جمهوری اسلامی ایران از یک سو با غرب و سکولاریسم مخالف است، و از سوی دیگر پایه‌های نظام (تفکیک قوا) را از قوانین سکولاریسم گرفته است و سیستم بانکداری‌اش نیز غربی و مبتنی بر "ربا" می‌باشد؟!

سوالات و شبهات

شریعتی: حکومت مذهبی، حکومت مذهبی رژيمی است که در آن به جای رجال سياسی ، رجال مذهبی (روحانی) مقامات سياسی و دولتی را اشغال می کنند و به عبارت ديگر حکومت مذهبی يعنی حکومت روحانيون بر ملت ... ؟
در کلاس درس این مطب مطرح شد که در قانون اساسی شرط مرجعیت برای رهبرتصریح شده است. چرا امام خامنه‌ای باوجود اینکه این شرط را نداشتند برخلاف قانون اساسی رهبرشدند؟ وهمچنین با وجود اختلافی که بین فقها امامیه درخصوص ولایت سیاسی داشتن فقیه، وجود دارد امام خمینی برای خود و رهبر بعدی حق ولایت سیاسی قائل شده‌اند؟
آیا می‌توان با اطمینان و یقین محض و مطلق گفت که افراد داعشی که کودکان سوری را به صورت بسیار وحشتناک می‌کشند حتما جهنمی‌اند؟ ... بین برخی از افراد مذهبی خودمان هم افرادی هستند که اگر به آن‌ها بگوییم: اگر یقین پیدا کردی که امام زمان به تو بگوید بچه‌ای را بکش‌ می‌کشی؟" واو در پاسخ می‌گوید: "قطعا این کار را خواهم کرد!! نظر شما چیست؟ آیا باز هم با اطمینان محض و مطلق می‌گویید آن‌ها جهنمی‌اند‍؟