر بدید. سایت: یقیناً بدون تحقیق ننوشتیم
متاسفم براتون که این دروغ بزرگ رو به ایت العظمی وحید خراسانی بستید... این بزرگوار بر فتوای ایت الله نایینی هستند.. چطور میخوای جواب خدا رو بدی... اگه جوابی داشتی که نداری و لحتمالا مطلب مارو منتشر نمیکنی،جواب بود به ایمیل بنده بفرست
هیچ بشیری حق نداره درباره ی نحوه ی عزاداری برای امام حسین علیه السلام نظر یا دستوری بده . ما میدونیم و ولی عصرمون آقامون سرورمون حضرت مهدی ( عج الله تعالى فرجه الشریف) من به عشق مادرم زهرا (سلام الله علیها) جان و مال هستی ام رو هم فدای ذره ای از وجود ابا عبدالله الحسین علیه السلام میکنم . وای بر شما ...اینگونه عشق به امام حسین علیه السلام رو به مسائل دنیوی میفروشید. این کار.....کار عشق است ....ربطی به عقل ندارد. جانم فدای مظلومیت اباعبدالله الحسین علیه السلام سایت: اصلاً چنین نیست که گمان کنیم نام حسین علیه السلام و لفظ عشق، مجوزی است برای هر نوع بدنام کردن اسلام و نهضت ابا عبدالله الحسین (ع) و عزت پیروان و عزاداران او. و در اسلام هیچ موضوع اجتماعی نداریم که کسی بتواند بگوید: به کسی ربطی ندارد، چرا که همه ذینفع هستند و مضرات یک جهالت، همه را شامل می گردد
شيخ محمد مهدي زين العابدين نجفي در كتاب خود بيان الائمه جلد دوم صفحات 461 و 462ميگويد: اهالي ايران و آذربايجان و قفقاز از مراجع نجف در خصوص استفاده از طبل و قمه زني و شبيه خواني و..... و حكم آنها سوال نمودند، و هر كسي نامه را براي مرجع خود نوشته و همراه شخصي به نجف ارسال كردند و قرار گذاشتند كه وقتي جوابها را گرفت آنها را در بسته اي بگذارد و مهر كند و جز در مسجد شاه در طهران باز ننمايد. و در اجتماع اهالي اين مناطق آنها را بخواند تا هر كسي از نظر مرجع تقليد مربوطه مطلع گردد. و اين قضيه در زمان مرحوم صاحب عروه بوده است.. فرستاده مذكور بازگشت و مردم را خبر نمود تا در روز معين در مسجد حضور يابند، و سپس آراء را خواندند، برخي از فقها حكم به عدم جواز برخي ازين اعمال داده بودند و برخي حكم برجواز، خصوصا در خصوص قمه زني كه گفته بودند در صورتي كه ضرر نداشته باشد جايز است. تا اينكه نامه مرحوم شيخ زين العابدين نجفي خوانده شد، ايشان چنين نوشته بودند: بسمه تعالي شانه من مردد بودم كه در اين مساله فتوي بر جواز بدهم يا خير، بنابرين به مسجد سهله رفته و به حضور مولايم حجت بن الحسن صلوات الله عليه رسيدم، و مساله را از ايشان سوال نمودم و ايشان فتوي بر جواز اين اعمال دادند، و من همانطور فتوا ميدهم كه مولايم حضرت بقية الله فرموده اند... هنگامي كه اين نامه خوانده شد مردم گفتند همين ما را كافي است و به چيز ديگري احتياجي نداريم...