پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس - شبهه):
متن و برگردان (ترجمۀ) دو آیه مورد بحث به شرح زیر میباشند:
«وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ» (البقره، 190)
- و در راه خدا، با كسانی كه با شما میجنگند، نبرد كنيد و از حد تجاوز نكنيد، كه خدا تعدی كنندگان را دوست نمیدارد!
«الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ» (البقره، 194)
- ماه حرام، در برابر ماه حرام! (اگر دشمنان، احترام آن را شكستند، و در آن با شما جنگيدند، شما نيز حق داريد مقابله به مثل كنيد). و تمام حرامها، (قابل) قصاص است. و (به طور كلی) هر كس به شما تجاوز كرد، همانند آن بر او تعدی كنيد! و از خدا به پرهيزيد (و زياده روی ننماييد)! و بدانيد خدا با پرهيزكاران است!
●- در تلاوت آیات قرآن مجید، احادیث [و البته هر متن دیگری]، نه تنها باید در معانی کلمات به ویژه در جمله دقت نمود، بلکه گاه باید آیات یا جملات بعدی را نیز مطالعه نمود تا مقصود روشن گردد.
●- واژۀ «تعدی»، هم به معنای «تجاوز، ظلم و ستم» میباشد و هم به معنای «دستاندازی کردن - حمله - تعرض - اِعمال زور و ...»؛ بنابراین با توجه به جمله، معنای مورد نظر مشخص میگردد.
●- در هر دو آیه، بحث از جنگ و مرزها و حقوق دو طرف است و شاکلۀ هر جنگی، تعدی، اِعمال فشار، حمله و تعرض میباشد؛ منتهی ممکن است «تعدی» یک طرف ظلم باشد و «تعدی» طرف مقابل، در دفاع و عقب راندن و شکست ظالمِ تجاوزگر باشد.
●- در آیۀ اول فرمود: «با آنها که با شما میجنگند، بجنگید»، اما به سه اصل تأکید نمود: اول آن که با کسانی که به جنگ شما میآیند بجنگید - دوم آنه که جنگ شما باید در راه خدا (فی سبیل) باشد و سوم آن که در این جنگ، ظلم نکنید - تجاوز ظالمانه نکنید که خداوند متعال تجاوزگران ظالم را دوست ندارد.
●- در آیۀ دوم، به شکستن معاهدات و تجاوز به حقوق تصریح نمود و تبیین نمود که محرمات، قصاص دارد، پس اگر حدود را شکستند، ظلم کردند، به حریمها تجاوز نمودند، همانگونه «تعدی» کنید. یعنی معاهدههای نوشته شده یا نشده (رسوم) را فسخ کنید - به آنها حمله کنید - آنها را عقب برانید - به مرزهایشان تعدی کنید... ، اما در همان مقدار، نه این که ظلم کنید. لذا تأکید نمود که در این عرصه نیز باید «تقوا» را رعایت کنید و بدانید که خداوند با تقوا پیشگان است.
به عنوان مثال: اگر در جنگ دشمن از جبههای حمله کرد، تعدی کرد، نفوذ و اشغال نمود؛ هیچ منعی ندارد که شما از جبهۀ دیگری به او حمله کنید، نفوذ و اشغال نمایید و این خودش نوعی «تعدی» میباشد، اما به حق.
●- بنابراین، دو گزارۀ «خداوند تجاوزگران را دوست ندارد» با «خداوند با تقوا یپشگان است»، دو مقولۀ متفاوت میباشند و با هم قیاس نمیشوند؛ اما دو گزارۀ «تعدی» با هم بررسی میشوند که یکی به معنای تجاوز ظالمانه میباشد و دیگری به معنای شکستن حدود آنها، در مقابلۀ به مثل و قصاص.
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه آیات قرآن