پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): مقصود از "قاموس ادبیات دینی" چیست؟ اگر منظور همان فرهنگ و ادبیات دینی میباشد، خب لابد مبحثی تحت عنوان "لیلة الرغائب" وجود داشته که امروز به ما رسیده است؛ و سابقهاش دست کم به سید بن طاووس رحمة الله علیه میرسد. اما اگر مقصود "اعتبار حدیثی" میباشد، نامش «قاموس ادبیات دینی" نیست!
الف – اگر دقت نموده باشید، درست از یک هفته پیش از آغاز ماه رجب، هجمهی گستردهای در رد سندیت "لیلة الرغائب"، به ویژه در فضای مجازی، شروع شد و چنان فرافکنی شد که گویی تمامی ملت شیعه، در چنین شبی به چنین عبادتی مشغول میشوند و اکنون اینها میخواهد اعتبار آن را زیر سؤال ببرند! و حال آن که بسیاری از مردم، اصلاً نمیدانستند که "لیلة الرغائب" یعنی چه و چیست؟! و بسیاری از تشکیک کنندگان، همان تبلیغ کنندگان خرافهی کوبیدن در هفت مسجد در پایان صفر میباشند! و الحمدلله به خاطر همین فرافکنیهای ضد تبلیغی، همگان با "لیلة الرّغائب" آشنا شدند.
ب – "الرغائب"، جمع "رغبت" به معنای آرزوست، پس "شب لیلة الرغائت"، به معنای شب عرضهی دعاها و آرزوها به درگاه خداوند متعال میباشد. و البته شب استجابت آرزوهای بلند نیز نامیده شده است. ابن فارس آورده: «رغیبة، عطای بسیار را گویند» (ابن فارس، 3646ق، ج2 ،ص636). البته خداوند متعال، همیشه "مجیب الدعواة" است و هر شبی که انسان در محضر خدای خود قرار گیرد و دعاها و آرزوهای خود را عرضه دارد، چنین شبی است، منتهی برخی از برهههای زمانی، خاص هستند. مانند شب جمعه، ماههای رجب، شعبان و رمضان – و یا برخی از اماکن خاص هستند، مانند: هر مسجدی، مسجد الحرام، صحرای منا و زیر بقعهی ابا عبدالله الحسین علیه السلام.
ج – در فضیلت ماه رجب که شک و شبههای نیست، در فضیلت شبهای جمعه نیز همینطور، پس شبهای جمعه در این ماه، از فضیلت مضاعف برخوردار میگردد. حالا بحث از شب جمعه اول ماه رجب میباشد.
پس، در این خصوص، چه حدیث محکم و مستقیمی باشد و چه نباشد، چنین شبی، از ویژگیِ خاص خود برخوردار است. روزه گرفتن در چنین روزی (اولین پنجشنبه) و عبادت در چنین شبی، فضیلتی خاص دارد.
اعمال لیلة الرّغائب:
برای اولین شب جمعه در ماه رج، عبادت خاصی بیان نشده، مگر همان شش نماز دو رکعتی [دوازده رکعت]، به ترتیبی که گفته شده است. این نماز نیز جزو اعمال "مستحب" میباشد، و مستحب یعنی انجامش واجب نیست، و ترکش نیز گناه و معصیت نیست، بلکه اگر انجام دهد، بهتر است.
آیا این استحباب، جای این همه ضد تبلیغ و فرافکنی و ایجاد شک و شبهه دارد؟ آیا اقامهی نمازهای مستحبی، در قاموس دینی ما نیست؟!
روایت نماز «لیلة الرغائب»:
این روایت، در برخی از کتب روایی و یا دعایی ما آمده است، مانند: «سید ابن طاووس، الاقبال بالاعمال الحسنة، ج 2، ص 632» - «بحار الانوار، علامه مجلسی، ج 95، ص 395» - «وسائل الشیعة، ج 8، ص100» - «مفاتیح الجنان، مرحوم قمی، اعمال رجب» و ... .
●- حال برخی گویی که قیامت شده، به وسط آمدهاند و فغان و غوغا به راه انداختهاند که خیر، اولین بار سید بن طاووس بیان داشته و آن نیز سندش ضعیف است!
خب، اگر به قول آقایان سندش ضعیف باشد نیز لابد اطلاع دارند که در مستحبات، قاعدهی "تسامح در ادله سنن" را داریم که بحثی قوی و قاعدهی محکمی میباشد.
سندس و اعتبار اینگونه احادیث، اگر صد در صد محکم و معتبر نیز باشند، باز هم یک سری اعمال مستحبی هستند؛ بنابراین اگر به لحاظ برخی، آن چنان محکم و معتبر نیز نباشند، انجام این اعمال به قصد "رجاء"، یعنی با امید به فیض، جود، کرم و فضل الهی، نه تنها هیچ اشکالی ندارد، بلکه بسیار هم مقبول و مأجور است ان شاء الله. لذا بسیاری از علمای بزرگ، به قصد رجاء انجام میدادند.
آیا اگر به کسی توفیقی دست داد که در دقایقی از شبانه روز، دو رکعت نمازی بخواند و عرض حاجت نماید، میپرسد: «آیا حدیث محکم، قوی و معتبری در خصوص این دو رکعت من، در چنین ساعتی وجود دارد یا خیر»؟! میگویند: «بله، احادیث بسیاری هست که هر موقع حاجتی داری، بخواه، و بهتر آن که دو رکعت هم نماز حاجت بخوانی، صلوات بفرستی، با خشوع و خضوع بخواهی، در دل شب بهتر است و ...». این همان "قاموس دینی" میباشد.
مشارکت و هم افزایی (پرسش و نشانی لینک پاسخ)، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی.
پرسش:
آیا شبی با عنوان "لیلة الرغائب"، در قاموس ادبیات دینی ما وجود دارد یا خیر؟!
پاسخ:
http://www.x-shobhe.com/shobhe/9682.html
پیوستن و پیگیری در پیامرسانها:
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه رجب