ایکس – شبهه: اعتقاد به مهدویت، امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف و تحقق وعدههای الهی برای ظهور و سپس حکومت ایشان، پس از اعتقاد به پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، اسلام، قرآن و ولایت مطرح میگردد و این اعتقادات نیز پس از اعتقاد و ایمان به الله جلّ جلاله مطرح است، حال آیا کسی که خداباور است، میتواند فرض یا حتی گمان کند که از خداوند علیم و حکیم «ظلم» صادر میگردد؟!
الف - اگر به سؤالات و شبهات مطروحه در اطراف و حتی مندرجات این پایگاه دقت کنید، مشاهده خواهید نمود که اخیراً پایان بسیاری از آنها به «احتمال ظلم» از ناحیه خداوند متعال ختم میگردد! یعنی پرسیده نمیشود که این مسئله چگونه است؟ بلکه سؤال میشود آیا این ظلم نیست؟! و این خود نکتهی قابل توجهی است، چرا که با شیوع این ادبیات در مورد خداوند سبحان، دیگر پاسخ مهم نیست، و هدف انحراف اذهان در مورد عادی سازی افترای ظلم به خداوند متعال محقق شده است. و حال آن که ظالم، حتماً جاهل و نیازمند است و حقتعالی منزه (سبحان) از این نیستیها، کاستیها و نقصهای میباشد.
«إِنَّ اللّهَ لاَ يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئًا وَلَكِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ» (یونس، 44)
ترجمه: خدا به هيچ وجه به مردم ستم نمىكند ليكن مردم خود بر خويشتن ستم مىكنند.
بدیهی است که این گونه اتهامات به خداوند متعال افترای کذب است و افترا زنندگان خودشان ظالم هستند:
«فَمَنِ افْتَرَىَ عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ مِن بَعْدِ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» (آل عمران، 94)
ترجمه: پس كسانى كه بعد از اين (اتمام حجت عقلی و شناخت خدا) بر خدا دروغ بندند، خودشان ظالم هستند.
ب – دست کشیدن امام زمان (عج) بر عقل مردم، حرکت و فعلی مادی نیست که تصور کنیم مردم را به صف میکنند و سپس روی سر آنها دستی میکشند و به صورت معجزه یا جادو همه عاقل میشوند! عقل که مادی نیست تا دستی مادی بر سر آنها کشیده شود، لذا فرمود: بر عقول مردم دست میکشد و نه بر سر آنها. پس این دست، دست ولایت و امامت است.
ج - عقل، همیشه کامل است، عقل همیشه دارای عصمت است و از این رو بیان شده که «پیامبر درونی» شماست؛ اما این عقل همچون گنجینهی گرانبها در زیر خروارها خاک، زیر زنگارهای قطور نفس مدفون و بالتبع محجوب میگردد، لذا کار انبیا و اولیای الهی این است که با یادآوردی (تذکار) انسان را متوجه برخورداریاش از این سرمایهی کلان الهی بنمایند و با «تزکیه» پردهها و حجابها را کنار زده و زنگارها را بزدایند و با شریعت (بایدها و نبایدها) مانع از سلطه نفس بر سایر قوای بشری، از جمله عقل و فطرت گردند. چنان چه امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام میفرمایند:
«... فَبَعثَ فِیهِمْ رُسُلَهُ وَ واتَرَ الَیْهِمْ اءَنْبیاءَهُ لِیَسْتَاءْدُوهُمْ مِیْثاقَ فِطْرَتِهِ، وَ یُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِىَّ نِعْمَتِهِ، وَ یَحْتَجُّوا عَلَیْهِمْ بِالتَّبْلِیغِ، وَ یُثِیرُوا لَهُمْ دَفائِنَ الْعُقُولِ وَ یُرُوهُمْ آیاتِ الْمُقْدِرَهِ» (نهج البلاغه، خطبه اول)
ترجمه: پس پیامبران را به میانشان فرستاد. پیامبران بسیاری از پى یكدیگر بیامدند تا از مردم بخواهند كه آن عهد را كه خلقتشان بر آن سرشته شده است (فطرت)، به جاى آرند و نعمت او را كه از یاد بردهاند، به یاد آورند و از آنان حجّت گیرند كه رسالت حق به آنان رسیده است و خردهاشان را كه (در پرده غفلت، مستور گشته) دفن شده است برانگیزد. و نشانههاى قدرتش را به آنان نشان دهند ...»
ج – پس، مشاهده میکنیم که بیرون کشیدن عقلهای دفن شده، اختصاصی به آن حضرت (عج) ندارد که دیگران از آن محروم مانده باشند، بلکه کار همهی انبیا و اولیای الهی این است. منتهی مهم است که چه کسی «ولایت الهی» را بپذیرد تا عقل و فطرتش نجات یافته و تحت ولایت طواغیب درونی و برونی محبوس و مدفون نگردند. اگر امروز و در همین عصر غیبت نیز کسی اهل ولایت باشد، عقل و فطرتش آزاد میگردد.
هم عقل و فطرت اکنون هست و هم امام زمان (عج) و حجت الهی. منتهی مردم یا روی به قدرتهای زر و زور و تزویر نمودهاند و یا مقهور آنان گشتهاند و در زمان ظهور و حکومت الهی، از آنان روی برتافته و متوجه حجّت خدا میشوند، پس عقلها و قلبهایشان آزاد میگردد. چنان چه امروزه شاهدیم با اندک توجهی به خدا و روی برگرداندن از طواغیت و اندک نظری به اسلام، بیداری اسلامی آغاز شده است و بیداری و بصیرت از عقل است.
کلمات کلیدی:
گوناگون امام مهدی