بسم الرحمن الرحیم
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ
با سلام، سالروز شهادت سیدة النساء العالمین، صدیقه کبرا، حضرت فاطمه زهراء علیهاالسلام را تسلیت عرض مینمایم.
زندگی سرتاسر، تبادل علوم و اطلاعات است. هر چه میبینیم، میشنویم یا میگوییم، یا حتی در حالات و رفتارهای خود بروز میدهیم، اخذ و ارائهی اخبار و اطلاعات میباشد و "رشد" در هر مقولهای، این چنین محقق میگردد.
در مسائل روزمره نیز همین طور است. فرض کنید به کسی بگویید: «گرسنه هستم، یا وقت ندارم، یا از دیدن تو خوشحالم»، اینها همه ارائه اطلاعات است، برای شناخت بیشتر و تعامل آگاهانهتر. اخبار نیز ارائه اطلاعات از داخل و سرتاسر جهان است، قرآن، حدیث، نماز و روزه نیز همین است. نبأ یعنی خبر و آگاهی، و نبی یعنی اخذ کننده و رسانندهی خبر.
گاهی علوم و اطلاعات، بسیار صریح و روشن بیان میگردد؛ خواه مخاطب تماماً دریافت کند، یا ناقص دریافت کند و یا اصلاً دریافت نکند. مثل این که بگویید: «هوا گرم است – دو ضرب در دو، چهار میشود – من حال و حوصله ندارم – امریکا مسلمانان را در جنگهای نظامی، تروریستی و بیولوژیکی و ... نسل کشی میکند»، اما گاه علوم و اطلاعات، برای واداشتن به تفکر و بصیرت بخشی، به صورت سؤال مطرح میشود. مثل این که بپرسید: آیا متوجه نشدید که حالم خوش نیست؟ - آیا نمیبینید که امریکا با مسلمانان چه میکند؟
مثالهای قرآنی:
خداوند متعال در چند آیه، به صراحت بیان میدارد که زمین و آسمان و هر چه در آنهاست را او آفریده است «وَهُوَ الَّذِی خَلَق السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ» و مکرر میفرماید که خالقی جز او نیست و او هر چه بخواهد میآفریند. اما در چندین آیه نیز همین مطلب را به صورت سؤال مطرح مینماید و میپرسد: «أَأَنتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخَالِقُونَ – شما او را خلق کردیم یا ما خلق کردیم؟ / الواقعه، 59» - « أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَیرِ شَیءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ – آیا (مخلوقات) بی هیچ خالقی پدید آمدهاند، یا خودشان خود را خلق کردهاند؟ / الطّور، 35».
یک جا خداوند حکیم به صراحت میفرماید: «وَلاَ تَقْتُلُواْ أَنفُسَكُمْ – خودتان و یک دیگر را نکشید» - «وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلاَدَكُم – و اولاد خود را نکشید»؛ یک جا هم همین مطلب را سؤال مطرح میکند: «بِأَی ذَنبٍ قُتِلَتْ – به کدامین گناه کشته شده است؟/ التکویر، 9» و ... .
حضرت فاطمة الزهراء علیهاالسلام:
ایشان نیز از هر دو طریق برای آگاهی و بصیرت بخشی و هدایت مردم وارد شدند. البته نه فقط آگاهی و بصیرت همان چند هزار نفری که در مدینه بودند و یا اطرافیان دورتر و نزدیکتر در آن زمان، بلکه آگاهی و بصیرت تمامی مردمان در طول زمان.
صراحت بیان:
به صراحت فرمودند: «ایهاالناس! بدانید من فاطمهام و پدرم محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) است. آنچه را كه میگویم از اول تا به آخر صحیح است. نه سخن بیهوده میگویم و نه كار ناروا انجام میدهم.»
به صراحت فرمودند: «علی در راه خدا رنجها دیده و تلاشها نموده است. به رسول خدا نزدیك و نسبت به اولیاء خدا سرور بود. آستین همت را بالا زده، خیرخواه و كوشا و رنج دیده و زحمتكش بود در حالی که شما در آسایش و رفاه بسر میبردید و به فكر خود بودید.»
به صراحت فرمودند: «پس هنگامی كه خداوند برای پیامبرش، خانه پیامبران و جایگاه برگزیده برگزیدگانش را انتخاب كرد، در بین شما كینه و نفاق آشكار و جامه دین فرسوده گشت، افراد گمراهِ خموش به نطق آمدند و فرومایگان پست به صحنه درآمده، سركردگان تبهكار نعره كشیدند و در میدانها جولان دادند.»
به صراحت فرمودند: هنوز چیزی از رحلت رسول خدا نگذشته بود و زخم و جراحت فقدان او هنوز به هم نیامده و بهبود نیافته بود، بلكه هنوز جسد رسول خدا دفن نشده بود كه شما از ترس اینكه فتنهای به پا شود شتاب كردید و خلافت را ربودید. آگاه باشید كه با این عمل در فتنه و آشوب سقوط كرده و جهنم را كه بر كافران احاطه دارد برای خود برگزیدید.
طرح سؤال روشنگر، بصیرت بخش و هدایت کننده:
الف – قهر و کنارهگیری:
حضرتش با شیخین قهر کرد و از آنها روی برگرداند. بخاری مینویسد: «فاطمه بر ابوبكر غضب كرد وبا وى سخن نگفت تا ازدنيا رفت / صحيح البخاري، ج 6، ص 2474».
حال او به واسطه صدمات و جراحات وارده و سقط محسن علیه السلام، به بستر بیماری و بلکه بستر احتضار افتاده است. همه از دوست و دشمن به عیادت دختر دلبند و پاره تن رسول الله صلوات الله علیه و آله میآیند، چون حبّ و بغض به او از همان ابتدا تا قیامت، ملاک و محک ایمان و مودت است. اما او شیخین را راه نمیدهد! خب چرا؟ برای این که میخواهد این سؤال تا قیامت برای اذهان عمومی مطرح بماند. هر کس از خود بپرسد: چرا ایشان قهر کرد و راه نداد؟!
این قهر تا آنجا مسئلهزا شد که مجبور شدند به امیرالمؤمنین علیه السلام متوسل شوند و ایشان نیز به خاطر آن که بعداً گفته نشود که ما قصد عیادت داشتیم، اما علی از روی دشمنی راه نداد و نیز برای این که سیاست فاطمه علیهاالسلام در قهر و ممانعت از عیادت به نتیجه برسد، اجازه ورود داد.
دینوری، از علمای بزرگ اهل سنت مینویسد: وقتی به عیادت آمدند، حضرتش به آنها فرمود:
«شمارا به خدا سوگند مىدهم آيا شما دو نفر از رسول خدا نشنيديد كه فرمود: خوشنودى فاطمه خوشنودى من، و ناراحتى او ناراحتى من است. هر كس دخترم فاطمه را دوست بدارد و احترام كند مرا دوست داشته و احترام كرده است و هر كس فاطمه را خوشنود نمايد مرا خوشنود كرده است و هر كس فاطمه را ناراحت كند مرا ناراحت كرده است؟»
هر دو نفرشان اعتراف كردند: «نعم سمعناه من رسول الله صلى الله عليه وسلم - آرى ما از رسول خدا اينگونه شنيدهايم .
سپس صديقه طاهره فرمود:
«فإني أشهد الله وملائكته أنكما أسخطتماني وما أرضيتماني ولئن لقيت النبي لأشكونكما إليه.
پس من خدا و فرشتگان را شاهد مىگيرم كه شما دو نفر مرا اذيت و ناراحت كردهايد و در ملاقات با پدرم از شما دو نفر شكايت خواهم كرد».
به اين نيز بسنده نكرده و فرمود: «والله لأدعون الله عليك في كل صلاة أصليها - به خدا قسم پس از هر نماز بر شما نفرين خواهم كرد.» (الإمامة والسياسة، ج 1، ص 17)
خب، حالا همه از خود و دیگران و تاریخ بپرسند: چرا؟!
ب – تدفین شبانه و مخفیانه:
شایع شد که دشمنیهای با امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام است، آن هم برای حکومت. اصلاحطلبهای آن روز میگفتند: به رغم امر خدا، فرمایش رسول خدا صلوات الله علیه و آله و نیز بعیت در غدیر خم، مصلحت جهان اسلام بر این است که چند صبایی دیگران حکومت کنند تا فتنه و آشوبی داخل و مرزها را تهدید نکند! اما با دختر رسول خدا (ص) که مشکلی نداشتند. باید او را با شکوه تمام تشییع و تدفین میکردند.
اما، وصیت نمود که یا علی! مرا شبانه غسل بده، شبانه کفن کن و مخفیانه دفن کن.
این سیاست بصیرت بخش بزرگی بود. چرا که برای همیشه این سؤال در اذهان باقی میماند که «پس قبر دختر رسول خدا کجاست؟ مگر خانهاش همانجا و در جوار خانه پدر نبود؟ مگر در خانه بستری نشد؟ مگر در همان شهر و همان خانه رحلت نکرد؟ پس چطور و چرا قبرش مخفی است و کسی نمیداند کجاست؟ اصلاً از چه و از چه کسانی ناراحت بود که چنین وصیتی کرد؟»
این علامت سؤالی که ایشان برای آگاهی و بصیرت بخشی در بروز حالت و عمل ایجاد نمود، تا ظهور حضرتش برای اذهان عمومی باقیست و البته پاسخ نیز برای همگان روشن است.
مرتبط:
یادداشت سردبیر - ترفندهای سهگانه، برای قطع ارتباط مردم با ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام - امروز نیز تجربه میشود / به مناسب سالروز شهادت.
کلمات کلیدی:
یادداشت فاطمیه